Fjärde riket

Titel: Fjärde riket                                                                Författare: Maria Nygren
Serie: -                                                                               Sidor: 395
Bokförlag: Bonnier Carlsen                                                 Utgivning: Augusti 2013

"Självklart var Hitler ett svin. Men vi ska inte ta hans idéer. Det här handlar inte om vad han sa, utan om hur han sa det. Och om en sådan tönt lyckades skapa ett helt nytt rike borde vi åtminstone kunna ta över klassen."

Blenda är en ensamvarg som drömmer om att få i centrum och bestämma. LSD är överempatisk, bra i skolan men har ingen riktig livsgnista. Penny blir ständigt en kopia av den hon pratar med och har för länge sedan gölmt vem hon är.
Tillsammans studerar de Hitlers väg till makten i ett grupparbete i skolan. Och plötsligt inser de hur de ska göra för att största skolans drottning, Hedvig. Alla som inte vågar vara sig själva, som känner sig osäkra, kränkta eller ar blivit utnyttjade av Hedvig kommer att bli tacksamma. Och det visar sig vara så enkelt!
Men snart glömmer Blenda vad hon egentligen kämpar för. Det enda viktiga blir makten. Att få större makt, och att få behålla den. Till vilket pris som helst...


Detta är en bok jag varit nyfiken på sedan jag först hörde talas om den. En ungdomsbok med en annorlunda twist på något gammalt och välbekant; populäritet samt utanförskap i högstadiemiljö. Men här går det inte riktigt till som det brukar.

De klassiska rollerna i en högstadieklass finns fortfarande med, men de är nödvändiga för berättelsen. Dessutom är dem här inget jag retar mig på, för snart har boken fångat mig i sitt grepp.
Det är väldigt intressant att följa de tre tjejernas kamp mot, vad de tror är, jämlikhet och demokrati i skolan. Jag kan inte låta bli att ryckas med i deras engagemang för sina planer och sedan känna med dem i besvikelsen när de stöter på hinder på vägen. 

Boken har flera berättarröster - ett koncept jag i vanliga fall inte är särskilt förtjust i. Här funkar det dock utmärkt och det är intressant att se händelsernas förlopp från flera synvinklar. Perspektiven är såklart de tre tjejerna – Blenda, Penny och LSD – men även deras ”fiende” Hedvig, skolans drottning. 

Boken har ett gott flyt och jag läser hungrigt vidare. Trots att man vet vilken riktning berättelsen vandrar mot är det ändå spännande. Det är snyggt skrivet och boken är svår att lägga ifrån sig.
Att se grunderna i Hitlers väg till makten användas på en högstadieskolas spelplan är intressant och tankeväckande. Kan man verkligen använda sig av samma, delvis effektiva taktik utan att även hamna inför samma negativa konsekvenser?

Fjärde riket är en riktigt bra bok och en smart tappning på orättvisor och status bland skolelever. Läs den!

Bokens första mening: "Det är skit."

Kommentarer
Postat av: Lisa

Åh, ville läsa den här boken förut, men så glömde jag bort den.. Ska se till att plocka upp den snart! Älskar att läsa böcker om rang i högstadiet, då en själv är mitt uppe i det. (Går i åttan)

2013-08-25 @ 22:13:05
URL: http://boklisa.blogspot.com
Postat av: maja

hej jag har en fråga, Vem av de tre tjejerna Blenda, Penny och LSD tycker du ger det mest sympatiska intrycket?

tacksam för svar, mejla gärna! :)

2014-11-09 @ 19:11:17
URL: http://majakapanen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0