Hungerspelsspecial, del 2: Författaren

Suzanne Collins är kvinnan bakom otroliga böckerna i Hungerspelstriologin. Här kommer lite fakta om henne:

Tiden innan Hungerspelen inkluderade skrivande, men då skrev hon för Barnprogram på TV. Hon jobbade med flera program för kanalen Nickelodeon, bland annat: Clarissa Explains It All, The Mystery Files of Shelby Woo, Little Bear och Oswald. Hon var även huvudskribent för Schoolastic Entertainment's Clifford’s Puppy Days.
Med inspiration från Alice i Underlandet skrev hon sin första barnbok Gregor the Overlander, första boken av fem i Fantasy och krigs-serien The Underland Chronicles. Dessa skrevs mellan år 2003 och 2007.

I september 2008 släppte Schoolastic hennes första bok i Hungerspelstriologin, The Hunger Games. Därefter släpptes del två, Catching Fire år 2009 som följdes upp av tredje och sista delen Mockingjay.
På bara 14 månader tycktes 1.5 miljoner kopior av de första två böckerna - och det bara i Nordamerika! The hunger games låg på New York Times Best Seller listan i över 60 veckor i rad. Suzanne Collins utnämndes till en av Time Magazines mest inflytelserika personer år 2010.
Första boken översattes till svenska år 2009.

Hittade inte så mycket fakta om Suzanne Collins, men detta hittade jag via Wikipedia och härifrån.
Om ni vet någon ytterligare fakta om Collins så lämna gärna en kommentar och berätta :)

Tidigare delar i Hungerspelsspecialen:
1. Böckerna
Nästa del kommer handla om filmatiseringen. Håll utkik nästa vecka! :)

Kommentarer
Postat av: Frida

SVAR: Åh, va jobbigt.. :/ Kan du se den nu?

2011-07-23 @ 17:37:09
URL: http://photosandbooks.blogg.se/
Postat av: Frida

SVAR: Aw Tack! Jag själv tycker att det är jätteläskigt och skrämmande och såklart hemskt! :( <3 Dikten läste jag upp på mitt konfalägret när vi pratade om döden. Kände att den passade nu också! :)

2011-07-23 @ 21:35:53
URL: http://photosandbooks.blogg.se/
Postat av: we

Suzanne Collins har skrivit Hungerspels-serien otroligt bra! :D Jag kommer ihåg att när jag läste böckerna och det hände något läskigt eller spännande började mina händer svettas och så blev min puls snabbare, så bra är de! ;)

2011-07-24 @ 19:23:29
Postat av: Sofie

Sv: Tack! Den översta bilden ska faktiskt vara på framsidan till ett programblad som jag layoutar just nu :)

2011-07-24 @ 20:45:57
URL: http://filo-sofie.blogspot.com
Postat av: Frida

SVAR: Aw Tack! :D

2011-07-26 @ 10:05:41
URL: http://photosandbooks.blogg.se/
Postat av: Recenzion

SVAR: Tack! :)

2011-07-26 @ 13:46:46
URL: http://recenzion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0