Harry Potter and the Deathly Hallows (filmen)


Igår kväll såg jag den, det jag längtat efter så himla länge!
Konstigt nog var jag inte så ivrig innan filmen, och det kanske var bra för
det gav mig inte höga förväntningar.
Men när filmen började blev jag ivrig och glömde att andas ibland på de lite
mer spännande delarna.

Var filmen bra? - Ja, den var riktigt bra.

Först av allt vill jag nämna att denna film är väldigt annorlunda jämfört med de
andra Harry-Potter filmerna. Den största olikheten, den olikhet jag mest syftar på,
är att de i denna film ju inte befinner sig på Hogwarts som i de tidigare. Istället
är man mestadels ute i skogen. Låter kanske inte så kul, men det var bra ändå.

Nu när den sista Harry Potter-boken är uppdelad i två delar fanns det plats för mycket
mer händelser och detaljer, ett stort plus! Jag blev överraskad över hur mycket de fick
med på knappa två och en halv timma.
Dock saknade jag vissa detaljer jag velat ha med och störde mig lite på hur de ändrat på
vissa saker. Inte stora ändringar som ändrar handlingen, nej, men tillräckligt för att få en
nörd som mig att reagera på det ;)

Jag hade inte för höga förväntningar på filmen och blev inte besviken. Ändå fick jag ingen
"wow"-upplevelse direkt. Filmen var så bra som jag trodde, men den överraskade mig ändå
med vissa detaljer, positivt!

Filmen var välgjord också, bra effekter, bra skådespeleri. Men det kändes väldigt annorlunda
att se denna film, det kändes som Harry Potter, men samtidigt inte. Kanske är det just för att
de inte är på Hogwarts? - Nu handlar det inte om att lära sig magi i ett tryggt slott, utan nu ska
man fly för livet och gömma sig ute i den farliga världen.
Som i de senaste filmerna är allting mycket mörkare, farligare och allvarligare.
Om jag tänker tillbaka är det en så enorm skillnad mellan söta försiktiga Harry Potter 1 och denna
mörka, farliga och hemska Harry Potter 7.



Harry, Ron och Hermione ger sig av för att leta reda på Horrokruxerna, nyckeln till Voldemorts
odödlighet. Dumbledore har gett Harry detta farliga men framför allt svåra uppdrag och det är
det allt kretsar runt. Allt leder mot den slutgiltiga kampen mot Voldemort som Harry vet måste
komma till slut.

Filmens slut var bra, kanske just för att det inte kändes som ett slut. Den tog slut bara sådär,
mitt i spänningen och det kändes lite konstigt men jag tycker att det är just så den borde sluta.
Det håller verkligen spänningen uppe till del 2, som kommer i juli nästa år.

Mina minnen från filmen igår kväll känns en aning suddiga. Jag vill se den igen, nu! För den var
ju faktiskt riktigt bra! :)

/Amelie


Kommentarer
Postat av: snowflake

Ja, den var bra! Längtar till nästa.

2010-11-20 @ 23:57:44
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0