Personer du kanske känner


Titel: 
Personer du kanske känner                                                       Författare: Jay Asher & Carolyn Mackler
Originaltitel: The future of us                                                          Sidor: 335
Bokförlag: Bonnier Carlsen                                                              Utgivningsår: 2012

Året är 1996. Mer än hälften av USA:s tonåringar har aldrig använt internet.
Emma har precis fått en egen PC och hennes kompis Josh har hjälpt henne att intstallera ett internetprogram så att hon kan börja mejla. Men förutom mejlprogrammet dyker något annat upp. Något med en massa foton på folk och kommentarer om barn, hårklippning, jobb. Något som kallas Facebook.
När Emma tittar närmare efter så upptäcker hon sig själv, Josh och andra personer som hon känner. Men de ser inte ut som vanligt. De verkar vara 15 år äldre, vuxna. Och Emmas vuxenliv verkar skittrist medan Josh har ett toppenliv. Är det här ett dåligt skämt - eller framtiden?


Själva idéen med att Emma via Facebook kan se sin egen framtid gillar jag. Och om man inte är nöjd med hur ens liv verkar bli... kan man då verkligen riskera att förändra det i hopp om att det blir bättre? Hur stora åtgärder vågar man ta till när en enda händelse eller handling i nutiden - stor eller liten - kan ändra hela ens framtida liv?
Det är en intressant handling som fångade mitt intresse redan från sida ett och som höll mig fast ända till slutet. Detta kombinerat med ett väldigt enkelt och rappt språk gjorde att boken lästes ut väldigt snabbt.

Sedan har vi våra huvudkaraktärer Emma och Josh som turas om att berätta historien. Båda deras berättarröster funkar bra men tyvärr så tyckte jag att de båda inte hade så starka eller intressanta personligheter. De var ett bra huvudkaraktärs-par, men jag hade velat lära känna dem mer.
Övriga karaktärer i boken var tyvärr ganska stereotypiska och gjorde inget större intryck på mig. 

Boken är väldigt förutsägbar och man sitter där och himlar med ögonen lite ibland åt saker som är så uppenbara, men som huvudkaraktärerna såklart inte inser. Men trots att sådant kan förstöra en bok så funkar det faktiskt ganska bra här. 
En sak som jag tyckte var lite roligt var att läsa om hur 1996, som kanske inte känns så avlägset, är så annorlunda mot hur vi har det idag. Mobiltelefoner är inte alls en självklarhet och internet är fortfarande lite nytt och främmande. Och även om jag bara var ett år när denna bok ska ha utspelat sig så känner man igen små detaljer från barndomen.

Sammanfattningsvis så är det en bok som har lite mindre svagheter men som lätt förbises då den hålls uppe av den intressanta handlingen. Den blir aldrig tråkig och sidorna flyger fram. En bra bok som jag helt klart rekommenderar!

Bokens första mening: "Jag kan bara inte göra slut med Graham idag, trots att jag har sagt till kompisarna att jag ska göra det nästa gång jag träffar honom."

Kommentarer
Postat av: Theres

Hahaha... Min kompis har någon sorts fobi för facebook. Så jag tror hon skulle tycka att denna bok väldigt var väldigt läskig. Måste kanske rekommendera den till henne. xD

2012-08-24 @ 18:23:15
URL: http://bokmagi.blogspot.com
Postat av: Maria

Så extremt konstigt fenomenet Facebook måste ha framstått 1996! Idén är spännande och jag har varit nyfiken på om den håller för en bok så jag ska nog också ge den en chans.

Har någon bett dig avslöja åtta saker om dig själv? I annat fall gör jag det nu: http://ungavuxna.blogspot.se/2012/08/atta-saker-om-mig.html

2012-08-26 @ 23:40:22
URL: http://ungavuxna.blogspot.se/
Postat av: Tessan

Denna verkar jätteintressant! Ska försöka haffa den i affären!

2012-08-27 @ 19:17:43
URL: http://tessansbokblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0