Vampire Academy


Titel:
Vampire Academy
Författare: Richelle Mead
Serie: Vampire Academy, bok 1
Sidor: 332
Bokförlag: Razor Bill
Utgivningsår: 2007

Lissa Dragomir är en Moroiprinsessa. Moroi är dödliga vampyrer.
Rose, Lissas bästa vän, är en Dhampir - hälften vampyr, hälften människa.
Rose är bunden till ett farligt liv - att skydda Lissa från Strigoi, de odödliga
onda vampyrerna.
Rose är bunden till Lissa via ett band. Hon kan känna hennes känslor, ibland
lika starka som om de vore hennes egna.

Efter två år år av frihet, blir de fångade och tas tillbaka till St. Vladimir's Academy
en skola för Moroi och deras blivande beskyddare, Dhampirerna. Den ligger inne
i Montanas djupa skogar. Men innanför grindarna är livet även där farligt för Lissa
och Rose.
Någon försöker komma åt Lissa, men vem? Är det Mia, tjejen de båda hatar,
eller Christian, den skumma killen med Strigoi-befläckat rykte.
Men personen i fråga visar sig vara den de minst av allt anat.


Den här boken gillade jag väldigt mycket. I början var det ganska lugnt, det blev
lite långtråkigt. Men man hoppades på mer spänning och läste vidare, för den var
ju bra, men saknade det där lilla extra. I början kändes allt ganska otydligt och karaktärerna
kändes inte så levande, man visste inte så mycket om dem.
Så, när man kommit längre in i boken börjar det bli spännande. Massa hemligheter avslöjas
och man blir väldigt överraskad flera gånger när man läser.
Jag gillar sätter Richelle Mead skriver på, det är bra skrivet med bra beskrivningar men ändå
ett lätt språk som man läser med bra flyt.

Så om ni letar efter en ny Vampyr-serie att sätta tänderna i har ni en här, en riktigt bra sådan!
Spänning, kärlek, vänskap. Overkligt i en vardaglig miljö. Detta får ni om ni tar er an att läsa denna.

Jag kommer snart att läsa uppföljaren, Frostbite. Jag längtar efter att få höra mer om Rose och Lissa!
En till bra grej med boken är att den avslutas på ett sätt som säger att den kunnat vara en bok, och
inte en del i en serie. Då känns det som att man kan avsluta serien och återvända senare med nästa
bok. Detta gillar jag ibland mer än sådana böcker som slutar med så många obesvarade frågor och
lämnar en så förvirrad och så hungrig efter nästa.
Visst är det också något jag uppskattar ibland, men med denna bok kunde man avsluta boken bra och
ändå hungra efter nästa.


Bokens första mening: I felt her fear before I heard her screams.
Betyg: 8/10


Uppföljare: Frostbite, Shadow kissed, Blood promise, Spirit bound och Last sacrifice.

Denna serie finns också översatt till svenska då första boken heter Törst.

Kommentarer
Postat av: andréa

Aw, en av mina absoluta favoritserier, dock började jag älska böckerna först efter att ha läst Shadow Kiss.

2010-12-25 @ 22:25:33
URL: http://deddoliinah.blogg.se/
Postat av: Gudon

Vad kul att du gillar Vampire academy, det är en av mina favvo serier :D men shadow kiss är min favorit i serien

2010-12-25 @ 22:28:38
URL: http://crazyinbooks.blogg.se/
Postat av: Anonym

sv: God jul och gott nytt år för dig också!!:)<3

2010-12-26 @ 18:59:51
Postat av: Adelina

det avr jag som skickade god jul;) glömde skriva namn:D

2010-12-26 @ 19:00:56
URL: http://addesbokblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0