Lögner


Titel:
Lögner                                                                                  Författare: Michael Grant
Serie: GONE, bok 3                        Sidor: 351                                 Originaltitel: Lies
Bokförlag: B Wahlströms                                                                Utgivningsår: 2011

SPOILER-VARNING FÖR ER SOM INTE LÄST BOK 1-3 I GONE-SERIEN.

Allt händer samma natt. 
En flicka som dött återfinns bland de levande. Perdido Beach brandhärjas och i lågorna skymtar Sam den han fruktar mest: Drake. 
Men Drake är död...
Lögner blandas med rykten och livet i Zonen blir allt svårare. Fler och fler ungdomar vill desperat ta sig ut. Men är de tillräckligt desperata för att tro att döden ska göra dem fria?

Gone-serien består hittills, förutom denna, av två böcker. Del ett och två. Båda de böckerna har varit väldigt, väldigt bra. Så såklart låg mina förhoppningar på denna tredje del på samma nivå. 
Tyvärr så började inte boken på den nivån. Den var bra, men förvirrande och lite seg. En positiv grej i de här böckerna är att de berättas ur olika karaktärers perspektiv, ur väldigt många karaktärers perspektiv. Det är intressant att få flera synvinklar på historien och det gör också att det blir mer intressant och spännande.
Men med många karaktärer blir det lätt virrigt. När jag nu läste den här boken hade det gått nästan ett år sedan jag läste förra delen. Jag hade då ingen aning om vilka vissa karaktärer var, kunde inte komma ihåg dem. Det ledde till att det blev rörigt och trögläst och ja, nästan på gränsen till tråkigt.

Men detta förbättrades när man kommit in i boken, fått minnet uppdaterat. Boken höjdes ett snäpp. Men den var fortfarande bara bra och spännande, inte så mycket mer. Inte som jag hoppats.
Handlingen är dock skickligt uppbyggd. Bit för bit avslöjas detaljer för läsaren som gör att man, trots det lite platta som blir i början, vill läsa vidare. Karaktärerna är okej. Inte alls särskilt djupa men inte helt platta. Och med så pass många karaktärer tycker jag inte riktigt att det behövs att dem alla är så väl uttänkta, boken fungerar bra ändå.

Michael Grant sparar den stora spänningen till de sista 100 sidorna, på gott och ont. Gott för att det skapar en väldigt bra och superspännande avslutning på boken som gör att man inte vill sluta läsa för en sekund. Ondt för att den spänningen skulle ha behövts tidigare i berättelsen för att ge ett bättre helhetsuttryck.
Men de sista 100 sidorna är riktigt bra och då känner man verkligen Gone-känslan som de andra böckerna gav mig. Men den tredje delen är inte riktigt lika bra som de två första. Men inte alls en så stor besvikelse.

Spänningen i slutet räddar boken och gör att den växer i mina ögon. Jag vill väldigt, väldigt gärna läsa del fyra.
Men det lär nog dröja ytterligare ett år innan jag kan få tag på den svenska upplagan, tyvärr.


Betyg: 7/10
Bokens första mening: "Obcent klotter."

Tidigare böcker i serien: Övergivna, Hunger
Uppföljare: Plague (engelsk titel), Fear (engelsk titel, ej utkommen)


Tack till B Wahlströms för recensionsexemplaret!

Kommentarer
Postat av: Frida

SVAR: Ja, självklart!! :D <3 Kör hårt!

2011-09-30 @ 15:18:53
URL: http://photosandbooks.blogg.se/
Postat av: Anna - Boktycke

Sv: Jaa, man får lite dåligt samvete när man har så många olästa böcker i hyllan. Men det är så härligt att få hem nya böcker ^^

2011-10-01 @ 10:01:26
URL: http://boktycke.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0