Anna and the French Kiss


Titel: 
Anna and the French Kiss                                              Författare: Stephanie Perkins
Serie: -                                                                               Sidor: 372
Bokförlag: Speak                                                                Utgivningsår: 2011 (första utgåva: 2010)

Anna is happy in Atlanta. She has a loyal best friend and a crush on her coworker at the movie theater, who is just starting to return her affection. So she's not too pleased when her father decides to send her to a boaring school in Paris for her senior year. 
But despite not speaking a word of French, Anna meet some cool new friends, including the handsome Étienne St. Clair, who quickly becomes her best friend. Unfortunately, he's taken - and Anna might be, too. Will a year of romantic near misses end with the French kiss she's been waiting for?

Om detta är första gången som du hör talas om den här boken, så har du antagligen bott under en sten de senaste 2-3 åren. Anna and the french kiss har, enligt mig, varit överallt. Jag är nog en av de sista i bokbloggar-världen att läsa den, till och med. Och kritiken har varit bra. Fantastisk till och med. Så mina förväntningar var minst sagt höga när jag slog upp boken.
Men redan från första kapitlet så förstod jag att det var en bok som jag skulle gilla. Den har den där lättsamma och mysiga känslan över sig och det kände jag av redan från början. Helt perfekt på solsemestern, där jag läste boken. 

Språket i boken är ganska simpelt, men på ett bra sätt. Mysigt. Huvudkaraktären Anna var genast en person jag fattade tycke för. Jag älskar hennes berättarröst och hennes humor, men även hennes besatthet av filmer. Med andra ord så var hon en person jag gärna följde genom berättelsens gång.
Sedan har vi ju killen med stort K, iallafall om man tänker på vad Anna och massvis med läsare tycker. Och visst, jag kan ju inte annat än erkänna att jag också blev förälskad i honom. Väldigt fin, rolig och trevlig kille, men kanske inte heller helt perfekt under ytan - vilket kanske är vad som gör att jag fastnar för honom. 
Här finns även flera mindre karaktärer som även de känns väl genomtänkta och som är intressanta på sitt vis.

Det här är även en bok som man läser fort. Texten flyter på utan problem och sidorna flyger förbi, om man tillåter det. Jag kom flera gånger på mig själv med att sitta och fånle (kan också vara så att jag log ganska konstant, utan att jag märkte det) för ja, det här är verkligen en jättefin, härlig, gullig och underbar bok. Jag kan inte motstå dess (och Étienne's) charm utan dras med i allt det söta. Jag tycker dock att det inte blir för puttinuttigt, för det finns även lite mer allvarliga stunder i boken som gör att den känns mer realistisk, där man känner med karaktärerna och på så sätt ser dem ur en annan synvinkel. 

Någonstans framåt slutet så tycker jag dock att någonting händer. Boken tappar lite av det där lilla extra som den haft ganska gott om genom hela handlingen. Jag vet inte riktigt vad som gör det, men jag det är något där som gör att den tappar lite glans. Men som helhet så tycker jag att det har en ganska fjuttig inverkan, men ändå något.
Men ja, jag kan inte annat än säga att jag älskade den här boken. Men kanske inte på det sättet att den blir en ny favorit, för det vet jag inte riktigt ännu. Men om man ska kolla på andra kärleks-böcker som utspelar sig i realistisk miljö, så ligger denna garanterat topp 3. Och även om den kanske inte riktigt är en fullpott, så är det bannemig otroligt nära!


Bokens första mening: "Here is everything I know about France: Madeline and Amélie and Moulin Rouge."

Övrigt: Stephanie Perkins har även skrivit Lola and the boy next door, som är en companion till Anna and the french kiss. Det vill säga, de hör ihop mer eller mindre, men är inte en serie. År 2013 kommer en ännu en companion; Isla and the happy ever after.

Ser otroligt mycket fram emot att läsa Lola and the Boy Next Door. Väntar nog dock på att den ska komma ut i Paperback, när det nu blir (om ni vet detaljer så är ni välkomna att berätta!).
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Svar: Secondhand kan vara både bra och dåligt. För det mesta hittar man ingenting som man vill köpa, men ibland(allt för ofta just för tillfället) händer det att man hittar något och då blir det helt plötsligt väldigt roligt. Det är nästan som en skattjakt om du förstår vad jag menar^^ Det blir lite mer spännande att leta böcker Secondhand där man inte vet vad man kommer hitta.

Me and Earl and the Dying Girl är otroligt härlig!

2012-08-01 @ 21:55:11
URL: http://bookshelf.blogg.se
Postat av: Anna - Boktycke

Jag blev så trött på att vänta på att Lola ska släppas i paperback så jag köpte den i hardback istället. Det verkar ju inte finnas några planer för att den ska ges ut i paperback :(

2012-08-01 @ 22:04:39
URL: http://boktycke.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0