6 December

En underbar bokserie...

Den mörka materian
av Philip Pullman



Alla böckerna i ordning: Guldkompassen, Den skarpa eggen och Bärnstenskikaren.


Handling, första boken:

Lyra Belaqua lever i en värld, paralell med vår. Den är lik vår på många sätt, men i
denna lever en del av människans själ utanför kroppen, i form av ett djur - de kallas
daimoner. De kan ändra skepnad fram till dess att människan blir ungefär i tonåren.

Allting börjar när Lyras farbror Lord Asriel återvänder till England. Han berättar om en
plats nära nordpolen där man genom norrskenets skimmer kan ana en annan värld.
Kort därpå försvinner Lyras vän Roger och andra barn under mystiska omständigheter.
 Snart blir Lyra indragen i ett farligt äventyr med underliga vetenskapsmän, häxor och
bepansrade isbjörnar.
Men framför allt finns Alethiometern, guldkompassen som är en magisk maskin
som avslöjar sanningen för den som har förmågan att tyda den...


Jag fick Guldkompassen i julklapp för ett par år sedan. Då var jag inte alls lika inne i
böcker som jag är nu och hade inte riktigt upptäckt fantasy ännu. Jag tyckte att boken
verkade aningen mysko, men jag öppnade den och började läsa. Jag förstod ingenting,
det var en massa snack om daimoner och jag förstod inte vad de var. Det är ganska
mycket att ta in i början av boken, en helt ny värld..

Så jag stoppade undan den och läste något annat. Sen plockade jag däremot upp den
och läste koncentrerat och efter ett tag var jag fastklistrad. Jag var chockad över hur
bra och spännande den var, och framför allt - hur speciell den är!
Böcker som jag fastnar mest för är de med en annorlunda handling, andra exempel är
till exempel Harry Potter, Hungerspelen och Vargbröder.
När jag läst ut Guldkompassen var jag helt överrumplad och på sista sidan stod texten:
"Slut på bok ett". Jag rusade till bokhandeln och snart hade jag nästa.

Så gick det till när jag upptäckte denna serie. Den är underbar rakt igenom. Ni måste
läsa den här, det är en av mina absoluta favoritserier, den ligger klart topp 3.
Så är du en fantasy-älskare som kanske gillar lite magiskt...?
- Då har du missat något stort! Denna historia får inte missas!

/Amelie


P.S Jag kan meddela att jag väldigt snart kommer att läsa om denna serie. Troligen tidigt
under nästa år, kanske redan i januari? Ser så fram emot det!

Kommentarer
Postat av: Photos and Books by Frida

SVAR: Åh, jag håller med. jag gör det så sällan, men nu ritade vi på bilden så det gjorde mig sugen :)

2010-12-06 @ 21:56:40
URL: http://photosandbooks.blogg.se/
Postat av: Nea

Jag älskar verkligen de böckerna! :D

2010-12-06 @ 22:51:46
URL: http://boknea.blogspot.com
Postat av: andréa

Åh, mina absoluta favoritböcker när jag var liten C: Sjukt fina, borde läsa om dem jag också.

2010-12-07 @ 01:32:19
URL: http://deddoliinah.blogg.se/
Postat av: Addikoko

Jag har bara läst första boken, men den var riktigt bra!

2010-12-07 @ 16:03:15
URL: http://addikoko.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0