Ett sista offer


Titel:
Ett sista offer                                                         Författare: Kjetil Johnsen
Serie: TRE, bok 8            Originaltitel: Et siste offer         Sidor: 140
Bokförlag: B Wahlströms                                                Utgivningsår: 2010

Innehåller spoilers för de som inte läst de tidigare böckerna!

"Mördaren släpade henne efter sig, mot vattenbrynet. Hon var naken. Hon spärrade upp
ögonen en gång, två gånger. Hon försökte röra sig, men händerna var fasttejpade längs
sidorna och benen var hoptejpade tre ställen - vristerna, knäna, låren - och plasten låg
lindad runt henne, sögs mot ansiktet när hon försökte andas in. Paniken for över hennes
ansikte.
Hon var det sista offret. Hon skulle dö, och hon visste det..."

Så står det på baksidan av åttonde delen i mordserien TRE. Innanför pärmarna får man reda på
att polisen är i full gång med mordutredning. Tre mord - en misstänkt. Men är Nick verkligen skyldig?
Samtidigt kämpar de tre kvarlevande tjejerna med sina egna problem. Deras vän är död och nu de
har fortfarande inte hittat den skyldige. En av tjejerna kan råka illa ut om polisen får reda på hemlig
information. En annan av dem har viktiga bevismaterial, men ska hon lämna in det till polisen?
Samtidigt smider en okänd man planer. Polisen ska få mer att jobba på. För än är det inte över. En
till ska dö. Ett sista offer...


Det här är åttonde delen i TRE och nu kan jag klart säga att den här serien känns lite uttjatad. Visst,
handlingen går framåt, men det känns som att nu vill man ha upplösningen, inte fler böcker. Jag gillar
den här serien, det gör jag. Men den var bättre i början, tyckte jag. Jag känner att det som egentligen
får mig att bli fäst vid serien är spänningen och nyfikenheten på vem som är mördaren.
Det andra i boken känns aningen platt nu. Visst finns här även kärlek, vänskap och andra viktiga
ingredienser, men det kretsar alldeles för mycket kring sex i de här böckerna, de andra känslorna
trycks undan av just det.

Jag frågar mig hela tiden nu: Vad hände med vännen som dog? Tjejerna tycks inte tänka mycket alls
på henne och man börjar undra om de verkligen var nära vänner? De verkar känna väldigt lite sorg, iallafall.
Visst går deras tankar tillbaka till deras vän men då är det mest tankar kring själva mordet och inte alls
om henne som person, deras sorg eller sådant de borde tänka mer på än vad som visas här.

Jag säger inte att serien är dålig, för det är den inte. Den är väldigt spännande och denna bok slutar med
att man får reda på något som kom som en väldig överraskning för mig. Ja, spänningen finns kvar. Jag
vill läsa de två sista böckerna. Men jag är samtidigt glad över att serien snart är slut, så att man får veta
vem som är mördaren och allt löses upp. Äntligen liksom, efter tio (korta visserligen, men ändå) böcker.

Betyg: 5/10
Bokens första mening: "Det var måndag, två och ett halvt dygn efter att de grep honom."

Tidigare böcker i serien: Ett hål i själen, Den farliga kyssen, Det som kommer att ske, Flytande i vatten,
Till jord skall du bli, Den gråtande mördaren, Tillbaka från de döda.
Uppföljare: Mördarens ansikte, De som lever vidare.

Kommentarer
Postat av: Gudon

SV: Jag med! Det kom lite chockande för jag gillade verkligen honom och han var så gullig mot Rose :p

2011-03-10 @ 22:26:08
URL: http://crazyinbooks.blogg.se/
Postat av: Julia

Långa serier i långa. Det suger att HoN har så många böcker, man orkar inte.

2011-03-11 @ 10:18:38
URL: http://juliaogne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0