Quidditch through the ages


Titel: Quidditch through the ages                   Författare: J.K. Rowling (under pseodonymen Kennilworthy Whisp)
Serie: -                                                       Sidor: 102
Bokförlag: Bloomsbury                                Utgivningsår: 2001 (Denna utgåva: 2009)

If you have ever asked yourself where the Golden Snitch came from, how the Bludgers came into existence or why the Wigtown Wanderers have pictures of meat cleavers on their robes, you need Quidditch through the ages. This edition is a copy of the volume in the Hogwarts School Library, where it is consulted by young Quidditch fans on almost daily basis.

I den här lilla boken får vi veta allt som finns att veta om den otroligt populära trollkarlssporten Quidditch, lika populär i trollkarlsvärlden som fotbollen är för oss Mugglare. För mig som stor Harry Potter-nörd så är det riktigt underhållande läsning och jag tar tacksamt emot all extra information om trollkarlsvärlden. Än en gång blir man imponerad över Joanne Rowling's otroliga fantasi och påhittighet när man läser om Quidditch historia och hur allt blev som det blev. Allting är så fiffigt och bra uttänkt, varenda liten detalj.
Förutom massa information om sportens utveckling, kvastar och Quidditch-lag världen över så finns även andra saker som får en att le. I början av boken, till exempel, så har personer kända från Harry Potter-böckerna lämnat kommentarer om boken! Här är två jag speciellt la märke till:

"Mr Whisp shows a lot of promise. If he keeps up the good work, he may well find himself sharing a photoshoot with me one of these days!" - Gilderoy Lockhart.

"I've read worse." - Rita Skeeter.

En annan grej i boken som var lite kul var att det stod om ett "Annual broom race of Sweden" som ska vara en jättegammal tävling som går mellan Kopparberg och Arjeplog. 

Men over all så var det en väldigt mysig bok som man läser ut på någon timma eller två om man har tid och lust till det. Det enda jag saknade var klotter och kommentarer som det fanns i Fantastic Beasts and Where to find them (se exempel här). 

Älskar du Harry Potter? Läs då den här boken :)

Kommentarer
Postat av: Julia

Den där tävlingen I sverige visste jag om utan att ha läsa boken XD

2011-11-05 @ 13:45:22
Postat av: Frida

SVAR: Det är lugnt! Du får jättegärna låna Nightshade av mig! :P Någon gång i tiden :P

2011-11-05 @ 13:48:21
URL: http://photosandbooks.blogg.se/
Postat av: Anna

Sv: Nu när du säger det är jag inte helt säker, men jag tror att vem som helst kan ta böckerna, det blir alltså inte biblioteksböcker. Vi får se om det finns intresse för ett bokbyte, det vore ju jättefint! ^^

2011-11-07 @ 20:11:02
URL: http://readingthisworld.blogspot.com
Postat av: Linnea

Grymt! Hade hört att den fanns som bok men var inte säker på det! FAN va glad jag blev nu :D

... så svär jag också men det får man!



2011-11-08 @ 20:27:04
URL: http://bokmalar.blogg.se/
Postat av: Anna

Sv: Ja, jag hoppas också att jag gillar dem! De verkar bra. Haha, det är faktiskt ditt prat om Sprickor och Honungslim som har fått mig att vilja läsa dem :P

2011-11-08 @ 23:09:40
URL: http://readingthisworld.blogspot.com
Postat av: Anna

Sv: Ja, jag hoppas också att jag gillar dem! De verkar bra. Haha, det är faktiskt ditt prat om Sprickor och Honungslim som har fått mig att vilja läsa dem :P

2011-11-08 @ 23:10:28
URL: http://readingthisworld.blogspot.com
Postat av: Linnéa

sv: Tack så mycket! :)

Jo jag känner samma sak. Det blev lite för mycket så att man tröttnade på historien, men jag kommer ihåg hur mycket jag älskade böckerna och vill försöka få tillbaka den känslan! Därför jag läser om dem :)

Jo, twilight var inte mina första vampyrböcker. Jag började med Parasit av Scott Westerfield, riktigt bra!

2011-11-09 @ 13:24:11
URL: http://bokmalar.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Ja just det, och jag tänkte inte se den 3dje filmen. Jag tycker verkligen inte om dem. Efter andra filmen bestämde jag att det var stopp!

2011-11-09 @ 13:25:43
URL: http://bokmalar.blogg.se/
Postat av: Ellen

Blev lite nostalgi när jag läste detta :) Får nog dra fram boken igen! Men då måste jag leta fram de andra två med... "The Tales of Beedle the Bard" ska nog inte vara några problem med de andra vet jag inte riktigt vart de är :3

2011-11-13 @ 16:40:19
URL: http://bookmuppets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0