Graceling


Titel:
Graceling                                                              Författare: Kristin Cashore
Serie: The seven kingdoms, bok 1                                     Sidor: 370
Bokförlag: Gollancz                                                       Utgivningsår: 2009

Katsa has been able to kill a man with her bare hands since she was eight - she’s a Graceling, one of the rare people in her land born with an extreme skill. As niece of the king, she should be able to live a life of privilege, but Graced as she is with killing, she is forced to work as the king’s thug.
When she first meets Prince Po, Graced with combat skills, Katsa has no hint of how her life is about to change. She never expects to become Po’s friend. She never expects to learn a new truth about her own Grace - or about a terrible secret that lies hidden far away . . . a secret that could destroy all seven kingdoms with words alone...


Texten om handlingen kommer från Goodreads. 
Ja, nu ska jag alltså försöka mig på en recension av denna bok. Det känns lite som en utmaning, eftersom det enda jag kan tänka om boken är att den var så otroligt bra!

Okej, men vi börjar från början. 
Man kastas direkt in i handlingen på sida ett. Intresset för boken är genast där. Och språket, ja språket. Det är så fantastiskt vackert och bra att det känns som att bli insvept i en varm och gosig filt när man läser. Kristin Cashore skriver lite gammaldags och med det medförde en del ord som jag inte var så bekant vid och det var lite svårt i början, men snart flöt det på hur enkelt som helst. 
Miljöerna beskrivs som så vackra och bra uttänkta att man gärna stannar kvar i den här världen som Cashore har byggt upp, som jag i förövrigt tycker jättemycket om! 
Jag älskar också själva idén med Gracelings, de som är extremt duktiga på något speciellt. Det behöver nödvändigtvis inte vara något så farligt som Katsa's eller Po's, eller en tankeläsare - det kan också vara något i stil med att vara otroligt duktig på att simma! Jag gillar hur det inte bara handlar om förmågor som är bra i krig, utan i stort sätt vad som helst. 

Karaktärerna sen. Jag tyckte att Katsa var en riktigt bra huvudkaraktär. En stark, kvinnlig huvudroll - men samtidigt inte den där perfekta tjejen som alla killar vill ha. Hon har sina brister, precis som en vanlig människa och det gör att hon inte blir tråkig utan väldigt intressant.
Och sen har vi också Po. Åh, vad jag gillade Po! Han var bara underbar, men ändå utan att vara så himla stereotypisk till personligheten, förutom att han är en Graceling. Han var inte den där mystiska killen som sedan visar sig vara vampyr, varulv eller liknande, som man läser om i de flesta av dagens ungdomsböcker. Precis som Katsa kändes han mänsklig och äkta och det var nog det som jag tyckte så mycket om.
Förutom dessa två så har boken fler karaktärer som alla känns bra uttänkta och intressanta.

Det tog mig lite längre att läsa denna bok än vad jag först trott. Men det är något som måste bero på mig själv, knappast på boken, för den blev aldrig långtråkig! Jag längtade ständigt efter att få smita in i världen igen, något som skolan inte alltid tillät. Boken är riktigt bra från början till slut och det händer väldigt mycket på bara 370 sidor. När jag läst ut den så vilar ett leende över mina läppar.

Boken är så mycket mer än vad handlingen beskrivs som! Läs den nu, annars missar ni verkligen något! 
Jag sitter redan nu och suktar efter Kristin Cashores andra bok, Fire, som handlar om samma värld men om en annan karaktär!

Bokens första mening: "In these dungeons darkness was complete, but Katsa had a map in her mind."
Betyg: 10/10


Kommentarer
Postat av: Pia

Den här boken är verkligen helt fantastisk. Så himla vacker berättelse. Och som du säger, det ligger så mycket mer i handlingen än vad man först tror. Älskar den ^^

2011-11-24 @ 22:58:26
URL: http://bookrelated.devote.se
Postat av: Anna - Boktycke

Jag måste nog vara den enda i världen som inte gillar den. Tyckte varken att världen var logisk eller att karaktärerna var tilltalande nog.

2011-11-25 @ 09:36:21
URL: http://boktycke.wordpress.com
Postat av: Julia

Har lånat den av Frida. Jag bör nog fortsätta läsa den igen. Läste ett kapitel i somras ^^

2011-11-25 @ 09:39:17
Postat av: Elvira

Låter spännande! :)

2011-11-25 @ 11:44:28
Postat av: Lucy

Härligt att du tyckte lika mycket om den som jag, den är så SJUKT underbar.

2011-11-25 @ 15:04:22
URL: http://bokrygg.blogg.se/
Postat av: Clara

Jag började läsa den på svenska när den kom ut tidigare i år, jag gillade den inte så mycket då, men jag blir jättesugen på att läsa den nu efter din recension! ;)

2011-11-25 @ 17:29:09
URL: http://bokclara.blogspot.com/
Postat av: Bokälskarinnan

Gå gärna in och läsa samt kommentera om vad du tyckte om det du läste http://bokalskarinnan.blogg.se/2011/november/mitt-liv-med-fel-kille-del-1.html :)

2011-11-25 @ 19:53:32
URL: http://bokalskarinnan.blogg.se/
Postat av: Elvira

Hej!

Jag lade ner min blogg som finns på bloggplatsen.se och började en ny på blogg.se som heter elvirasboktips(lite likt ditt namn) men kom inte på något bättre...

Skulle du kunna förklara lite hur man ändrar design osv på bloggen? Hur man förstorar texten osv... :)

/Miss. E

2011-11-27 @ 16:28:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0