Krigarhjärta


Titel:
Krigarhjärta
Författare: Henrik Larsson
Serie: Blodsarvet, del 1
Sidor: 571

Erik är är bara nio år då hans lilla hemby skövlas av
ett krigarfölje från Söderland. Han tas till fånga och förs
som slav till ett stenbrott i det främmande och varma
Söderland. Tiden går och Erik växer sig starkare. Hans
bästa vän är ett halvblod vid namn Loke och så småning-
om träffar han också Vanja Ossiandotter, en av herrefolket.

Erik förstår att han inte är en vanlig bondpojke och vet att
han en dag kommer bli fri från slaveriet. När så den dagen
kommer är han mitt i ett äventyr som kommer att innehålla
krig, kärlek och svek.

Den här boken är svår att bedömma. I första halvan av boken
får man lära känna huvudpersonerna och det händer inte mycket:
det handlar mest om hur de flyttar sten i Stensala. Men vid mitten
av boken tar handlingen ett språng in i spänning och det blir äntligen
mer än bara bra. När man läser de 50 sista sidorna har man svårt
att tänka sig att att så mycket av boken utspelades i slaveri - det känns
som att själva boken var andra hälften.

Tyvärr saknade denna bok en viktig ingrediens - känslan av att vilja
läsa vidare. Jag var tvungen att bestämma mig för att sätta mig
ner och läsa, annars hade jag nog aldrig avslutat denna bok.
Men när man läser är den bra och det är väldigt bra skrivet. Miljöerna
är trovärdigt förklarade och relationerna byggs upp på ett bra sätt.
Tyvärr känns boken ibland lite väl utdragen, den kanske kunde ha varit
lite kortare.

Första hälften är okej, andra hälften är bra och sista 50-70 sidorna är
riktigt bra. Svårbedömt. Pendlade mellan 3-4 hela tiden under läsningens
gång men på grund av det bra slutet och Henrik Larssons berättartalang så får
den ändå en välförtjänt 4/5 av mig.


Efterföljs av: Isöhäxan

Vill jag läsa fortsättningen? Ja, efter det slutet blir det svårt att bara släppa
taget om serien.

Kommentarer
Postat av: Zoey

Jag har läst boken och tyckte att den var sådär. Den är lite trög att ta sig igenom!

2010-10-20 @ 15:47:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0