Två recensioner i en: Crescendo & Destroy me

Titel: Crescendo                                      Format: Ljudbok
Författare: Becca Fitzpatrick                    Längd: 8 CD (9 tim, 30 min)
Serie: Hush, hush #2                                Utgivning:  Simon & Schuster Audio, 2011

Spoiler-varning för dig som inte läst del ett; Hush, hush.

Despite starting a relationship with Patch, her guardian angel (whose title is the only angelic thing about him), and surviving an attempt on her life, things are not looking good for Nora Grey. Aside from fearing her boyfriend is interested in her nemesis, Nora is haunted by images of her father and becomes obsessed with understanding his disappearance. As Nora delves into the mystery of her father’s death, she begins to wonder whether her Nephilim blood line has something to do with it.

Jag valde att lyssna på del två som ljudbok som ett sätt att spara lästid - mest för att jag hört ganska negativa saker om boken. Men jag minns att jag gillade första boken mycket, trots dess brister, och därför så ville jag fortsätta med berättelsen iallafall.
Och grejen med de här böckerna, hittills, är att de innehåller ett intressant koncept - själva grejen med änglar och allt runt omkring det - men de tappar så mycket på grund av karaktärerna! Speciellt i den här boken, där jag flera gånger blev otroligt irriterad på de tre tjejerna Nora, Vee och Marcie och deras fåniga bråk. De beter sig ungefär som omogna och larviga småbarn som bråkar om allt möjligt, oftast onödiga saker.
Dessutom så sjönk Nora som huvudkaraktär ganska enormt i mina ögon här då hon konstant måste hålla på med detta "av och på"-beteende med Patch... Nej, även hon var alldeles för barnslig och naiv. I slutändan så var det nog bara Patch och de andra killarna i boken som jag kunde stå ut med.

Så ja, på grund av alltför mycket drama och relations-tjat i den här boken så gillade jag den inte särskilt mycket. Men jag gillar ändå de bitat i boken som fokuserar mer på änglarna, till exempel det ganska spännande slutet, så ska jag fortsätta med serien (i ljudboks-format). Jag är trots allt lite nyfiken på vad som ska hända härnäst!

Tidigare böcker i serien: Hush, hush
Uppföljare: Silence, Finale.



Titel: Destroy me                                           Format: E-bok
Författare: Tahereh Mafi                                Sidor:  ca 111
Serie: Shatter me #1.5                                     Utgivning: Harper, 2012

Spoiler-varning för dig som inte läst Shatter
me!


Back at the base and recovering from his near-fatal wound, Warner must do everything in his power to keep his soldiers in check and suppress any mention of a rebellion in the sector. Still as obsessed with Juliette as ever, his first priority is to find her, bring her back, and dispose of Adam and Kenji, the two traitors who helped her escape.
But when Warner’s father, The Supreme Commander of The Reestablishment, arrives to correct his son’s mistakes, it’s clear that he has much different plans for Juliette. Plans Warner simply cannot allow.

Trots att jag blev nyfiken när jag hörde om denna extra-del till Shatter me-serien, så hade jag inga direkta planer på att verkligen läsa den, tills jag upptäckte att den fanns att köpa väldigt billigt - till min mobiltelefon!
Så jag laddade ner den och tänkte att det här skulle bli en snabb och intressant läsupplevelse. Men efter att ha läst sisådär en fjärdedel så var jag inte alls imponerad, för hittills så verkade boken vara väldigt händelselös och seg. 

Inte förrän veckor senare, igår närmare bestämt, så bestämde jag mig för att pressa mig igenom den. Men tack och lov så var det inte förgäves! Efter ungefär halva boken så kom en vändpunkt som gjorde boken intressant och snart så flög sidorna förbi utan problem. Den där känslan jag från bok ett som jag förväntat mig i Destroy me kom till slut. Tahereh Mafi's språk är otroligt snyggt och ännu bättre i original!

Så ja, det blev en ganska bra bok till slut. Tyvärr så hade det här med att besöka Warner's huvud både fördelar och nackdelar. Å ena sidan så var det intressant att ta del av hans tankar, men samtidigt så försvann lite av den där mystiken som kretsat kring honom i Shatter me
Men jag uppskattade denna lilla sidoberättelse och den har definitivt ökat min längtan efter del två i serien!

Tidigare böcker i serien: Shatter me (SV: Rör mig inte!)
Uppföljare: Unravel me (utkommer februari 2013) + en tredje del, hittills utan titel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0