Feber


Titel:
Feber                                                                     Författare: Maggie Stiefvater
Serie: Mercy Falls vargar, bok 2    Originaltitel: Linger      Sidor: 268
Bokförlag: B Wahlströms                                                 Utgivningsår: 2011

STOR SPOILERVARNING FÖR ER SOM ÄNNU INTE LÄST FÖRSTA BOKEN, FROST.

Förra året var det här vad jag ville. Jag hade många skäl att önska att jag var en del av
vargflocken i skogen bakom mitt hus. Men nu iakttar jag inte längre vargarna och väntar på
att en av dem ska komma till mig. I stället är det vargarna som iakttar mig och väntar på att
jag ska komma till dem.

Grace och Sam borde vara lyckliga. Det har nu gått tre månader sedan Sam sist var varg, och
han har klarat sig genom hela vintern utan att förvandlas. Nu kan de äntligen leva ett riktigt liv
tillsammans, utan att kylan ständigt ska hota att skilja dem åt.
Men problemen är långt ifrån slut. Sams adoptivfar Beck har förenats med vargflocken, och denna
gång är det troligtvis för sista gången. Nu är det Sam som måste ta hand om flocken när dess
medlemmar till våren skakar av sig vargpälsen och blir människor. Och de nya medlemmarna för
med sig nya problem och frågor. En av dem hotar att avslöja dem alla och den andres förvandlingar
är inget som Sam tidigare sett.
Och något är fel med Grace. En våldsam feber rasar i hennes kropp. För varje dag som går växer sig
vargen inom henne sig allt starkare, den varg som hon trodde försvann flera år sedan, men som nu
hotar att ta över henne. Kommer hon att förvandlas när vintern kommer?
Gåtan om vargarna i Mercy Falls är långt ifrån löst.


Wow. Jag kan börja med att säga att jag mindes att första boken i denna serie, Frost, var bra. Men nu
när jag läst Feber så minns jag precis - de är underbara.
När jag precis läst ut Frost och hörde om en uppföljare blev jag glad, men kort därpå blev jag skeptisk.
En uppföljare, till en bok som slutade så bra? Jag fick lite onda aningar om att detta bara skulle bli ett
dåligt, lite desperat försök till att väva vidare på en redan fulländad berättelse och hade därför inte alls
så höga förväntningar. Men jag märker nu att det här är inte är något som blev ihopkrafsat för att få ihop
till en ny bok, det är verkligen en fortsättning som är genomtänkt och perfekt.

Den här boken är nog en av (om inte den enda) böckerna jag läst som kretsar mer kring karaktärerna
än handlingen. Det här är ingen bok med händelser på varje ny sida, istället är det en bok där karaktärerna
är väldigt bra och tydliga och som på så sätt håller fast läsaren och får sidorna att bläddras i snabb takt.
Trots att det inte väntar nya "wow"-händelser runt hörnet hela tiden så känns boken ändå väldigt händelserik.
Boken är i stort sätt mest tankar, men det är ingenting som är dåligt här. För det är just det här som gör
boken så speciell. Den behöver inte massa händelser, den behöver bara handlingen och karaktärerna.

Det är ett år sedan jag läste Frost och jag mindes inte så jättemycket om den, mestadels var det bara vissa
händelser. Därför var det lite rörigt i början när man försökte hitta tillbaka till där Frost slutade för att kunna
fortsätta där Feber tog vid, och eftersom att bokens perspektiv växlar ofta mellan dess karaktärer var det
först lite svårt att få grepp om någon av dem, när det var så länge sedan som man läste dem sist. Men i den
här boken får man verkligen leva sig in i och lära känna karaktärerna, så snart var man tillbaka i känslan
och fast i boken.
Trots att det inte är några stora vändningar i boken (mestadels går det sakta men säkert åt samma håll) så
tycks det ändå hända mycket. Man får långsamt lära känna de nyare karaktärerna och samtidigt får man veta
mer om Sam och Grace, två karaktärer som jag gillar - speciellt Sam.

Feber är en väldigt, väldigt bra och underbar berättelse som minst är lika bra som Frost. Jag älskar språket och
den mysiga känslan man får när man läser. Jag älskar hur handlingen är så varm, men samtidigt så kall när
man känner den smygande känslan av något dåligt. Och när slutet närmar sig, när spänningen stiger och allting
händer på en gång.. så lyckas ändå Maggie Stiefvater med att avsluta så perfekt och vackert.

Betyg: 9/10
Bokens första mening: " Det här är berättelsen om en pojke som brukade vara varg och en flicka påväg
att bli det. "

Tidigare böcker i serien: Frost
Uppföljare: Forever (engelsk titel)

Kommentarer
Postat av: Anna

Vilken gullig bild! Jag vågar tyvärr inte läsa recensionen än för jag håller ¨på att läsa om Frost innan jag börjar i Feber(:

2011-04-08 @ 21:02:57
URL: http://bookshelf.blogg.se/
Postat av: Julia

Jag läste frost i somras, man fick en speciell känsla när man läste den ^^ Sam var min favvo karaktär också :D

2011-04-09 @ 11:08:42
URL: http://juliaogne.blogg.se/
Postat av: thilda

SV: Det verkar jättekonstigt om den inte visas alls i Stockholm, det känns som att det hade varit troligare att den visades där än någon annanstans.

2011-04-09 @ 14:00:37
URL: http://bokglantan.wordpress.com/
Postat av: Sofie

Gillar bilden :)

2011-04-09 @ 16:33:50
URL: http://filo-sofie.blogspot.com
Postat av: Fanny

Hejhej!



Vad tycker du om den här serien? Jag funderar på att läsa den... !

2011-04-09 @ 22:04:24
URL: http://fantanizer.blogg.se/
Postat av: Liv

Frost är verkligen super bra! Just nu sitter jag bara här och tittar runt på Internet om Feber eftersom jag knappt kan bärga mig inför upföljaren.

Har redan längtat halvt ihjäl mig på att den ska landa i min brevlåda!

2011-04-18 @ 20:57:06
URL: http://hallu.bloggplatsen.se
Postat av: Liv

Frost är verkligen super bra! Just nu sitter jag bara här och tittar runt på Internet om Feber eftersom jag knappt kan bärga mig inför upföljaren.

Har redan längtat halvt ihjäl mig på att den ska landa i min brevlåda!

2011-04-18 @ 20:58:57
URL: http://hallu.bloggplatsen.se
Postat av: Bokflickorna - Annie

Tur att du varnade om spoilers ;) Jag har inte hunnit läsa den första boken än :P

2011-05-07 @ 23:14:33
URL: http://bokflickorna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0