Blodröd väg


Titel: Blodröd väg                                                                              Författare: Moira Young
Serie: Dustlands, bok 1                        Sidor: 526                                 Originaltitel: Blood red road
Bokförlag: Rabén & Sjögren                                                                Utgivningsår: 2011

Saba bor i ett kargt och öde ökenlandskap med sin far, tvillingbror Lugh och lillasyster Emmi. Hennes mor dog när hon födde Emmi och Saba har alltid gett Emmi skulden för moderns död. Men tvillingbrodern älskar hon mer än allt annat. Hon klarar sig helt enkelt inte utan honom.
Så kommer en sandstorm som färgar landskapet rött och ur de hårda vindarna uppenbarar sig svartklädda män. De dödar Sabas far och kidnappar Lugh. Kvar blir Saba med lillasystern Emmi och hon är fast besluten om att hämta hem Lugh igen, till vilket pris som helst. Hon får motvilligt med sig Emmi på halsen och de två ger sig ut på en resa kantad med stora faror...


Ojojoj.. det var längesedan jag läste en bok som är så otroligt spännande som denna. Det var i stort sett omöjligt att sluta läsa! Redan bland de första 50 sidorna (som jag läste påväg till skolan) blev det så spännande att jag totalt sögs in i boken och nästan höll på att missa min tunnelbane-station, vilket inte har hänt mig förut under den 1½ månad jag åkt tåg till skolan. Och även när spänningen inte är på topp så är den hög och det är aldrig, aldrig en tråkig eller lugn stund. 

Landskapet där boken utspelar sig är kanske inte det roligaste och mest innehållsrika men det är ändå spännande att följa Saba på hennes resa. Jag gillar också relationerna mellan alla karaktärer. Jag kunde bli väldigt irriterad på hur illa Saba behandlade sin lillasyster, trots att Emmi inte kan rå för att hennes födelse dödade deras mor. Men det var ändå intressant att se hur relationen mellan de två utvecklades utmed deras resa. Sabas stora kärlek till Lugh är den totala kontrasten till de känslor hon har för Emmi.
Även andra karaktärer som kommer in i berättelsen eftersom är intressanta och jag hade gärna läst mer om flera av dem än vad som erbjöds.

Något jag inte tycker om är språket. Det är skrivet som om det var en 7-åring som pratade. Hela tiden är och skrivet som å, är omgjort till e (se exempel i detta inlägg). Det här irriterade mig mycket i början och jag gillar det inte alls. Först tänkte jag: Okej, så Saba kanske är 12 år och kan tänker alla ord så. Okej då. Men sen avslöjas det att hon faktiskt är 18 och då kändes det bara ännu mer irriterande. Utan dessa enligt mig onödiga särskrivningar hade språket nog låtit ännu bättre, för man kunde skymta ett bra språk bakom det.
Men detta var något som jag lätt kom över och till slut nästan inte märkte för att berättelsen flöt på så otroligt bra och handlingen fångade mig i ett järngrepp. Det är väldigt korta kapitel, oftast bara 1-3 sidor, som gjorde att denna bok på över 500 sidor gick väldigt fort att läsa. 

Boken var i allmänhet inte för oförutsägbar, förutom en speciell grej som var väldigt förutsägbar. Ni som läst boken vet troligtvis vad jag syftar på. Men trots att det känns för uppenbart så kan jag inte låta bli att gilla det. Jag antar att jag inte kan motstå sådant iallafall. 
Detta ska tydligen vara första delen i en serie (även om jag inte hört talas om en tvåa). Men jag tycker att den här berättelsen borde sluta här, utan uppföljare. Jag tvivlar på att det skulle gå att få ihop så mycket mer och få det att ligga på samma nivå som detta.

Men ja, här har ni en bok som jag gillade väldigt väldigt mycket. Jättebra, jättespännande och minst sagt beroendeframkallande. När du läser denna är ett tips att du försöker välja en period eller en dag då du har massor med timmar i streck som du kan spendera till läsning, för boken inbjuder verkligen till streckläsning.
Mitt sista utlåtande blir: Missa den inte!

Betyg: 9/10
Första meningen: "Lugh föddes först."

Uppföljare: Detta ska vara en serie men jag har inte hört något om en uppföljare.


Tack så mycket till Rabén & Sjögren för recensionsexemplaret!

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Den lät ju riktigt bra! får se om dom har fått in den på mitt lila skolbibliotek ;)

sv: Du borde verkligen läsa den och även om du inte skulle gilla den så går den ju väldigt snabbt att läsa :)

2011-10-08 @ 14:51:48
URL: http://addesbokblogg.blogspot.com
Postat av: Pia

Jag har velat läsa den här jättelänge :D Ska definitivt köpa denna nästa gång det är dags för nya bokinköp ^^

2011-10-08 @ 16:52:29
URL: http://bookrelated.devote.se
Postat av: mii (BooksULike)

Hej! är inte direkt personen som kommenterar, men har följt din blogg ett tag!

Tycker den verkar JÄTTE läskig, hahah :) :S



Btw; har jag blivit ganska inspererad av din blogg och har bestämt mig för att starta en blogg själv! Kan du snälla kolla in den?

2011-10-11 @ 20:18:38
URL: http://booksulike.blogg.se/
Postat av: Nella

Jag är väldigt nyfiken på den här boken, men tror att jag ska satsa på den engelskspråkiga verisionen. Har också problem med böcker som är skrivet så att det ska se "slarvigt" ut och hoppas att jag kanske retar mig mindre på det om jag läser den på originalspråket

2011-10-12 @ 15:09:27
URL: http://nellasbocker.blogspot.com
Postat av: Iktoro

Apropå det där om ä och e:jag stötte på det där i Patrik Ness Tystnaden i bruset.Det var väldigt irriterande i början,sen tänkte jag inte på det mer.

2011-10-23 @ 20:53:41
Postat av: Nina

Jag läste ut denna bok igår, JAG ÄR SÅ JÄKLA KÄÄÄR I DEN !



Jag vill att Moira Young ska skriva fler böcker !!!!! Men inte fortsättning på blodröd väg utan nya böcker :D LOVE HER !!!!!!!!!!!!

Gud jag är besatt x)

2011-11-17 @ 20:54:15
URL: http://ninaolsskon.weebly.com
Postat av: Michael

Hej, jag hittade din blogg idag och är imponerad :) Vad gäller språket i Dustlands, så är det nog så att det skall föreställa ett språk som har utarmats - precis som världen i övrigt. På engelska är det ett likadant ickeexisterande slangig dialekt. Det finns andra böcker som har gjort så: Riddley Walker är den mest extrema exempel som jag vet.

Men jag vande mig ganska snart. Bra bok! Lite av samma smak som i Hungerspelen, tycker jag.

2012-03-09 @ 11:17:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0