8 saker om Amelie

Det här har ni antagligen sett överallt nu, men jag har ju då också blivit utmanad av Carro, Boktrollet och även halvt av Maria till att berätta åtta (o)intressanta saker om mig själv - jag är bara otroligt seg på att verkligen fixa ihop det här inlägget.
Men nu kör vi!

1. När det kommer till ord, namn och ibland även mindre sifferkombinationer så har jag väldigt bra minne. Jag  
glömmer nästan aldrig namnet på en person jag mött eller ett ord/namn jag läst någonstans. Detta gör att jag aldrig haft problem med glosförhör. Ord och kortare fraser fastnar på ett kick och sedan kan jag minnas dem i flera år efteråt. En väldigt bra sak på spanska och engelskalektionerna!
Dessutom så minns jag namnet författaren till varje bok jag läst sen cirkus år 2009 - och även böcker jag inte läst.

2. Jag är extremt rädd om mina böcker. Speciellt de i pocket/paperback-formatet. Får de "repor" eller någon
annan slitning så blir ledsen och kan störa mig på det för evigt. Brutna ryggar - det gör ONT i mitt hjärta.
Jag älskar när böckerna ser nya ut. Detta har lett till att få lånar böcker från mig. Hör från mina kompisar att man inte vågar låna böcker från mig, då risken finns att de skadas. Möjligtvis inbundna böcker som tål mer, men jag är fortfarande som en orolig mamma när någon annan har en av mina böcker för tillfället. Så ja, var försiktig med mina böcker.
Och gäller det böcker jag verkligen älskar (Typ min Harry Potter-box) - ja, då bör ni nog inte röra dem ens.

3. Jag är en teoretisk person. Detta gäller i stort sett allt. Speciellt i skolan. När man ska plugga in information eller skriva uppsatser så brukar det gå bra för mig. Ämnen som är mestadels teoretiska går enklare. Sen har vi sådana som slöjd och hemkunskap. Där måste jag jobba extremt långsamt för att inte klanta till det. Fick till och med klagomål av min syslöjdslärare för att jag inte fått tillräckligt mycket gjort under terminen - just för att jag gjort allt extremt noggrant och felfritt, hellre än snabbt med misstag som måste fixas till.
När vi hade NO så gick det bra ända tills man skulle laborera - då var jag gärna den som skrev ned resultaten. Idrott funkade mestadels då jag har ett hyfsat bra bollsinne.

4. Jag äger en keyboard sen många, många år tillbaka. Och i julen 2010 så fick jag en gitarr. Kan dock inte spela någon av instrumenten bra. Keyboarden kan jag klinka lite på ibland då jag har ett visst gehör, dvs jag kan
lyssna på en låt och sedan spela melodin (inte alls avancerat dock, utan typ en tangent i taget). Jag kan grundackorden på båda instrumenten, men är alldeles för otålig för att lära mig avancerat spelande - men jag önskar verkligen att jag kunde!
 
5. Jag gillar Star Wars. Spelar ingen roll att de första filmerna är från 70-talet och inte har de bästa effekterna - jag älskar de filmerna. När jag var mindre, runt 7-8 år sådär, så såg jag kortare och längre snuttar av de "äldre" filmerna med pappa (han är ett Star Wars-fan) och på så sätt så har jag näst intill växt upp med dem. När "nya trean" kom på bio så hyrde jag och pappa de två senaste (nya 1:an och 2:an) på DVD och såg innan vi gick på bio. Sedan såg jag de gamla som numera är film 4, 5 och 6 och förstod för första gången allting till fullo. 
Men originalfilmerna från 70-talet är ju helt klart bäst. Har hört från många att man inte kan se på dem på grund av "de dåliga effekterna" - men det är ju det som är charmen. Det och en bra story och härliga karaktärer.

6. Jag borstar håret onormalt mycket. Jag känner mig väldigt obekväm i mig själv när håret känns trassligt och borstar alltid håret direkt när jag kom hem (brukade ha en mini-borste i väskan men den tappade jag bort...). Jag liksom KÄNNER hur håret är trassligt och det är som att obehagliga signaler skickas från hårstråna till hjärnan. Och när jag är hemma så borstar jag håret så fort jag besöker badrummet, i princip. 
Detta är något som mina närmaste vänner gillar att kommentera och reta mig för. Fick till exempel mini-borsten i julklapp av dem, mest på skämt - fast jag använde den såklart flitigt.

7. Jag är rädd för havet. Jag vet att det låter konstigt, men det bottnar mest i min stora rädsla för hajar. Och krokodiler. När jag och familjen först skulle åka utanför norden (jag var då 10) så fick pappa verkligen övertala mig att det inte finns några hajar i Medelhavet (vilket det ju visst gör) för att jag skulle våga doppa mig mer än till midjan. Än idag, när jag vet att hajar till och med finns i svenskt vatten, så badar jag knappast i havet om jag inte kan se  botten tydligt, eller om vattnet är för grumligt. 
Kanske är jag galen och onödigt nojig, men kom igen: Vithajar. Usch. Kan inte ens se dem på bild.

