Enkät

Det var längesedan jag gjorde en enkät och känner mig lite sugen. Så nu på förmiddagen hittade jag
en som verkade lite rolig. Den är ihopsatt av Fia Filur och här är den:


Senast köpta bok/böcker?
Senaste bokköpet var faktiskt tidigare idag och var Boktjuven av Markus Zusak. En bok jag länge spanat
på men aldrig tagit mig an då det är en bok om andra världskriget (har svårt för böcker som utspelar sig
bakåt i tiden) och dessutom verkar tung, och då inte bara bokstavligt med sina närmare 600 sidor, utan
för att den handlar om död och sorg - något som jag även det har svårt för ibland.
Men när man hittar boken för 25 kr i en bokhandel så låter man ju inte bli att köpa en bok som man hört
massor med bra om, eller hur?

Senast lånade bok/böcker?
Två somriga böcker: Sommaren jag blev vacker av Jenny Han och Mycket mer än så av Sarah Dessen,
båda somriga böcker som verkar riktigt bra och som jag ser mycket fram emot!

Hur många böcker läser du i veckan/månaden?
Läsningen varierar från månad till månad men i genomsnitt skulle jag väl gissa på att jag ligger på en helt
okej siffra som 4 böcker/månad. Vilket borde motsvara ungefär en bok i veckan.

Snyggaste omslag?
Ajdå, svår fråga! Finns massor av fina omslag. Gillar verkligen Adult-utvågan av Harry Potter and the Deahtly
Hallows,
men om den är favoriten är jag tveksam över eftersom att jag misstänker att min kärlek till den
säkert är hälften till själva boken, inte omslaget.
Men några omslag jag gillar tillhör böckerna Hush hush, Sprickor och honungslim, Frost och Cirkeln.

En av favoriterna.

Bästa inledning?
Älskar inledningen till Harry Potter and the Deathly Hallows (här kom den boken igen, tråkigt kanske).
" The two men appeared out of nowhere, a few yards apart in the narrow, moonlit lane. For a second they
stood quite still, wands directed at each other's chests; then, recognising each other, they stowed their
wands beneath their cloaks and started walking briskly in the same direction.
'News?' said the taller of the two.
'The best' replied Severus Snape.

Har alltid älskat denna början, från första gången jag läste den. Hela första kapitlet älskar jag, speciellt på
engelska där språket verkligen är magiskt.

Bästa serie?
Harry Potter (nähä?), Den mörka materian, Hungerspelstriologin, Vargbröder.. säkert fler men här är de
favoriter som utmärkt sig mest genom åren.

Vilken bok har gett dig starkast wowkänsla?
Antagligen Hungerspelen då jag inte läst en så otrolig bok på länge när jag läste den. Först tänkte jag
svara Harry Potter 7 på denna med. Men den var inte lika "wow" eftersom att jag precis läst de andra i
Harry Potter innan och då blev sista boken inte lika överraskande bra.

Vilken bok längtar du efter mest just nu?
Oj, jag vet faktiskt inte. Vill väldigt gärna läsa Shadow kiss snart, men det tycks aldrig bli den bokens tur
i ordningen. Dessutom ser jag fram emot böckerna som jag skrev under rubriken "senaste lån" ovan.

Vilken/vilka bok/böcker skulle du ha velat skriva och varför?
Harry Potter såklart! De är helt geniala och J.K har ett underbart språk. Jag älskar världen hon byggt upp.

Föreställ dig följande fasansfulla scenario: Det får bara plats tio böcker i din bokhylla och de är de enda du får läsa resten av livet. Vilka tio väljer du?
I skrivande stund väljer jag alla 7 Harry Potter böckerna och de tre böckerna i Den mörka matieran. Men
hade ni frågat mig en vecka/månad framåt eller så hade nog svaret tett sig lite annorlunda.

Gör enkäten ni med vet jag! :)

Kommentarer
Postat av: Julia

Om jag bara fick ha 10 böcker i min bokhylla skulle det vara Harry Potter böckerna på engelska ^^

2011-06-11 @ 17:53:37
URL: http://juliaogne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag gör denna enkät också, fastän svaren kommer bli som dina ungefär... Harry Potter! :-)

2011-06-11 @ 19:37:57
URL: http://bokmagi.blogspot.com
Postat av: Fia Filur

Vad kul att du hittade frågorna och spännande att läsa dina svar! Arbetar på nya, roligare frågor nu. Det är roligt med enkäter :)

2011-06-15 @ 22:01:56
URL: http://www.sofiafritzson.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0