Revolt


Titel:
Revolt
Författare: Suzanne Collins
Serie: Hungerspelstriologin, del 3
Originaltitel: Mockingjay
Sidor: 327


Pilen som Katniss skickade mot kraftfältet under det sjuttiofemte
Hungerspelen blir startskottet till den sedan länge gryende revolten.
Men när hon ombeds att vara revoltens ansikte, Härmskrikan, så blir
hon tveksam. Hon blir en bricka i ett spel. Henes agerande kommer
alltid vara på någons order och hon lämnar efter sig våld, lidande och död.
Hur länge ska hon stå ut med att se folk dö för henne?

Samtidigt är Peeta kvar i president Snows grepp. Där blir han torterad och
förhörd för att lämna ut viktig information om distrikt trettons rebellgrupp.
Kan Katniss rädda honom? Kan hon bryta sig loss och bli en självständig
spelpjäs?
Hur stor är egentligen hennes makt?


Jag hade väldigt höga förväntningar på den här boken, eftersom att den
är uppföljare till sådana fantastiskt bra böcker. Men Revolt visade sig vara
annorlunda än jag väntad mig. Jag måste tyvärr säga att jag blev besviken.
Boken börjar bra, man hamnar direkt in i berättelsen. Men sen blir boken
trög och jag måste tvinga mig själv att börja läsa för att komma någon vart.

Denna lite tråkiga läsning fortsätter fram emot slutet då det börjar hända
grejer. Suzanne Collins sätt att skriva är det som räddar boken från att bli
undanplockad av mig. Hon vet precis hur man avslutar ett kapitel för att få
läsaren att direkt kasta sig över nästa. Många kapitel börjar också väldigt
spännande och man vänder blad i rasande fart. Men de tråkiga dialogerna
och texterna mellan detta är knappt intressanta att läsa.

När så det börjar hända saker framåt slutet så blir det nästan lite för mycket.
Det blir rörigt och ibland förstår jag inte vem som gjort eller sagt vad. Jag får
ofta gå tillbaka för att läsa om text jag inte riktigt förstått.
Slutet i boken känns med andra ord som ett virrvarr av händelser som är
svåra att hänga med i.
Men Collins lyckas trots detta med att väva ihop ett riktigt bra slut på de sista
sidorna. Dessa sista sidor ger mig den välbekanta känslan av att just ha läst
ut en jättebra bok, men tyvärr stämmer det inte riktigt.

Hungerspelen är utan tvekan den bästa boken i serien. Del nummer två, Fatta eld,
är också jättebra, i klass med första. Men tyvärr når Revolt inte alls upp till den
nivån. När jag läste Hungerspelen och Fatta eld slukade jag kapitel och sidorna
flög förbi. När jag läste Revolt var jag tvungen att få mig att läsa, men när jag väl
läste var den bra. Men känslan av att vilja läsa mer fanns inte riktigt där.

Trots min ganska nedlåtande recension av boken så får den ändå ett bra betyg.
Det är Collins språk, de spännande kapitelsluten, de få stunderna då man sitter
som fastklistrad som ger betyget. Men även de sista sidorna som jag ändå tycker
är ett bra slut på denna storslagna serie.
4/5


Tidigare böcker i serien:
Hungerspelen, Fatta eld

Kommentarer
Postat av: Addikoko

Håller med dej. Revolt var en mindre besvikelse:/

2010-10-30 @ 16:00:31
URL: http://addikoko.blogspot.com
Postat av: Gudon

Tycker exakt samma sak "/

2010-10-30 @ 23:28:18
URL: http://crazyinbooks.blogg.se/
Postat av: Julia

Själv tycker jag inte ens om den 1:a boken.

2010-10-31 @ 16:45:42
Postat av: Anna

För det första,jag vet att jag är några månader för sen med att kommentera men jag är bara tvungen^^.

Det du har skrivit stämmer precis med vad jag tycker om boken. Jag blev väldigt besviken och det var många gånger då jag inte hängde med helt och fick läsa om..

2011-01-16 @ 21:11:27
URL: http://bookshelf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0