I morgon när kriget kom


Titel:
I morgon när kriget kom                                      Författare: John Marsden
Serie: Ja, men vet ej namnet. Bok 1       Sidor: 265         Originaltitel: Tomorrow When the War began
Bokförlag: Bonnier Carlsen                                          Utgivningsår: 1996

Ellie och sex av hennes kompisar ger sig ut på en campingtur uppe i bergen. De ska åka ensamma och
vara borta i några dagar. Målet för deras tur är en plats kallad "Helvetet", där en eremit som sägs ha 
mördat sin familj ska ha bott.
De når "Helvetet" och finner att det är en jättefin och mysig plats. De har det jättetrevligt och tycker inte
att ett par flygplan som flyger över himlen är speciellt konstigt.
När de återvänder till hemstaden efter resan så är alla hus övergivna. Elektriciteten är borta, telefonerna
fungerar inte och kvar har husdjur och boskap lämnats för att dö.
Var är alla? Är de fortfarande kvar vid utställningen som hölls nyligen? Varför har de inte kommit hem ännu?
Snart upptäcker de att deras familjer och alla andra i stan är fångade, fångar hos en fiendehär som invaderat
staden. De hade kommit till staden när ungdomarna befann sig i helvetet. Det var fiendehärens flygplan
de såg.
Ellie och hennes vänner får kämpa för att hålla sig gömda och överleva. Men vad ska de göra nu? Försöka
gömma sig ute i bushen eller göra motstånd? Och har deras familjer överlevt?


Den här boken har vissa likheter med andra böcker jag läst, men den känns ändå helt egen i sitt slag.
Vad gör man när staden man bor i blir utsatt för krig? Det kan vara väldigt svårt att sätta sig in i för de
som aldrig upplevt det, och det gör det så skrämmande att läsa den här boken.
Allting känns lite overkligt och man tänker "Men det där kan ju inte hända!" ibland. Men det är ju just det
det kan. Det kan hända, när som helst och var som helst. Det är en del av världen vi lever i, trots att den
kan verka avlägsen för oss.

Jag tycker att John Marsden har speglat situationen väldigt bra. Det börjar som en mysig liten bok där man
får följa några ungdomar på en kampingtur. Man glömmer nästan bort att boken ska handla om krig och
blir väldigt bekväm med läsningen. Så vänder allt och plötsligt är det en spännande, skrämmande och läskigt
overkligt verklig krigsbok.

Den här boken hade jag ganska höga förväntningar på, då alla sagt att den ska vara så bra och spännande.
Jag håller med, den är väldigt spännande och bra. Men jag hade svårt att hålla med när jag började läsa.
Jag såg spänningen som låg mellan raderna men jag blev aldrig riktigt fast i den själv. Jag hade ganska
svårt att komma in i boken trots att den började bra och spännande nästan direkt.
Jag har varit lite ointresserad av läsning sista tiden då jag har haft mycket att tänka på, så kanske var det
inte bokens fel att den var lite tråkig i början. Kanske skulle jag ha suttit fastklistrad vid boken vid ett annat
tillfälle.
Det blev ett litet avbrott från läsningen av den här boken i ungefär en vecka och jag trodde då att det skulle
vara svårt att läsa vidare då. Men nej, det var väldigt lätt faktiskt. Jag fastnade direkt och läste hungrigt för
att få reda på vad som skulle hända härnäst. Jag såg glimtar av den där boken som så många har beskrivigt.
Den där olidligt spännande boken som handlar om krig, men som ändå har allt: kärlek, vänskap, mod och
sorg.

På det hela taget är det en väldigt spännande bok som är svår att släppa ur tankarna. Läs den!

Bokens första mening: " Det var bara en halvtimme sedan någon - jag tror det var Robyn - sa att vi
borde skriva ner allting, och det är bara tjugonio minuter sedan jag blev vald att göra det, och under de
tjugonio minuterna har jag haft allesammans hängande över mig medan de stirrade på den tomma sidan
och skrek idéer och råd till mig.

Betyg: 8/10

Kommentarer
Postat av: Elisabet

Jag har hört jättemycket bra saker om den här boken nu, borde läsa den! Jag har en tävling på min blogg där man kan vinna Feber och Arvet :)

Fin blogg! Ska genast följa :D

2011-04-02 @ 15:03:31
URL: http://bokvarg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0