Döden i dina ögon


Titel:
Döden i dina ögon
Författare: Rachel Ward
Serie:
Originaltitel: Numbers
Sidor: 301

En del av mig ville det här helst av allt i hela världen - att ha
någon att vara med, vara som alla andra ett tag. Resten av mig
skrek att jag skulle sticka därfrån direkt, inte bli indragen i
något. Man vänjer sig vid någon - börjar till och med gilla dem - och
så försvinner de. Det slutar alltid med att folk försvinner.
Ge dig inte in i det här, Jem, tänkte jag. Om ett par månader är han
borta.

Så länge hon kan minnas har 15-åriga Jem sett siffror i människors
ögon. När hon var liten brukade hon räkna upp dem för sin mamma
när de var ute och gick bland folk, stolt över att kunna läsa upp dem.
Men sen hennes mamma dog vet hon bättre. Hon vet vad siffrorna
betyder. Det är datumen personerna ska dö.
Jem lever ett liv i isolering från andra människor så gott det går. Allt
för att inte behöva se dem i ögonen.
Men så en dag träffar hon Spider. Han är mörk, lång och fast besluten
med att de ska bli vänner. Jem ger efter och de inleder en vänskap som
växer sig starkare. Allt hade varit så bra om hon bara inte sett hans
siffror...
En dag blir de vittne till en hemsk händelse som tvingar dem att fly från
London och bege sig ut i landet. De flyr för sina liv och vänskapen växer
sig allt starkare. Men nedräkningen har börjat...

Jag gillar den här boken. Idén och handlingen är unik, man får följa
en person som inte bara är rädd för döden - som vilken vanlig människa som
helst kan tänkas va - utan som sett döden, ser döden. Döden i dina ögon.

I början tyckte jag att saker och ting, händelser och tid i boken, gick lite
för fort. Det kändes lite rörigt och vissa händelser kändes för snabba när
de kanske borde ha berättats mer om. Deras flykt är också lite rörig till
en början, händelse på händelse och det liksom blandas ihop. Det känns
som att det går en vecka när det kanske bara gått tre dagar - man håller
inte koll på när en ny dag tar början.
Men detta blir bättre efter ett tag. Varje dag känns mer beskriven och det
går långsammare fram. Boken är väldigt bra, den har något speciellt över
sig. Man blir mer och mer fäst vid boken ju längre i den man läser. Författaren
visar sig skriva mer skickligt än man la märke till i början.
Det är en blandning av sorg, kärlek och rädsla i en berättelse om hur två
ungdomar flyr och hur flykten stärker deras relation till varandra.
Titeln till boken passar bra. Döden i dina ögon. Men jag gillar nog originaltiteln,
Numbers, bättre.
En riktigt bra bok som jag rekommenderar till alla!

Stark 4/5


Efterföljs av:
Numbers 2: The Caos (Engelsk titel)

Kommentarer
Postat av: Elin

Har läst den och längtar tills nästa kommer ut ;)

2010-10-05 @ 15:32:10
URL: http://itisourlife.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag SKA läsa den där boken! Den verkar vara såååå bra!



SVAR: TACK<3



2010-10-05 @ 19:43:30
URL: http://photosandbooks.blogg.se/
Postat av: Addikoko

Döden i dina ögon är riktigt bra:) titeln påminner av någon konstigt anledning mej om översättningen "Genom dina ögon" till "The host"...

2010-10-05 @ 21:12:04
URL: http://addikoko.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0