Blood promise


Titel:
Blood promise                                                         Författare: Richelle Mead
Serie: Vampire Academy, bok 4                                         Sidor: 493 
Bokförlag: Penguin                                                         Utgivningsår: 2010

OBS! STOR SPOILER-VARNING!
Eftersom att detta är nr 4 i serien så bör du inte läsa denna recension om du inte läst bok 1-3.

How far will Rose go to keep her promise?

The recent Strigoi attack at St. Vladimir’s Academy was the deadliest ever in the school’s history, claiming the lives of Moroi students, teachers, and guardians alike. Even worse, the Strigoi took some of their victims with them. . . including Dimitri.
He’d rather die than be one of them, and now Rose must abandon her best friend, Lissa—the one she has sworn to protect no matter what—and keep the promise Dimitri begged her to make long ago. But with everything at stake, how can she possibly destroy the person she loves most?




Det som inte fick hända har alltså hänt. Dimitri är borta. Förlorad. Men Rose tänker söka upp honom och uppfylla det löfte hon gav honom. Och det är det boken handlar om. Rose jakt efter Dimitri.
Det kanske låter som en ganska tråkig och händelselös handling men precis som i de andra Vampire Academy-böckerna så är den full med händelser som håller en ständigt intresserad. Aldrig en tråkig stund när man läser de här böckerna!
Richelle Mead's är bra och har ett gott flyt som gör att man läser på utan problem. Miljöer och karaktärer är beskrivna så att man lätt kan se det framför sig. Boken utspelar sig i Ryssland och det var intressant att läsa om städerna som Rose besöker.

Karaktärerna sen. Jag gillar verkligen Rose. Hon är en bra huvudkaraktär som är en stark tjej, men som även har sina brister och därför känns hon mer verklig och realistisk - inte oövervinnerlig -  trots att hon är en fighter som kan döda onda vampyrer titt som tätt. 
Dimitri har jag älskat hela serien igenom. Han känns så trygg och god, det är svårt att inte bli lite småkär i honom när man får se honom ur Rose's perspektiv.
Men mina tankar och känslor angående Dimitri (och även lite med Rose också) åkte berg-och-dalbana i den här boken. Jag gick från att gilla honom för att i nästa stund bli arg eller irriterad. Det var ju även det som Rose kände också, så det influerade mig lätt.

Men boken är riktigt bra från första sidan. Spännande och full med bra karaktärer. Det var lite synd att Lissa, Roses bästa vän, inte fick lika mycket utrymme i boken, jag saknade henne. Men som tur är så får man se hur det är med henne genom Roses band. Adrian gillar jag också, kanske till och med bättre än Dimitri (har inte bestämt mig där ännu.) Att han får utrymme i boken glädjer mig.
Det i stort sett enda jag inte gillade var slutet. De sista sidorna. De gjorde mig besviken och irriterad. De gick i en riktning som jag inte gillade. 
Men samtidigt så förstår jag väl till viss grad att det måste sluta så, för att hålla spänningen och tempot uppe i boken.

Sammanfattning: Spännande och riktigt bra bok. Värdig fortsättning till de tidigare i serien. Hoppas dock på att serien blir ännu bättre i femte eller sjätte boken! :)

Betyg: 8/10
Bokens första mening: 

Tidigare böcker i serien:
Vampire Academy, Frostbite, Shadow kiss.
Uppföljare: Spirit bound, Last sacrifice

Kommentarer
Postat av: andréa

Femte boken är nog min favorit av dem alla, tätt följd av Shadow Kiss och Last Sacrifice.

2011-12-13 @ 14:34:49
URL: http://andreaiboklandet.blogspot.com/
Postat av: Malin

Åååh, jag älskar hela Vampire Academy, dem är så bra! =)

2011-12-13 @ 15:09:40
URL: http://bokmalensblogg.blogspot.com
Postat av: Gudon

Last saceifice är så mycket bättre :-) du har något att se fram emot.

2011-12-13 @ 16:10:39
URL: http://crazyinbook.blogg.se/
Postat av: Lucy

Mina favoriter i serien är tredje, femte och sjätte. :) Tyckte fyran var en aningen långtråkig, men fortfarande grym ^^

2011-12-13 @ 17:00:03
URL: http://bokrygg.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag tror jag ska köpa den första boken i serien, eftersom jag bara hört bra saker om Vampire Academy :)

Jag har tänkt det länge, men alltid glömt bort det eftersom det är många andra böcker jag vill köpa, så tack för påminnelsen ;)

2011-12-13 @ 17:33:09
URL: http://iidaahh.blogg.se/
Postat av: Anna - Boktycke

Femte boken tycker jag är den bästa i serien. Tyckte att fyran (denna) var rätt seg i början.

2011-12-13 @ 18:18:05
URL: http://boktycke.wordpress.com
Postat av: Fanny

De böckerna är så bra ! Läser dem på svenska nu, och har nästan kommit 100 sidor i den femte. När har du tänkt läsa fortsättningen ? (:

2011-12-13 @ 20:30:22
URL: http://fantanizer.blogg.se/
Postat av: Ali

Det är min absoluta favoritserie! Den blir bättre och bättre hela tiden! :)

Kolla gärna in min blogg:



www.fioccodineve.devote.se

2011-12-18 @ 12:06:09
URL: http://www.fioccodineve.devote.se
Postat av: Rebecca

Kan inte bestämma mig för ifall jag gillar femte eller sjätte boken mest. De är såklart tätt följda utav trean :)

Jag säger samma sak som alla andra: du har något att se fram emot!

2012-02-17 @ 23:17:56
URL: http://bokmalen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0