Afrodite och hämnden


Titel: Afrodite och hämnden                                           Författare: Ritta Jacobsson
Serie: Afrodite, bok 3                                                    Sidor: 224
Bokförlag: Ponto pocket                                                Utgivningsår: 2010 (2008)


"Paniken högg tag i mig och jag spurtade iväg. Pappa fanns framför mig på spåret.
Det var allt jag hade i huvudet. Bakom mig hörde jag tunga steg mot gruset..."

Det är någon som är ute efter Afrodite. Hon har fått hotfulla mejl och förföljts av mörkt klädda
personer. Snart ska hon vittna mot den utpressarliga som härjat på skolan. Är det någon som
försöker hindra henne från att göra det?
Men i inkorgen, mitt bland alla elaka mejl, skriver Liam123 vänligt och stöttande. Afrodite har
ingen aning om vem han är, men i allt elände finner hon det skönt att prata ut hos någon. Hon
berättar allt för honom och blir förälskad. De gör upp om att ses, trots att Afrodite är medveten
om riskerna.

Men det är inte bara Afrodite som är illa ute. Två tjejer i Afrodites ålder har blivit överfallna och
misshandlade i området. En av tjejerna blev misshandlade på samma spår som Afrodite och
hennes pappa sprang i vid samma tidpunkt, och enligt hennes pappa skulle hon varit klädd som
Afrodite.. Var det Afrodite som var målet? Var det hon som egentligen skulle ha varit offer för
misshandeln?


Jag är inte särskilt förtjust i deckare egentligen, men de här böckerna gillar jag!
Ritta Jacobsson har lyckats skapa en verklighetstrogen historia som har en dos med igenkännings-
faktor som gör allt mer trovärdigt.
Spänningen byggs på genom berättelsens gång. Man kastas direkt in i berättelsen och sakta men
säkert kommer man fram till det dramatiska slutet.
Något jag gillar är att denna bok hänger ihop med händelserna i boken innan, Afrodite och sveket.
Det gör att det inte känns så där väldigt överdrivet och otroligt att samma person/personer alltid
ska lyckas hamna mitt i en mordgåta, ett brott eller annan mystik som det kan kännas som i
andra deckarserier.

Trots att böckerna hänger lite ihop så behöver man inte ha läst böckerna innan för att förstå
handlingen. Det vävs in med lagom mycket detaljer om vad som hänt tidigare.
Däremot tror jag att det nog är roligast att läsa böckerna innan först, för själva läsupplevelsen.

Det här är min favorit-deckarserie för unga och jag kommer att fortsätta läsa den, men antagligen
väntar jag tills del 4 utkommer i pocket innan jag gör det.



Bokens första mening:  " - Hur ska vi ... ta oss ... ur ...? "
Betyg: 7/10

Tidigare böcker i serien: Afrodite och döden, Afrodite och sveket
Uppföljare: Afrodite och olyckstrasten, Afrodite och skulden, Afrodite och ödet (Titeln ej utkommen)

Kommentarer
Postat av: Gudon

Samma här, läser inte heller deckare men de här böckerna är för bra! längtar tills den nya boken kommer ut :)

2011-02-17 @ 11:47:54
URL: http://crazyinbooks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0