City of Bones


Titel: City of Bones                                                                       Författare: Cassandra Clare
Serie: The mortal instruments, bok 1                                                Sidor: 442
Bokförlag: Walker Books                                                              Utgivningsår: 2007

Clary Fray är på fest på Pandemonium med sin vän Simon. När hon senare bevittnar ett mord som begåtts av mördare som ingen annan kan se så börjar allting. En helt ny värld öppnar sig framför Clary. Mördarna visar sig vara Shadowhunters och deras offer en demon. De tillhör en värld vid namn Shadow world som även är hem till bland annat vampyrer, varulvar och faeries. 
Men hur kommer det sig att Clary se dem och deras värld? Hon är ju en vanlig människa, eller? Ju mer hon upptäcker om the Shadow world, desto mer frågetecken dyker det upp kring hennes förflutna.
Vem är Clary Fray egentligen?



En bok som är så hypad och som fått så mycket ros i kritiken kan man ju inte undgå att läsa. Samtidigt kan man ju inte låta bli att få skyhöga förväntningar.
Boken börjar bra. Man rycks med i handlingen direkt och blir genast intresserad. Intresset stannar kvar hela boken igenom för Cassandra Clare har i denna bok verkligen lyckats få med allt. Spänning, kärlek, vänskap, bra karaktärer, spännande ny värld.. hela paketet alltså.
Och den nya världen, Shadow World, är underhållande att läsa om. Visst, den innehåller vampyrer och varulvar och andra sagoväsen som man hör väldigt mycket om nu för tiden, men jag tycker att Clare har lyckats få in sin egen touch på det hela som gör att det känns lite unikt trots likheterna som finns där. Språket är riktigt bra samtidigt som det flyter på utan problem.

Karaktärerna gillar jag också. Clary är faktiskt en huvudperson som jag gillar och även om hon är en liten tjej så känns hon inte fånig eller "hej-kom-och-hjälp-mig!" som vissa andra (Bella i Twilight, till exempel...). Jag gillar att läsa ur hennes perspektiv. Sen finns ju även Jace och honom har man ju hört mer än nog om från andra läsare. Jace är så underbar, Jace är rolig... ja, många tycks ha fallit för honom. Jag är inte en av dem. 
Visst, jag förstår vad många tjejer ser i honom som karaktär, men hans humor och charm tycks inte riktigt nå fram till mig, även om han har sina stunder.
Däremot är jag mer intresserad av Clary's bästa vän Simon, honom gillar jag starkt! Synd bara att han inte fick lika mycket utrymme som herr Jace, men hans tid i rampljuset kanske kommer senare.

Det här är en bok man inte gärna lägger ifrån sig. Cassandra Clare har verkligen lyckats att få mig som läsare att vilja läsa mer, mer och mer. Jag kände mig tvungen att läsa vidare, ville ständigt få veta vad som skulle hända därnäst.
Spänning finns det också, även om den inte riktigt greppar tag om mig förrän i slutet. För det är just slutet som jag gillar mest i hela boken. För då kommer värsta twisten som får många läsare att tappa hakan, men tyvärr kan jag inte räkna in mig bland dem, då jag fick det spoilat innan. Men jag tycker ändå att den twisten är skickligt gjord, för jag som ändå visste vad som väntade kan inte säga att det var tydligt att det skulle komma, jag ser inga hintar som pekar åt det hållet när jag läser, så jag blir nästan lite förvånad jag med när jag kommer dit.

Men slutet höjer boken. Och det är en riktigt bra bok, men inte fantastiskt bra. 
Ser fram emot att läsa uppföljarna!

Betyg: 8/10
Bokens första mening: "'You've got to be kidding me,' the bouncer said, folding his arms across his massive chest."

Uppföljare: City of Ashes, City of Glass, City of Fallen Angels, City of Lost souls (utkommer Maj 2012), City of Heavenly Fire (utkommer September 2013)


Kommentarer
Postat av: Nea

Jag håller helt med dig om Jace! Han är ju bara sarkastisk. Simon är mycket gulligare! :D Riktigt kul recension!

2011-10-15 @ 16:22:02
URL: http://boknea.blogspot.com
Postat av: Gudon

Jag var också så himla inne i Jace och heed over heels över honom men tack Gud så har det gått över när jag läste CoG (city of glass) och började på cassie clares andra bok the infernal devices som är hundra gånger bättre :D

2011-10-16 @ 11:54:37
URL: http://crazyinbooks.blogg.se/
Postat av: Nelly

Ska snart läsa denna bok själv. Ser fram emot det.



Har anordnat ett bokbyte på min blogg. Hoppas på att kunna sprida ryktet vidare. Var gärna med och byt!

:)

2011-10-16 @ 15:54:34
URL: http://tvochbokfreak.blogspot.com
Postat av: Frida

SVAR: HA, ja du, jag har fått en massa beställningar nu så näää jag har inte tiden :P Måste också läsa lite :P

2011-10-17 @ 22:00:47
URL: http://photosandbooks.blogg.se/
Postat av: Linnea

Vilken fin blogg du har! :D

2011-10-19 @ 16:01:33
URL: http://bockerochfilmer.blogg.se/
Postat av: Anastasia

The Mortal Instruments är en jättebra serie! Jag läste precis ut sista boken, COFA, den va beyond awesome! Nästa år kommer COLS!

2011-10-27 @ 21:03:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0