8. Jag är en usel kock. Färdigmat och mikrovågsugnar är mina bästa vänner när jag är ensam hemma och behöver få i mig något ätbart. Typ nudlar, felix köttfärspaj... Möjligtvis så kan jag göra pannkakor, steka en hamburgare, göra köttbullar med mackaroner. Och vid assistans så kan jag kanske få till en riktigt god middag, men annars är jag helt hopplös. Jag kör på snabbt och enkelt.
Missförstå mig inte, jag ÄLSKAR mat. Riktig mat. Typ mammas hemlagade pannbiffar, en riktigt krämig potatisgratäng och kycklinggryta. Jag kan bara inte laga dem själv.

Nu vet ni lite allt möjligt om mig. Hoppas att det var åtminstone lite underhållande att läsa! :)
Och jag vet helt ärligt inte vilka som ännu gjort denna utmaning, så om du som läser känner dig sugen så uppmanar jag dig till att göra't! 

/Amelie

Kommentarer
Postat av: Zozzo

Herregud, vad jag känner igen mig haha. Jag är sämst på att laga mat, dålig på idrott men har bra bollsinne, kommer ihåg alla författare och titlar, och är väldigt bra på engelska och spanska... Och så är jag dålig på slöjd. Under laborationerna är det jag som skriver ner istället för att hjälpa till med att laborera. Och jag har även en gitarr och ett keyboard, men jag har aldrig gått på kurs så jag kan inte ackorden så jättejättebra... Fast jag är inte rädd för havet ;P

2012-08-30 @ 00:15:14
URL: http://bokzoem.blogspot.com
Postat av: Pia

Jag är också rädd för havet! Fast jag är mer rädd för valar än för hajar av någon anledning. Jag typ tänker på vad som skulle vara värst, att råka hamna i en blåvals mun och aldrig kunna ta sig ut, eller bli äten av en haj....... min hjärna är något av ett mysterium.

2012-08-30 @ 01:22:27
URL: http://bookrelated.devote.se
Postat av: Mimsan

Kände igen mig en hel del! Speciellt det där med böckerna! Jag är också extremt försiktig med dem. I somras råkade någon sida i Hungerspelen bli vikt, jag blev rätt så förtvivlad... ;)

2012-08-30 @ 06:44:54
URL: http://www.minbokkista.blogspot.com
Postat av: Anna

De tre första känner jag verkligen igen mig i! Jag lånar nästan heller aldrig ut mina böcker, jag är livrädd för att någon ska förstöra dem. Trots att de säger att de ska vara försiktiga så är deras definition på försiktig inte alls densamma som min.

Dessutom är jag en teoretisk person och har aldrig varit särskilt bra på något av de praktiska ämnena. Snabb på att lära mig ord och siffror är jag också. Kan räcka med att jag ser ordet en gång för att jag ska komma ihåg hur det stavas och så(:

2012-08-30 @ 07:53:30
URL: http://bookshelf.blogg.se
Postat av: Elen

2. Är det inte jobbigt att nojja över böckerna? Jag fattar inte hur ni gör som inte bryter ryggarna när ni läser. Det är inte att jag försöker bryta ryggen av mina pocketböcker, det bara blir så. Även om jag inte öppnar boken särskilt mycket så måste jag ju se vad jag läser. Jag är också rädd om mina böcker och ogillar helt sönderbrutna ryggar (ibland går det ju knappt att läsa titeln på ryggen) men gillar när pärmarna blir lite sådär luddiga och trumlade. Men inte trasiga! Bara lite patina :]

2012-08-30 @ 10:34:56
URL: http://bokpotaten.blogspot.com/
Postat av: Petra

Jag är också rädd för hajar och havet. Hände nästan samma sak för mig när jag var 10. Jag fick följa med farmor och farfar till Kreta, och farfar lovade att det inte fanns hajar. I slutet av semestern gick vi nere vid vattnet och såg en massa småhajar som någon fiskare dragit upp. Vi badade i poolen resten av semestern.. :)

2012-08-30 @ 11:05:59
URL: http://petrasbokblogg.blogspot.se/
Postat av: Beate

SV: Ja, visst är slutet sorgligt! Mycket, mycket hjärtskärande, men jag gillar ju sådant ;) Haha, jag känner igen mig i det där med omläsningsproblemet! Jag försöker helt enkelt ta tid till de serier jag känner är värda att lägga ner tid på, ibland fungerar det, ibland inte :P

Och jag älskar också Star Wars!!!

2012-08-30 @ 16:27:13
URL: http://bokbeate.blogspot.com
Postat av: Rebecca

Är precis som du när det gäller håret! Har till och med med mig en borste till skolan. Så varje gång jag går på toa så borstar jag håret ;)

2012-08-30 @ 18:29:32
URL: http://bokmalen.blogg.se
Postat av: Jennifer

Ska till Thailand i februari och känner redan nu att jag aldrig kommer att våga bada i havet! Har svårt för havet här i Sverige, och nu blir det Thailand liksom ;) Är lite smårädd för det som finns under ytan och är alltid rädd för att nudda någon konstig botten! :)

2012-08-31 @ 17:30:46
URL: http://aloveforbooks.blogg.se
Postat av: Fanny

Bra inlägg ! ;D

2012-08-31 @ 18:25:13
URL: http://fantanizer.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0