Saker som aldrig händer


Titel:
Saker som aldrig händer                              Författare: Johanna Lindbäck
Serie: -                                                               Sidor: 255
Bokförlag: Rabén & Sjögren                                 Utgivningsår: 2010


Vad gör man när saker som aldrig händer, faktiskt händer?

Andreas och Hanna har varit tillsammans i snart ett år. Han tror att han
känner henne och att han vet hur hon är. Samma med hans klasskompisar som
han hänger med.
Men Hanna sviker honom och i samma veva gör även vännerna det. Andreas blir helt
knäckt och allt faller samman. Han har förlorat sin tjej och sina vänner, vem vänder
man sig då till?
Svaret blir Erik, Andreas barndomskompis. De har glidit ifrån varandra senaste åren
men nu helt plötsligt verkar det som att de finner tillbaka till varandra. Erik blir Andreas
stöd i kampen för att gå vidare. Men när ska det sluta kännas? Och vad gör man när
saker som aldrig händer, faktiskt händer?


Jag gillade den här boken. Eftersom att jag är en sådan som läser mest fantasy och annat
overkligt och övernaturligt så är det ibland skönt att få läsa en helt vanlig ungdomsbok ibland,
utan magi, monster och allt sådant där. Då är den här boken perfekt.
Det är mysig läsning med enkelt språk och korta kapitel. Johanna Lindbäck har skildrat
ungdomslivet bra, i språk, känslor och svåra situationer. Det känns trovärdigt och man känner
många gånger igen sig och det gör att man blir mer fäst vid boken.
Det var ett bra händelseförlopp och det kändes som att det skulle hända något nytt och oväntat
varje gång man vände blad.

Men tyvärr blev det lite för långtråkigt i mitten av boken, då det mest handlar om hur Andreas
mår och hur han försöker gå vidare och komma över. Det händer nästan ingenting och man
blir lite ointresserad ett tag.
Men jag höll ut och i slutet kom flera händelser och man satt och läste med spänning de sista
kapitlena - hur skulle det sluta egentligen?
Slutet är ganska öppet och man kan tolka det lite olika, vilket är både bra och dåligt. Jag gillade
att det slutade så, men samtidigt hade jag velat ha lite mer frågor besvarade. Det kändes inte
riktigt som att jag fick ut tillräckligt av slutet.

Men på det hela taget, en mysig och trovärdig bok om hur man hanterar de svåra situationer
som vänder upp och ner på hela ens värld. En bra ungdomsbok som rekommenderas, synd bara
att det blev lite segt i mitten, trots att det kom igång igen mot slutet. Men det hade behövts lite
mer händelser i mittenpartiet för att hålla läsaren lika intresserad hela boken igenom. För man
ska inte behöva vänta på det riktigt bra fram till slutet, eller?


Betyg: 7/10
Första meningen: Ytterdörren var låst.


Kommentarer
Postat av: Gudon

SV: Då borde du plocka fram den och läsa sms från soppero, den är bra :)

2011-01-29 @ 17:50:29
URL: http://crazyinbooks.blogg.se/
Postat av: Recenzion

Jag håller helt och hållet med. I min recenzion så fick den ett dåligt betyg men jag tror jag har ändrat mig lite. Just då var jag nog inne i en lässvacka. I alla fall, håller med dig! :)

2011-01-29 @ 18:32:14
URL: http://recenzion.blogg.se/
Postat av: Addikoko

Håller med dej om att det blir långtråkigt i mitten av boken. Annars var den både fin och kul att läsa:)

2011-01-29 @ 22:16:06
URL: http://addikoko.blogspot.com
Postat av: Frida

Johanna Lindbäcks böcker gillar jag på något sätt. De är realistiska, mne vardagliga :)



SVAR: Ja, jag har ju haft boken i bokhyllan ett tag och jag har ju hört en massa så jag bildade liksom en bild av om boken handlade om. Men min bild var lite fel :P

2011-01-30 @ 20:17:42
URL: http://photosandbooks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0