Harry Potter and the Prisoner of Azkaban


Titel:
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban                 Författare: J.K Rowling
Serie: Harry Potter, bok 3                                               Sidor: 317
Bokförlag: Bloomsbury                                                  Utgivningsår: 1999

Harry Potter is lucky to reach the age of thirteen, since he has already survived the murderous attacks
of the feared Dark Lord on more than one occasion. But his hopes for a quiet term concentrating on
Quidditch are dashed when a manical mass-murderer escapes from Azkaban, pursued by the soul-sucking
Dementors who guard the prison.
It's assumed that Hogwarts is the safest place for Harry to be. But is it a coincidence that he can feel eyes
watching him in the dark, and should he be taking Professor Trelawney's ghoulish predictions seriously?


Den tredje boken i Harry Potter är i en svagt mörkare nyans än de första två och jag gillar att man
märker att personerna i boken blir äldre för var bok. Det känns trovärdigt att i just den här boken är
de tretton år, det känns väldigt anpassat till åldern helt enkelt.

Den här boken känns väldigt viktig för historien om Harry Potter och det förstår man som bäst när man
läst alla böckerna. Det dyker upp flera viktiga karaktärer som Sirius Black och Remus Lupin. Även
Professor Trelawney har en viktig roll.
Den här boken är en viktig vändpunkt i serien. Från det lite gulliga och mysiga i bok ett och två så tar vi
ett steg in i något lite mer allvarligt. Det är fortfarande Harry Potter, och enligt mig är det mysläsning på
hög nivå. Men spänningen stiger lite mer då fler detaljer om Harrys förflutna faller på plats och avslöjas.

Den här boken har som tidigare böcker allt: vänskap, spänning, sorg, kärlek, humor. Och så har den ju
också min favoritingrediens: övernaturligt!
Jag gillar verkligen tvillingarna Weasley som verkligen sätter lite guldkant på läsningen med sina roliga och
finurliga kommentarer. Dessa kommentarer känns mer äkta nu i engelskt original, då man känner igen dem
mer som Fred och George i originalspråk.
En annan rolig grej med att läsa i original är att man upptäcker att en del av ens favoritcitat och repliker från
filmerna faktiskt kommer från böckerna. Jag trodde först att det mesta bara var filmer.

Ja, jag har inte mycket mer att säga, egentligen. Jag gillar den här boken i Harry Potter-serien på ett speciellt
sätt. Den är annorlunda än de andra och ligger precis mellan den ljusa och mörka sidan i serien. Det är här allt
sätter fart på riktigt.
Förresten så älskar jag omslaget boken har i denna utgåva!

Bokens första mening: "Harry Potter was a highly unusual boy in many ways."

Tidigare böcker i serien: Harry Potter and the Philosopher's stone, Harry Potter and the Chamber of Secrets
Uppföljare: Harry Potter and the Goblet of Fire, Harry Potter and the Order of the Phoenix, Harry Potter and
the Half-blood Prince, Harry Potter and the Deathly Hallows.


Kommentarer
Postat av: Julia

Ja, den bokens framsida var klart den snyggaste hitills :D



Azkaban är en av mina favvosar i serien ^^

2011-05-07 @ 19:23:19
URL: http://juliaogne.blogg.se/
Postat av: Bokflickorna - Annie

Hej, vad roligt att jag hittade din bokblogg, det var kul att hitta recensioner med så många olika genre.



Om du skulle vara intresserad så vore det jättekul om du villa gästblogga någon recension på vår blogg? Självklart länkar vi då till din blogg.



Nu ska jag läsa vidare bland dina recensioner och se vilka böcker som jag borde skriva upp på min "att-läsa-lista".

Hoppas att vi hörs!

/Annie

2011-05-07 @ 23:12:50
URL: http://bokflickorna.blogspot.com
Postat av: Bokflickorna - Annie

Svar: Vad roligt att du är intresserad. En recension om en fantasy-bok vore jättekul eftersom vi själva inte läser så mycket fantasy men vi vill ha en blandning på vår blogg :)



Har ingen speciell bok i åtanke, och du får göra så som du själv tycker, om du vill ta en färdig recension som du har recenserat på din blogg eller om du vill skriva en ny till oss.

2011-05-07 @ 23:43:49
URL: http://bokflickorna.blogspot.com
Postat av: Siis

Den tredje boken, är också utan tvekan en av mina favoriter i Harry Potter-serien. Jag gillar den mer än den sjunde boken.

2011-05-08 @ 14:47:21
URL: http://musicflower.blogg.se/
Postat av: Linnéa

sv; Ja... hm. jag hade en annan bild i huvudet men det kan nog vara den här..

2011-11-09 @ 13:12:40
URL: http://bokmalar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0