The Outsiders


Titel: The Outsiders
Författare: S.E. Hinton
Serie: -
Sidor: 218

"... the hand at the back of my neck was strong. I'm
drowning, I thought ..."

The Socs' idea of having a good time is beating up Greasers like
Ponyboy. Ponyboy knows what to expect and knows he can count
on his brothers and friends - until the night someone takes things
too far...

Boken handlar om Ponyboy som bor med sina två äldre bröder,
Darry och och Soda. Deras föräldrar har dött i en bilolycka.  De är
ständigt i "krig" med The Socs, stadens överklass. Ponyboy, hans
bröder och deras kompisar är så kallade Greasers, de är av som
man kan kalla det "underklass". Slitna kläder och lite halvfattiga.
The Socs däremot har de rätta, snygga kläderna och häftiga bilarna.

Trots omständigheterna är allting bra. Tills en natt då The Socs ger
sig på Ponyboy och hans vän Johnny. Den händelsen kommer att vända
hela deras värld upp och ner...

Detta var en bok som vi läste på engelskan i skolan. Vår lärare sa innan
vi började läsa den att hon tyckte att det var en av hennes favoritböcker.
 Boken började lite segt, det handlade mest om att få in läsaren i deras
vardag, deras verklighet.
Det känns inte som att boken riktigt kommer igång tills den där händelsen
som jag skrev om ovan inträffar.Då drar boken igång kan man säga.
Kanske var det för att jag läste den ganska sällan som gjorde att jag inte
gillade den riktigt från början. Den är bra, men inte så mycket mer än det,
tänkte jag då.
Men det är i slutet som jag riktigt börjar fastna för den. Och det är även
slutet som ger ett litet pluspå betyget.

Stark 3/5

Läsvärd? - Ja, helt klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0