Blodets röst


Titel:
Blodets röst                                                  Författare: Magnus Nordin
Serie: Skuggvarelser, bok 2                                     Sidor: 365
Bokförlag: Bonnier Carlsen                                    Utgivningsår: 2010

Blodets röst tystnar aldrig...
Det har nu gått tre år sedan den där sommaren då den mystiska familjen kom till Gotland. Tre år sedan Daniel träffade Kira, flickan med bärnstens ögonen.
Daniel bor nu i Stockholm där han pluggar. Han har dessutom en flickvän - ett nytt liv helt enkelt. Men när hans pappa dör tvingas Daniel tillbaka till Gotland. Någon måste ta hand om bilskroten.
Men det förflutna har inte lämnat honom för gott. Ett djurskelett hittas i havet och snart finns de där på Gotland igen - varulvarna. Och de vill ha hämnd...


Det är nu mer än ett år sedan som jag läste första boken i serien, Skuggvarelser. Därför trodde jag att det skulle vara svårt att komma in i boken. Men det tyckte jag inte, efter ett litet tiotal sidor så var man med igen. Det enda som var lite förvirrande var namnen på alla varulvar, men det funkade bra ändå.
Något som jag gillar med de här böckerna är att varulvarna inte är vanliga människor som lever ibland oss. Inte heller är de supersnygga, mystiska eller på annat sätt lik de andra övernaturliga varelserna man läser om idag. Nej, här lever de i flock, avskärmade från människor och är inte alls speciellt vackra, som jag tolkade det. De har en historia och ett levnadssätt som känns trovärdigt. Dessutom så är det kul att det här är tjejen som är en övernaturlig varelse, inte killen som det brukar vara. Bra att läsa något annorlunda som omväxling.

Karaktärerna i boken är kanske inte de bästa jag skådat. Men jag tycker att de är lagom bra uttänkta för att göra en intressant historia. Synd är bara att Kira får så lite utrymme i boken, hade gärna sett mer av henne då hon, enligt mig, är en av de mer intressanta karaktärerna. Den jag gillar bäst är dock Alea, och hon verkar få en större roll i nästa bok, så det ser jag fram emot!

Språket i boken är inget speciellt egentligen, men man märker att Magnus Nordin är van vid att skriva spänningsromaner! Texten har ett bra flyt och det är väldigt lätt att läsa på utan att märka att tiden går. Och spännande blir det. Mycket mer spännande än vad jag räknat med! Till och med läskigt ibland. 
Det var ju inte alls mysigt att gå ensam hem på eftermiddagen, i kolsvart mörker, när man tidigare samma dag läst om blodtörstiga och skoningslösa varulvar. Nä, det blev riktigt skrämmande, det där!

Sammanfattat så är det en bra och väldigt spännande bok. Perfekt för de som vill slippa perfekt kärlekshistoria mellan människa + övernaturlig varelse, men ändå ha kvar varelserna - fast mer som de var från början!
Jag rekommenderar att man läser Skuggvarelser först, dock.


Betyg: 7/10
Bokens första mening: "I en mycket gammal sägen som finns spridd över hela världen berättas det om ett gåtfult folkslag som kallas vargfolket eller varulvsfolket."

Tidigare böcker i serien: Skuggvarelser
Uppföljare: Skuggvandrare

Kommentarer
Postat av: Elvira

Håller med precis, jag läste dubbelvolymen så jag kunde inte "dela på böckerna".

Magnus Nordin är en av mina favorit författare! :)

Kul att höra vad du tyckte om boken.

Vem är din favorit författare?

2011-12-06 @ 07:35:54
URL: http://elvirasboktips.blogg.se/
Postat av: Nea

Absolut! Vi går mot strömmen och vill bli yngre istället :D

2011-12-06 @ 19:16:47
URL: http://boknea.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0