Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag


Titel:
Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag    Författare: Sara Ohlsson
Serie: -                                                                              Sidor: 299
Bokförlag: Gilla Böcker                                                      Utgivningsår: 2011

Olivia är dumpad. Hennes kille John har lämnat henne och hon förstår inte hur hon ska kunna klara sig utan honom. De två har hängt ihop så länge och deras förhållande var ju så perfekt att Olivia nu känner att hon inte är någon utan John. Ingenting.
Hon och kompisen Emma inleder en plan för att få John tillbaka. Planen innehåller bland annat svartsjuka och det verkar bara som en del av planen när Olivia kysser en annan kille på en fest. Men när det sedan händer flera gånger är planen nästan som bortblåst och Olivia kan inte sluta lyssna på sin kropp. Men är det så fel att ligga med några killar utan att vara kär? Hur vet hon förresten om hon är kär eller bara längtar efter närhet?


Det är svårt att tro att detta är Sara Ohlssons debutroman. Hon skriver med sådan säkerhet och självklarhet att man blir imponerad. Språket är enkelt men väldigt rakt på sak och träffsäkert. Det är svårt att inte ryckas med direkt och att läsa med ständigt intresse. 
Boken går lätt och snabbt att läsa då den är uppdelad i stycken som ibland är korta och ibland är några sidor. Man bläddrar blad otroligt fort men det beror ju mycket på att man inte kan låta bli att gilla boken från första sidan. 

Känslor och situationer beskrivs väldigt äkta och man känner igen sig i nästan varje mening. Handlingen är egentligen väldigt vardaglig, något som jag vanligtvis har svårt med då jag lätt blir uttråkad, men här blir det något speciellt och jag är ständigt underhållen som läsare. En härlig humor ligger som ett täcke över orden och man blir inte deppad av att Olivia är det utan kommer istället på sig själv med att le massor av gånger.
Här finns också realistiska och bra karaktärer. Men favoriten av alla är nog Tor, Olivias bästa kompis. Han känns så jordnära och äkta, men ändå inte perfekt. Jag skulle väldigt gärna vilja ha honom som kompis!

Men Olivia vet jag inte vad jag tycker om. I början är hon helt okej, ledsen för att hennes kille har lämnat henne, för vem är inte det. Jag känner igen mig i henne då och tycker om att läsa ur hennes perspektiv. 
Men snart blir jag tyvärr riktigt trött på henne. När hon ligger med killar konstant och trasslar in sig ännu mer för varje gång för att sedan vakna upp och må dåligt. Man tänkte att hon skulle lära sig läxan efter en-två gånger men nä, inte då.
Detta tyckte jag var riktigt jobbigt att läsa och jag ville inget hellre än att gå fram till Olivia och slå till henne, alternativt hälla iskallt vatten över hennes huvud (eller varför inte båda delarna?) för att få henne att vakna upp.

Att läsa om Olivias oansvariga beteende gör tyvärr att jag måste sänka betyget på boken, för detta höll på under i stort sätt den andra halvan av boken och jag gillade det inte alls, då blev det inte kul att läsa.
Men under de sista tio sidorna så vänder boken och blir sådär riktigt bra som den var i första halvan av boken. Den avslutas riktigt bra och man känner sig ändå nöjd med boken.
Så nu när jag skriver denna recension så har det gått några dagar sen jag läste ut boken och jag kan lättare se den som helhet istället för att bara fokusera på min irritation av Olivia. En bra bok är det, även om sådant kärlekstrassel kan bli för mycket för mig.

Bokens första mening: "Han lutar armbågarna mot knäna och begraver ansiktet i händerna."
Betyg: 6/10


Kommentarer
Postat av: Siis

Hej, vad heter din Tumblr nu igen? (:

2011-11-13 @ 13:28:39
URL: http://siisthafreak.blogg.se/
Postat av: Siis

SV: Checka in min Tumblr isåfall: http://anmusicfreaker.tumblr.com/

2011-11-13 @ 13:46:07
URL: http://siisthafreak.blogg.se/
Postat av: Nelly

Svar: Tack för svar!



Kul att du läst den här boken! Ska läsa den själv snart också!



SKa följa dig på Twitter och Bloglovin, lägger till dig direkt!



Ska kolla upp böckerna som du ville bli av med.

2011-11-13 @ 13:56:10
URL: http://nellonsbokblogg.blogspot.com
Postat av: Elvira

Tack för tipsen! :

Den boken hade jag också tänkt läsa!

Ungefär hur ofta brukar du uppdatera din blogg, har du någon bestämd mellantid eller uppdaterar du den när du läst klart en bok?

Jag vet inte hur ofta jag ska uppdatera... Jag läster så långsamt, hehe! xD

/Miss. E

2011-11-13 @ 14:14:21
URL: http://minaboktips.bloggplatsen.se
Postat av: Frida

SVAR: När jag såg den på bibblan tänkte jag: är det där inte en ny bok som jag har sett förut?? Sen greppade jag bara tag i den :P

2011-11-13 @ 20:37:27
URL: http://photosandbooks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0