Omslag - Original vs Pocket

Här kommer en liten ny grej jag ska testa att göra här på bloggen. Jag tänkte jämföra omslag på böcker som fått olika utseende i originalutgåva och pocketutgåva. Tänkte börja med ett par nu, så får vi se hur ni gillar det :)

Originalutgåvor till vänster, pocketutgåvor till höger.
Vargbröder 1 (kartonnage) Vargbröder (pocket)
Vargbröder-serien

Här är det inte alls svårt att bestämma vad jag tycker! Visst är originalen snyggt och snyggt målat, men pocketutgåvan har ju ett mycket coolare, mer spännande och snyggare omslag. Mer känsla, liksom. Detta gäller även del två i serien, Havets fångar. Även där är pocketversionen så mycket snyggare.


Hungerspelen (inbunden) Hungerspelen (pocket)
Hungerspelen

Här är valet för mig lite svårare. Jag gillar faktiskt båda omslagen ganska jämlikt, trots att tjejen på originalet ser lite konstig ut där hon ligger. Men samtidigt så är det ett omslag man dras till, iallafall enligt mig. Jag såg den direkt bland allt annat på hyllan i bokhandeln och gick sen och suktade efter den i veckor innan den blev köpt. Det tycker jag inte riktigt är samma med pocket-omslaget. Det är snyggt och passar boken, men det är nog inte något man lägger märke så mycket till, det försvinner lite i mängden, eller vad säger ni?
Mitt slutgiltiga omdöme blir att de är lika snygga, på olika sätt. 


Den äldste (storpocket) Den äldste (pocket)
Den äldste

Här var det inget att tänka över. Originalet är klart snyggare. Mer dramatiskt, snyggare målat och ja, bara snyggare på alla sätt faktiskt. Tycker att pocketutgåvan ser väldigt tråkigt ut, även om även det är bra ritat.


Var är Alaska? (kartonnage) Var är Alaska? (pocket)
Var är alaska?

Här har vi en av de olästa böckerna jag har i min bokhylla. Jag har originalutgåvan. Här tycker jag att pocketversionen är snyggare, mer härligt och intressant. Men har ändå inte så mycket emot originalet heller, det är helt okej, omän lite tråkigt kanske. Men pocketen vinner här.
Det var alla omslag för denna gången. Vad tyckte ni? Lämna väldigt gärna synpunkter eller tips om hur jag kan förbättra detta till nästa gång. Ni får också väldigt gärna ge förslag på andra böcker som har olika omslag i original/pocket som ni vill att jag har med :)
Håller ni med min åsikt om omslagen, eller tycker ni precis tvärt emot? Skriv era åsikter!

Kommentarer
Postat av: Recenzion

Jag tycker precis som du gällande omslagen, och det här var en ny inspirerande ide, som jag kommer följa :)

2011-09-11 @ 21:54:39
URL: http://recenzion.blogg.se/
Postat av: Pia

Jag älskar sånna här omslags inlägg :D de är kul att läsa ^^

Jag fick tänka ett tag här, men jag tycker faktiskt bäst om original omslagen på alla de här böckerna X) Speciellt Den Äldste. Jag älskar det omslaget! :D

2011-09-11 @ 22:40:59
URL: http://bookrelated.devote.se
Postat av: Elin

Jätterolig idé, det är superkul med sånt här! :D

Jag tycker ungefär som du om omslagen. Något du skulle kunna jämföra till nästa gång är Harry Potter-omslagen! Det finns ju "vuxen Harry Potter" för vuxna som inte vill sitta och läsa "barnböcker" på tunnelbanan. Töntigt tycker jag, men de omslagen är ganska snygga ;)

2011-09-12 @ 08:20:34
URL: http://gummistovlar.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag tyckte det var en rolig idé, men du skrev att pocket böckerna var på vänster sida, men det var de inte XD

2011-09-12 @ 15:27:04
Postat av: Anna

På vargbröder tycker jag mest om originalomslaget, tycker att det är så gulligt mysigt målat, och känns originellt. Pocketutgåvan är inte så utmärkande, tycker jag. Hungerspelen gillar jag inte något av omslagen egentligen, men pocketutgåvan är finare än original. Den äldste håller jag med dig, originalet är finare, speciellt tack vare färgerna! Och på var är alaska läste jag den med originalutgåvan, men gillar pocketomslaget mycket bättre :D

2011-09-12 @ 17:33:17
URL: http://readingthisworld.blogspot.com
Postat av: Emme

Sv: Okey!

Om det kommer vara likadant där då som förra året, så är det en händelse du sent kommer glömma, den kan jag lova dig! :D Vi kanske ses, vem vet? :)

Kram

//Emme

2011-09-12 @ 18:39:03
URL: http://felixiz.blogg.se/
Postat av: Fanny

Fortsätt med sådana här inlägg ! :)

2011-09-15 @ 19:55:52
URL: http://fantanizer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0