När jag lät dig gå


Titel:
När jag lät dig gå                                                        Författare: Gayle Forman
Serie: Om jag stannar, del 2              Sidor: 220                   Originaltitel: Where she went
Bokförlag: B Wahlströms                                                     Utgivningsår: 2011


DENNA RECENSION KAN INNEHÅLLA SPOILERS FÖR ER SOM INTE LÄST FÖRSTA DELEN, OM JAG STANNAR.

"Jag vill röra vid henne för att känna att det verkligen är hon, inte bara en av de drömmar jag har haft så
många gånger sedan hon försvann, där jag ser henne så tydligt framför mig och just ska kyssa henne, dra
henne intill mig innan jag vaknar och hon är borta igen.
Men jag får inte ta i henne. Det är ett privilegium som har återkallats."

Det har nu gått tre år sedan olyckan som drabbade Mias familj. Den som tog hela Mias familj ifrån henne,
den som Mia överlevde. Men då hade hon ett val. Hon kunde välja att stanna eller att följa sin föräldrar och
sin lillebror. Men hon stannade. Adam fick henne att stanna. Men han sa också att om hon gjorde så, så fick
hon göra vad hon ville, till och med lämna honom.
Och nu tre år senare så har de gått olika vägar. Mia lämnade Adam och de har båda nu framgångsrika
karriärer inom musikens värld; Mia är hyllad cellist och Adam har slagit igenom med sitt band Shooting Star
och är känd rockstjärna.
Men så får Adam ett dygn ensam i New York. Samma kväll ska Mia ge en konsert i staden. Han smiter in och
lyssnar, och efteråt blir han kallad till Mias loge...


Jag hade lite blandade känslor om att läsa den här boken först. Jag tyckte att Om jag stannar hade ett väldigt
bra slut och tyckte inte riktigt att det fanns så mycket mer att berätta. Men det var då jag trott att de skulle
leva lyckliga i alla sina dagar efter olyckan. Men när jag hörde om att motsatsen skett och att det var det som
När jag lät dig gå handlade om, så tycktes boken mer intressant.

Och jag ångrar inte att jag läste den här. Det fanns faktiskt mer att berätta, mycket mer. I denna bok får man
istället för att följa Mia, som i första boken, följa Adam i hans nuvarande liv; med bandet, hans tankar om Mia
- varför lämnade hon honom? Varför sa hon inte farväl?
Men liksom i Om jag stannar så består boken av glimtar från Adams nya liv som rockstjärna, men också av
tillbakablickar från de senaste 3 åren och även från innan olyckan. En härlig blandning som ger en bra inblick
i Adams känslor och tillstånd.

Innan man börjar läsa boken så vet man bara en sak: Mia och Adam kommer att träffas igen efter 3 år. Men
sen? Det är det man får se. Det tycks som att man vet hur det ska sluta, men sen byter boken riktning en
aning och det gör att boken inte känns för förutsägbar hela tiden, ett plus.
Jag hade faktiskt lite svårt att komma in i boken till en början. Men det var inget som var på grund av boken,
utan mer på grund av mig. Det hände mycket runt om när jag började; skolavslutningar och liknande. Jag
låg fast bland de första 100 sidorna i säkert 1-2 veckor innan jag kom vidare. Men när jag väl tog tag i boken
på riktigt var det inte alls svårt att komma in i den mysiga stämningen och vackra bok som det här ju är.
Gayle Forman har verkligen fått ihop en intressant och fin berättelse som underhåller på varje sida.

Boken är 220 sidor, vilket inte är så mycket. Men trots att boken inte är tjock är den full av viktiga händelser
och känslor; som lämnar kvar en känsla när man läst ut den. Man kommer att komma ihåg den här boken,
liksom Om jag stannar. Detta är en värdig uppföljare.
Det finns inte så mycket mer att säga. Gayle Forman har lyckats, igen.

Bokens första mening: "Varje morgon vaknar jag och intalar mig samma sak: Det är bara en dag, bara
tjugofyra timmar till att ta sig igenom."
Betyg: 8/10

Tidigare böcker i serien: Om jag stannar

Tack till B Wahlströms för recensionsexemplaret!

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag älskar din bild! Speciellt att det är lila blommor både på boken och i verkligheten(:

2011-06-26 @ 15:54:22
URL: http://bookshelf.blogg.se/
Postat av: Frida

SVAR: Aw Tack för alla snälla kommentarer!!! <3 <3 Ska jag ge dig lite facit till de du har gissat på, på mina HP-recensioner?

Första boken: du hade 4 rätt. Två halva som blir ett. Han får 50-cent av Durlseys och namnet hegwig kommer ifrån ett bok, men inte Hogwarts historia utan trolldomens historia :)



Andra boken: Ett rätt! :D J.K Rowling jämför Dobbys ögon som tennisbollar. I den här boken (som jag menade) var lösenordet Skrattmås.

Han blev huggen 45 gånger med en slö yxa :P

Fyran hade du rätt på och Aragogs fru heter Mosag :)

2011-06-26 @ 20:53:12
URL: http://photosandbooks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0