The maze runner


Titel:
The maze runner                                                            Författare: James Dashner
Serie: The maze runner (?) bok 1                                             Sidor: 372
Bokförlag: Delacorte Press                                                      Utgivningsår: 2009

Skriver av baksidetexten för att den summerar så bra...

When Thomas wakes up in the lift, the only thing he can remember is his first name. He has no recollection of his parents, his home, or how he got where he is. His memory is empty.
But he's not alone. When the lift's doors open, Thomas finds himself surrounded by kids who welcome him to the Glade, a large expanse enclosed by stone walls. Just like Thomas, the Gladers don't know why or how they got to the Glade. All they know is that every morning, for as long as anyone can remember, the stone doors to the maze that surrounds them have opened. Every night, for just as long, they've closed tight. Every thirty days a new boy is delivered in the lift. And no one wants to be stuck in the Maze after dark.

The Gladers were expecting Thomas's arrival. But the next day, a girl is sent up - the first girl ever to arrive in the Glade. And more surprising yet is the message she delivers. The Gladers have always been convinced that if they can solve the maze that surrounds the Glade, they might find their way home... wherever that may be. But it's looking more and more as if the Maze is unsolvable.
And something about the girl's arrival is starting to make Thomas feel different. Something is telling him that he just might have some answers - if he can only find a way to retrieve the dark secrets locked within his own mind...


Lång text det där, hoppas ni orkade läsa. 
Wow, vilken bok! När man hört så mycket positivt om boken så får man automatiskt höga förväntningar. Det är då så underbart att få dem uppfyllda. Jag blev inte besviken, inte alls!
Man kastas rätt in i handlingen, mitt in i allt det nya Thomas får vakna upp i. Ganska mycket blir det för både Thomas och mig som läsare att hålla koll på i början; alla nya regler, saker, namn och sådant. Men författaren lyckas på ett bra sett ge oss information i lagom takt. Man förstår i takt med Thomas vilket gör att berättelsen inte rusar i förväg utan man hänger med hela tiden.
Spänning är det från första sidan till sista. Inte en lugn stund i den här boken, inte en enda tråkig minut när man läste. Den skrämmande platsen som Thomas hamnat i känns väldigt levande och uttänkt när man läser, det är svårt att inte sugas in totalt i boken och glömma omvärlden. Jag fick se upp för att inte missa min hållplats när jag satt på tåget eller tunnelbanan och läste! 
Ja, trots att det här är lite sci-fi och ganska overkligt så får James Dashner det att verkligen kännas äkta och det i sig blir ganska skrämmande. Man kan verkligen känna spänningen gripa tag om en.
Karaktärerna gillar jag också. Thomas är en bra och intressant karaktär i sig och det finns även fler som jag gillar i the Glade. Däremot ingen speciell som jag fastnade för, utan mer flera av dem som helhet. Språket i boken var enkelt och inte för avancerat, men det var samtidigt bra skrivet.
Det var verkligen en historia jag fastnade för och jag hade den i huvudet hela dagarna, även när jag satt och försökte fokusera på lektionerna i skolan. Satt hela tiden där med teorier om labyrinten och hur den skulle lösas.

Och förutom frågorna som dyker upp hela tiden om hur de ska ta sig ut ur labyrinten så finns den stora och mest mystiska frågan av alla allting hängande över boken: Hur har de hamnat här och VARFÖR?
Det kommer bli svårt att inte köpa uppföljaren direkt. Jag måste tyvärr vänta med ett sådant inköp till senare. Om jag hade haft den i bokhyllan hade jag nog läst den nu direkt.
En superspännande bok som ingen får missa! Jag själv har iallafall hittat mig en ny favorit.

Betyg: 10/10
Bokens första mening: "He began his new life standing up, surrounded by cold darkness and stale, dusty air."

Uppföljare: The scorch trials, The death cure (utkommer i Oktober)



Kommentarer
Postat av: Nea

En av de bästa böckerna som finns. Vill ha The Death Cure nu! :D

2011-09-16 @ 22:27:00
URL: http://boknea.blogspot.com
Postat av: Clara

Åh, låter som något jag MÅSTE läsa! :)

2011-09-17 @ 08:53:31
URL: http://bokclara.blogspot.com/
Postat av: naba

Nu blir sugen att läsa den, fast jag har så mycket bra saker om den så hoppas den är så bra.

2011-09-17 @ 09:06:28
URL: http://booksarelives.wordpress.com
Postat av: Linnea

Finns den på svenska? :)

2011-09-17 @ 10:37:34
Postat av: Amelie

Svar till Linnea: Nej, den finns tyvärr inte på svenska. Ganska konstigt faktiskt, att inget svenskt bokförlag har fått tag på den.

2011-09-17 @ 11:26:35
URL: http://ameliesboktips.blogg.se/
Postat av: Pia

Jag är så HIMLA glad över att du tyckte om den!! :D Håller verkligen med i allt du skrivit i den här recensionen ^^

The Maze Runner serien är verkligen en favorit. Efter Harry Potter och Hungerspelen... då kommer The Maze Runner. Helt klart! <3

2011-09-17 @ 14:19:55
URL: http://bookrelated.devote.se
Postat av: Elin

Waah, måste läsa den efter så högt betyg och positiv recension!

2011-09-17 @ 17:33:00
URL: http://gummistovlar.blogg.se/
Postat av: Anna - Boktycke

Najs! Har den hemma så jag ska läsa den snart ^^

2011-09-17 @ 20:57:59
URL: http://boktycke.wordpress.com
Postat av: Lanja

Kan någon vara snäll och förklara vad kapitel 1-10 handlar som, helst vill jag ha texten på svenska

2013-08-25 @ 18:35:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0