Jag väntar under mossan


Titel: 
Jag väntar under mossan                                                     Författare: Amanda Hellberg
Serie: -                                                                                      Sidor: 218
Bokförlag: Bonnier Carlsen                                                          Utgivningsår: 2012

"Om solen lyst, om huset varit omskött och bebott, då hade det kunnat vara mysigt som ett pepparkakshus.
Men här, i det bleka spökskenet från en dold måne, fick stugans flagnande sneda väggar och blinda fönster mig att darra."

I en värld av sällsamma skuggväsen, undangömda kråkslott, en bottenlös näckrosdamm och en uråldrig maktkamp söker Tilda sanningen: Vad hände med Tildas försvunna mormor? Vem ligger bakom den ondskefulla stämningen vid sjön? Hur känns den stora kärleken? Och vem är Tilda själv egentligen?


Det här är en bok med nordiska väsen och även lite myter, något jag inte ofta läser, så det här blev ganska intressant läsning. 
Jag hade inte några speciella förväntningar när jag öppnade den här boken utan hoppades mest på att den, som baksidan hintar om, skulle vara läskig och mystisk. Särskilt läskig blev den aldrig, vilket är synd, men ofta så kände man ett mindre obehag då vår huvudkaraktär befann i skogen. Jag hade dock önskat att den skulle vara lite läskigare. Men iförsej så är väl detta en bok som riktar sig till något yngre läsare än jag själv.

Huvudkaraktären Tilda har en engelsk pappa och en svensk pappa och uppväxt i England, men har dock spenderat många somrar hos sina morföräldrar i Sverige. Hon är en helt okej karaktär allt som allt. Ingen annan karaktär tyckte jag utmärkte sig så mycket, men jag gillade däremot kapitlena som var skrivna ur den okända "personens" perspektiv som dök upp emellanåt. 
Språket är bra och Amanda Hellberg har lyckats skapa en stämning i boken som ständigt skiftar från mysig värme till krypande obehag i hennes beskrivningar om skogen, stugan och alla väsen som finns runt omkring.

Berättelsen har spänning och mystiska väsen, inslag av kärlek, familj och sorg - och är som helhet bra bok som har en speciell känsla över sig som håller mig intresserad genom bokens gång. Något saknades kanske för att den skulle bli något extra, men den är bra!
 
Bokens första mening: "Kan du höra mig?"

Kommentarer
Postat av: Carro

Du är utmanad i min blogg! :)

2012-08-20 @ 12:39:29
URL: http://bokslukare.blogg.se
Postat av: Bokbuse

Svar: Tack för att jag fick den :)

2012-08-20 @ 16:19:48
URL: http://bokbuse.blogspot.se
Postat av: Felicia

Har velat läsa den här boken ett tag, tycker den verkar jättebra!

2012-08-22 @ 22:08:44
URL: http://feliciasboktips.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0