Dash & Lily's book of dares


Titel:
Dash & Lily's book of dares                           Författare: Rachel Cohn & David Levithan
Serie: -                                                               Sidor: 260
Bokförlag: Ember                                                Utgivningsår: 2010

“I’ve left some clues for you.
If you want them, turn the page.
If you don’t, put the book back on the shelf, please.”
So begins the latest whirlwind romance from the New York Times bestselling authors of Nick & Norah’s Infinite Playlist. Lily has left a red notebook full of challenges on a favorite bookstore shelf, waiting for just the right guy to come along and accept its dares. But is Dash that right guy? Or are Dash and Lily only destined to trade dares, dreams, and desires in the notebook they pass back and forth at locations across New York? Could their in-person selves possibly connect as well as their notebook versions? Or will they be a comic mismatch of disastrous proportions?
Rachel Cohn and David Levithan have written a love story that will have readers perusing bookstore shelves, looking and longing for a love (and a red notebook) of their own
“I’ve left some clues for you.
If you want them, turn the page.
If you don’t, put the book back on the shelf, please.”

Lily has left a red notebook full of challenges on a favorite bookstore shelf, waiting for just the right guy to come along and accept its dares. But is Dash that right guy? Or are Dash and Lily only destined to trade dares, dreams, and desires in the notebook they pass back and forth at locations across New York?
Could their in-person selves possibly connect as well as their notebook versions? Or will they be a comic mismatch of disastrous proportions? 


En bokaffär. Juletid i New York. Ett potentiellt kärlekspar. 
Tre saker som ger en bok stor potential till att vara en riktig fullträff. Och var den det måntro? 
Ja, inte långt ifrån!

Boken börjar på ett perfekt sett. Man kastas in i berättelsen direkt med hjälp av en smart första mening (se den längst ner i inlägget). Har jag berättat för er att jag älskar när första meningar är bra? Inte? Tja, nu vet ni. 
Det smarta med att dessa två författare har slagit ihop sig i en duo är att de då skriver vartannat kapitel. Ett genidrag. De skriver alltså om varsinn karaktär, vilket gör att deras personligheter blir mycket mer äkta och får sin egen röst - på ett helt annat sätt en jag förut stött på.
Språket är också väldigt bra, från båda författarna då givetvis. Det enda som blev lite jobbigt var att Dash är, som han kallar det, en "ordnörd", vilket självklart betyder att boken innehåller en hel del krångliga ord som jag inte alls förstod mig på. Visst, man kan ju hämta en ordbok och kolla upp dem, men när det kommer flera på en sida så ger man upp. Eller, jag gjorde det iallafall.

Men när jag väl accepterat att jag helt enkelt inte kommer att förstå exakt allt, så gick det ju utmärkt att kunna fokusera på själva storyn. Jag måste säga att boken är otroligt väluppbyggd. Själva idén med att de skickar en anteckningsbok emellan sig är väldigt underhållande att läsa om. Alla relationer nu för tiden behöver faktiskt inte starta via internet, bara för att vi har den tillgängligheten, eller hur? Jag tycker mer om det här sättet.

Det här är en bok som man är fast i från början till slut, ständigt nyfiken på hur relationen mellan Dash och Lily kommer att te sig när de träffas på riktigt. Passar ju otroligt bra som läsning nu kring julafton, som ni säkert förstår. Mysigt, roligt och med bra karaktärer. En bok som får en att dra på smilbanden. Ingen tio-poängare, men en riktigt bra bok!
Jag är nu mycket nyfiken på Rachel Cohn & David Levithan's andra samarbeten och även på de böcker de skrivit var för sig! - Detta är faktiskt det första jag läser av dem båda. 

Och som ni kanske förstår, så kommer jag att hålla lite utkik i de bokhandlar jag besöker. Kanske bara önsketänkande, men vem vet - kanske finner jag en liten anteckningsbok inkilad bland mina favoritböcker en vacker dag?

Betyg: 8/10
Bokens första mening: "Imagine this: You're in your favourite bookstore, scanning the shelves."

Kommentarer
Postat av: Sofie

Jag instämmer med det mesta i din recension!

Gott nytt 2012! :)

2011-12-31 @ 10:47:02
URL: http://filo-sofie.blogspot.com
Postat av: Vynne

Jag längtar verklige tills jag får läsa den!

Gott nytt år, förresten!

2011-12-31 @ 12:57:24
URL: http://bokkarlek.blogspot.com
Postat av: Anna

Svar 1: Ja, jag ogillade verkligen de inbundna med skyddsomslag förut, men jag har totalt ändrat uppfattning!



Svar 2: Jag är också sugen på att läsa Diverget, jag tror inte att jag läst en enda dålig recension och då blir man ju sannerligen nyfiken.

Kassen är köpt på Akademibokhandeln, dock vet jag inte om den finns kvar:D Gott nytt år!

2011-12-31 @ 14:33:04
URL: http://bookshelf.blogg.se/
Postat av: Andrea :D

Haha,jag ville gärna läsa den här innan jul,men nu kanske jag ska vänta tills nästa jul,hehe :D

2011-12-31 @ 16:08:01
URL: http://andypandycool.blogg.se/
Postat av: Iktoro

Gott nytt år!

2011-12-31 @ 19:12:15
URL: http://iktorosbocker.blogspot.com
Postat av: Snöfrid

Jag har ju lite svårt för romans-teman i böcker, men den här låter faktiskt rolig. Skriver upp titeln :)



Det är kul hur jag nästan alltid gillar böckerna du läser haha du skriver jättebra recensioner - och jag äger förresten en likadan läslampa ;)



Gott Nytt År!

2012-01-02 @ 15:00:26
URL: http://fantasy03.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0