Betygen försvinner

När jag startade min blogg för snart tre år sedan och skrev min första recension så satte jag även ett betyg på boken. En siffra i en skala mellan 1 och 5. Det var något som för mig kom självklart, då betygssättning var något jag gjort tidigare, i skolan när vi hade en läsdagbok. Där ritade jag in ett antal stjärnor som fick symbolisera min åsikt om boken. Så den vanan fick följa med när jag började recensera här. 
Senare bytte jag dock till en ny betygsskala, 1-10 för att jag tyckte att när jag hade den femsiffriga skalan så
hamnade alldeles för många böcker på en fyra. För att de var riktigt bra, men saknade det där lilla extra. Så därför provade jag istället med fler steg, med resultatet att många böcker istället fick ett högre betyg än de förtjänade.

Jag vet att många andra av er bokbloggare där ute också sätter betyg. Några kör med skalan 1-5, andra har 1-10. Vissa av er har dock inget betygssystem alls. Bara en recension, från vilken man själv får tolka hur pass bra den är. 
Frågan om betygssystem eller inte har hängt med under hela min tid som bokbloggare. Jag har flera gånger funderat på att ta bort mitt, men inte gjort det. Förrän nu. Den senaste tiden är detta något jag tänkt lite extra på. Faktiskt sen jag läste ett inlägg som Nea skrev om betyg. För böcker är ju så olika.

Som exempel så använder jag Resten får du ta reda på själv av Lauren Oliver, och The curious incident of the dog in the night-time. Två böcker som båda är riktigt bra, men som inte direkt har något gemensamt (förutom möjligtvis att båda har långa titlar). Båda böckerna fick betyget 7/10 av mig. Men de är så olika.
I den förstnämnda får vi följa en, till en början ganska osympatisk tjej som dör och får återuppleva den sista dagen i sitt liv flera gånger. I den andra möter vi en ung kille med Asperger som gillar fysik och matematik och som försöker lösa mysteriet med en mördad hund. 
Två så otroligt olika böcker. Båda riktigt bra. Båda betyget 7/10. Men så otroligt olika att det känns fel att ge dem ett och samma betyg, som om man jämförde dem.

Så därför, kära bokläsare, så försvinner nu betygen från mina recensioner. Men jag hoppas att ni ändå väljer att läsa mina åsikter och finner att de ger en bra bild av boken i sig iallafall. Att ni orkar läsa igenom hela recensionen istället för att bara scrolla ner till betyget (som jag tyvärr gör ibland, måste jag erkänna) för att se en helhet. 
Och så hoppas jag att ni orkade läsa hela det här inlägget, för det blev visst lite längre än vad jag hade tänkt mig. Men det brukar bli så, att orden kommer lättare kring midnatt. 

Ha en fortsatt trevlig helg!
/Amelie

Uppdatering: Om någon trots allt är nyfiken så kommer jag att fortsätta betygsätta på Goodreads.

Kommentarer
Postat av: johanna

När man inte har betyg kan man göra så man alltid har en sammanfattning i slutet av recensionen så blir det enklare för läsare att första exakt vad man tycker om boken :)

2012-05-13 @ 08:48:54
URL: http://boktjejerna.devote.se
Postat av: Elvira

Vad synd, jag gillar verkligen dina betyg!

2012-05-13 @ 10:24:57
Postat av: Viktoria

Jag ser att du läser Delirium, är den nån bra? :)

2012-05-13 @ 10:30:15
URL: http://viktoriasbookreviews.wordpress.com/
Postat av: Anna - Boktycke

Personligen så förstår jag inte varför så många tycker att det är orättvist att ge två olika böcker samma betyg. Det är väl ändå helheten man sätter betyg på? För mig så är ett betyg på hur bra boken är, inte vad den är bra på. Så för mig är det självklart att olika böcker kan ha samma betyg :)

2012-05-13 @ 10:50:18
URL: http://boktycke.se
Postat av: Lucy

Ser heller inget problem med att sätta samma betyg på två liknande böcker... Och sedan kanske man har massor att kritisera i boken, men ändå tycker väldigt mycket om den, och ett betyg kan sammanfatta det ganska bra :)

2012-05-13 @ 11:33:53
URL: http://bokrygg.blogg.se/
Postat av: Anna

Det är många som tagit bort sina betyg på senaste tiden. Både bra och dåligt tycker jag. Ibland när man inte orkar läsa en recension kan det vara nice att bara rulla ner och se betyget, kanske för att man vill läsa boken men slippa bli spoilad genom att läsa recensionen. Då kan det vara bra att se betyget för om många har bra betyg så borde det ju i alla fall finnas något som är bra. Fast jag förstår också varför du tar bort betygen. Man vill ju att folk faktiskt ska läsa ens recensioner om man inte spoilar och dessutom så kan det vara så otroligt svårt att sätta ett rättvist betyg ibland. Betygssättningen brukar vara en av de största anledningarna till att det tar ett tag innan jag skriver mina recensioner, jag vet helt enkelt inte vad för betyg jag ska ge betyg.

2012-05-13 @ 12:34:18
URL: http://bookshelf.blogg.se/
Postat av: Anna

Och här kommer en liten fortsättning på min milslånga kommentarxD Det kan också bli så att jag sitter och tänker på vad för betyg jag ska ge boken när jag egentligen borde koncentrera mig på vad som händer i boken. Det kan jag irritera mig på ibland. Förlåt för att jag skickade så långa kommentarer och jag hoppas att du orkade läsa demxD

2012-05-13 @ 12:35:24
URL: http://bookshelf.blogg.se/
Postat av: Maria

Personligen sätter jag inte betyg för jag tycker alltid att det blir så godtyckligt och jag kan inte känna vad en trea eller femma innebär. Men om man använder sig av betygssättning behövs klara kriterier som i skolan (även om de kanske inte känns superklara jämt) så att man vet vad man sätter betyg på.



Att ge totalt olika böcker samma betyg borde inte vara något problem. Man får se till vad boken vill uppnå och hur väl den lyckas (är det meningen att boken ska vara rolig? ÄR den rolig?). Ser man till fotboll så kan ju både målvakten och anfallaren få 5 plus trots att de har helt olika uppgifter. :)

2012-05-13 @ 19:11:04
URL: http://ungavuxna.blogspot.com
Postat av: Fanny

Egentligen handlar inte den här kommentaren om inlägget, men hur blev det med tävlingen ? (:

2012-05-13 @ 19:29:38
URL: http://fantanizer,blogg.se
Postat av: Fanny

SV: Jahaaa, då förstår jag (: Tänkte att den slutade i onsdags ;)

2012-05-13 @ 20:12:28
URL: http://fantanizer.blogg.se/
Postat av: Ylva

Jag sätter inte betyg bland annat för att jag nästan bara läser bra böcker, så det skulle bli mest fyror.

2012-05-15 @ 14:01:52
URL: http://ylvarosen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0