Till jord skall du bli

12 December


Titel:
Till jord skall du bli
Författare: Kjetil Johnsen
Serie: TRE, bok 5
Originaltitel: Til jord skal du bli
Sidor: 155
Bokförlag: B Wahlströms
Utgivningsår: 2010

Hon gick vidare tills hon kom till en glänta längs skogsvägen. Mördaren
på traven med timmer som låg där, tillbakalutad med armbågarna som
stöd bakom sig, benen utsträckta och korsade vid vristerna. Mördaren log
när hon kom.
Mördaren sa:- Hej, du.

Men det var länge sedan nu. Sex dagar, sex dygn. Ett helt liv.

Vi är nu ikapp med tiden och får äntligen veta vem av de fyra väninnorna
som mördas.
Det är nu dags för begravning, dags att ta farväl och se kistan sänkas ner i
jorden. Till jord skall du bli.
Vänskapen mellan de tre återstående väninnorna är inte densamma. Kommer
den någonsin att kunna bli det igen? Så mycket har hänt.
En av vänninorna är säker på att hon vet vem mördaren är. Och hon tänker göra
allt för att stoppa honom...


Detta är den femte delen i TRE. I de tidigare böckerna har man fått höra om tiden
innan mordet. Man vet att en av de fyra vänninorna ska dö, men inte vem. Detta blir
lite tråkigt i längden men det är fortfarande bra läsning.
Nu vet jag alltså, och det känns bra att veta vem, för nu känns det som att serien börjar
på riktigt. Man vet vem som är mördad. Men ännu finns det frågor att besvara.

Med korta kapitel och ett lätt språk läses denna bok hungrigt och man märker inte hur
sidorna flyger förbi. Kjetil Johnsen är ingen språk-konstnär direkt, men han vet hur
man skriver spännande och med bra flyt. Han formar ett bra händelseförlopp som gör
att det hela tiden är intressant att läsa.
Han avslutar böckerna på ett sätt som gör att man vill direkt kasta sig över nästa.

Många ogillar nog idén med många korta böcker, det är utdraget på ca tio böcker och
det är nog lite irriterande och tråkigt tycker vissa. Men jag gillar det, det håller spänningen
uppe.
Dock vill jag inte köpa hela serien, det skulle bli alldeles för mycket pengar för så korta
böcker och en utdragen historia.. men vad har man bibliotek till? ;)

Jag längtar till att få läsa nästa del, som jag ju har här hemma, väntandes. Men först
ska en eller två andra böcker läsas.


Första meningen: Nora lade fram kläderna.
Betyg: 7/10

Tidigare böcker i serien: Ett hål i själen, Den farliga kyssen, Det som kommer att ske och
Flytande i vatten.
Uppföljs av: Den gråtande mördaren, Tillbaka från de döda, Ett sista offer, Mördarens ansikte
och De som lever vidare

Kommentarer
Postat av: bella<3

Yes!! Denna är jättebra. Har du läst dom andra?



Doom äger, men är lite snuskiga...

2010-12-13 @ 18:40:09
Postat av: Addikoko

SV: Kul att du såg mej! Ja, alla tycker det är väldigt coolt, så jag får väl erkänna det själv:3

2010-12-14 @ 19:31:54
URL: http://addikoko.blogspot.com
Postat av: Adelina

sv:Tack:)

2010-12-15 @ 18:39:50
URL: http://addesbokblogg.blogspot.com
Postat av: Amelie

Svar till bella: Jag har läst tidigare böckerna i serien, de efter ska läsas snart. Ja, de är riktigt bra. Kan hålla med om att de är lite "snuskiga" ibland, men inget jag stör mig så mycket på.

2010-12-15 @ 22:05:59
URL: http://ameliesboktips.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0