Filmrecension: Warm Bodies

Igår var jag och såg Warm bodies (baserad på Isaac Marions bok). Det var en testvisning jag gick på -  sverigepremiären är inte förrän 19 april.
Boken, som jag läste på svenska förra året, tyckte jag inte så mycket om. Den hade en intressant handling, men föll mig inte riktigt i smaken (läs min recension här). Filmen däremot, verkade enligt trailern ha en lite mer komisk och lättsam ton, så den var jag ändå nyfiken på att se.

Som jag antagit så var filmen humoristisk och mindre allvarlig - och jag gillade den! De hade lyckats bra med R's tafatta försök till att närma sig Julie utan att skrämma livet ur henne, som ju är väldigt komiskt. Nicholas Hoult var väldigt bra som R och det bidrog massvis till att filmen fungerade fint.

Filmen hade en härligt mysig feel good-känsla över sig och det var, trots inblandningen av människoätande zombier, en film som var främst underhållande och som gjorde en glad. Spänning fanns där också, men som tur var (för mig iallafall) så visades inte mycket blod eller liknande.
Det fokuseras väldig mycket på R som karaktär och hans relation med Julie, men på ett bra sätt - det blev aldrig långtråkigt.

Jag hade inte några stora förhoppningar på filmen i allmänt, då boken inte riktigt var min grej. Men jag blev positivt överraskad, för den här filmatiseringen var faktiskt väldigt bra! Jag lämnade biografen på gott humör.
Nu kanske ni undrar: "Så filmen var bättre än boken?". Tja, det tar mig alltid emot att säga så. Men jag tyckte om filmen mer, antagligen för att den hade en annan känsla över sig och inte kändes utdragen. Dessutom så slapp jag här få alla zombiemåltider beskrivna för mig (se dem, alltså).

Sammanfattningsvis rekommenderar jag filmen! Oavsett om du gillade boken eller inte så är det värt att ge den en chans. Jag är glad att jag gjorde det, då jag fick se berättelsen ur en annan och, för mig, mer passande vinkel.




Kommentarer
Postat av: Nella

Va kul att gå på testvisning! Själv kan jag knappt vänta tills Sverigepremiären, tycke boken var bra och filmen ser verkligen rolig ut :)

2013-03-05 @ 18:02:57
URL: http://nellasbocker.blogspot.se
Postat av: Lena - Bookheaven

Vad kul att se den innan alla andra. Jag gillade boken men misstänker faktiskt att den kan göra sig bättre som film. Ska absolut gå och se den på bio.

2013-03-05 @ 18:19:26
URL: http://bookheaven.blogg.se
Postat av: 23 minuter

Åh, ser verkligen fram emot att se den på bio. Ska försöka hinna läsa boken innan det är dags för filmen :)

2013-03-15 @ 12:29:40
URL: http://tjugotremin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0