Irriterande

Länge har jag velat läsa en bok, och nyligen har jag också bestämt mig för att läsa den. Jag har
hört mycket positiva kommentarer, hyllningar och boken verkar verkligen fantastisk.
Sen har jag också hört ett antal säga att boken var riktigt bra, men att de fått höra en spoiler som
(ganska självklart) förstörde en del av läsupplevelsen för dem.

Efter att jag hörde detta bestämde jag mig för att inte läsa några fler recensioner på denna bok, inga
fler inlägg som möjligtvis kunde innehålla denna sortens spoiler. Jag avskärmade mig helt från all fakta
om boken för att försäkra mig om att slippa detta.
Och vad händer då?
Jo, jag läser ett inlägg, ett inlägg som inte alls har något med boken att göra. Ett inlägg som borde vara
helt riskfritt. Och där står det, mitt i allt. En mening. En enda mening, men som säkerligen innehöll denna
stora spoiler.

Kan man verkligen strö ut sådana saker bland sina inlägg? Själv är jag skeptisk till om man ens kan skriva
sådana saker i en recension. Isådanafall borde orden varning för spoiler! stå skrivna för att varna läsaren.
Vad säger ni om detta? Hur mycket får man spoila utan att varna? Hur bör man egentligen
hantera spoilers?

Väldigt irriterande, efter att försöka undvika alla riskzoner för spoilers, att träffa på dem på ställen som borde
vara helt riskfria.
Hur som helst så hoppas jag att jag kan uppskatta boken mycket ändå trots att jag nu vet, nästan 100%
säkert, denna stora händelse som var tänkt att överraska läsaren.



Bilden har ingenting med ämnet att göra, den fick bara hamna i inlägget för att det nu är 5 dagar kvar
till premiären, den dagen jag kommer att få se
Harry Potter and the Deathly Hallows part 2. Underbart!

Kommentarer
Postat av: Recenzion

Vilken bok handlar det om?

2011-07-08 @ 13:03:01
URL: http://recenzion.blogg.se/
Postat av: Anna

Vilken bok var det?

Angående din fråga, jag tycker att det kan vara väldgt svårt med hur mycket man vågar skriva i sina recensioner.Tidigare spoilade jag ganska mycket i mina recensioner,men jag varnade om det innan. Men jag vet själv om jag vill läsa en recension på en bok så vill jag absolut inte ha spoilers. Så nu försöker jag att spoila så lite som möjligt i mina recensioner. Det suger att få en bok som man vill läsa spoilad!

2011-07-08 @ 14:49:50
URL: http://bookshelf.blogg.se/
Postat av: Yrsha

Jag tycker att det är oerhört irriterande med spoilers. Därför har jag principen att aldrig skriva vad en bok handlar om om den är en uppföljare till en bok. Försöker dock hitta ett sätt så att man kan klicka "här" för att kunna läsa spoilers/vad boken handlar om.



Väldigt mysig blogg du har :)

2011-07-08 @ 15:36:44
URL: http://haveyoureadthisone.wordpress.com
Postat av: Frida

Vilken bok? :)

Jag hatar också att man blir spoilad precis innan man ska läsa boken, men jag har börjat bli van. Jag har en bokgalen kompis som älskar att läsa böcker och sen berätta allt som händer. Hon spoilade totalt om Twilight för mig. Men när jag hör spolier så brukar jag alltid tolka dem på ett sätt och när jag läser boken så blir det på ett annat. Det är lite svårt att förklara, men det brukade alltid vara bokens innehåll som räknas :) Även att någon har spoilat tycker jag att du ska läsa boken. :) Man vill inte gå miste om en bra bok :)

2011-07-08 @ 15:59:01
URL: http://photosandbooks.blogg.se/
Postat av: Frida

SVAR: Ja, juste, du sa det någon gång. Ja, jag blev spoilad tack vare nån jag chattade med plus ett fanart... :/ Men den är rätt så rolig så läs den och försök bara komma före spoliet när du läser andra :)

2011-07-08 @ 19:25:18
URL: http://photosandbooks.blogg.se/
Postat av: Naima

Vilken bok var det? :P

Jag fick slutet i City of Bones spoilat, och serien The Mortal Instrument är en serie där det är rätt svårt att inte få något spoilat.

Jag ville faktiskt inte ens läsa böckerna efter att jag fick allt spoilat, men efter mycket, mycket övertalande från Gudon så bestämde jag mig för att göra det.

Visst, slutet av boken var inte lika bra som det annars skulle ha varit om jag inte fick det spoilat, men boken var fortfarande bra.

Nu så läser jag City of Glass och älskar serien, och det jag försöker få fram genom detta är att även om man får en riktigt bra bok spoilad, så är det allt annat så får en att gilla boken.

Som karaktärerna, världen, språket o.s.v.

Men läsupplevelsen är väl inte lika bra som den annars skulle ha varit, men, fortfarande bra :)

2011-07-08 @ 23:19:03
URL: http://crazyinbooks.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Jag råkade precis ut för EXAKT samma sak. City of Bones är påväg hem till mig just nu och det ska bli jättespännande att läsa den. Men nu läste jag en recension om Helena (av Josephine Angelini) och såg att en kommentar var gömd eftersom den innehöll spoilers. Det är okej ändå, tänkte jag, eftersom jag ju redan har läst den. Men när jag läser ser jag något om Clare och Jace, och ja, något man får reda på i slutet av City of Bones tror jag (ska inte skriva det här och spoila andra). Jättetråkigt ju, så fel att skriva en sådan spoiler där man verkligen inte förväntar sig det!

2011-07-09 @ 22:12:50
URL: http://bokglantan.wordpress.com
Postat av: Hanna

Jag tycker att det är jättejobbigt när man blir spoilad, särskilt när man redan har börjat läsa boken, för då tolkar man det oftast på rätt sätt. Jag läser aldrig recensioner på böcker jag vill läsa, det ända jag kollar är vad folk har satt för betyg. Dessutom läser jag bara baksidan på boken en gång, för då kommer jag inte ihåg allt som stod när jag väl ska läsa den. Även om det inte spoilar så mycket på baksidan så står det ju faktiskt lite.

2011-07-11 @ 21:50:56
URL: http://yannaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0