City of Ashes

Titel: City of Ashes                                                                            Författare: Cassandra Clare
Serie: The mortal instruments #2                                                         Sidor: 411
Bokförlag: Walker books                                                     Utgivning: 2008

Stor spoiler-varning för dig som inte läst City of Bones!

A murderer is loose in New York City and the victims are Downworlder children. Clary Fray and her fellow Shadowhunters have a strong suspicion that Valentine, Clary’s father, may be behind the killings. But if he is the murderer, then what’s his true motive? To make matters worse, the second of the Mortal Instruments, the Soul-Sword, has been stolen, and the mysterious Inquisitor has arrived to investigate, with her eyes vigilantly targeted on Jace.
Clary will need to face some terrifying demons and even more terrifying family decisions. No one said that the life of a Shadowhunter would be easy.


Väldigt trevligt att återvända till den här serien! Hade nog önskat att jag inte väntat ett år med att fortsätta, men jag tycker ändå att det var lätt att komma in i det hela igen, även om det var ändå vissa saker som jag fick påminnas om under läsningen.
Men här har vi en bok som, liksom del ett; City of Bones, har ett fint flyt och en spännande handling som man gärna hoppar in i under längre stunder. Så underhållande och bra läsning är det definitivit - på den punkten finns det inga tvivel!

Däremot så känns mina tankar om karaktärerna och deras relationer inte riktigt tydliga, då jag fortfarande är lite osäker på vad jag tycker om allt däromkring. Clary gillar jag fortfarande, hon är en bra personlighet som jag absolut inte har något emot att följa. Som jag nämnde i recensionen till första boken så är jag inte stormförtjust i Jace (men jag ogillar honom heller inte) och det verkar fortsätta så hittills.
Och jag kan verkligen inte skapa mig en klar åsikt om deras förhållande (varken som syskon eller kärlekspar) - kanske för att jag, tyvärr, visste om "den mörka hemligheten" innan jag ens började läsa böckerna. Jag fick så att säga aldrig chansen att tänka på dem endast ur den romantiska synvinkeln som så många andra, så hela deras relation känns bara förvirrande och "off" för mig. 
Simon, som var en favorit, känns här inte heller lika intressant. Jag är inte så glad över " den väg som hans karaktär börjar vandra" här i City of Ashes. Hmm...
Alla karaktärer fick nog alldeles för lite chans att glänsa här. Jag behöver nog en till bok för att bestämma mig angående detta.

Men det är en riktigt bra bok det här, om än inte riktigt lika bra som del ett. Jag gillar verkligen världen och konceptet med Shadow-hunters. Jag tycker, däremot, att böckerna hittills saknar något. En liten gnista, av något slag, som tar serien till en högre nivå. Jag får hoppas på att det händer i uppföljarna, som jag ska ta mig an väldigt snart, förhoppningsvis!

Bokens första mening: "The formidable glass-and-steel structure rose from its position on Front Street like a glittering neadle threading the sky."

Tidigare böcker i serien: City of Bones
Uppföljare: City of Glass, City of Fallen Angels, City of Lost Souls, City of Heavenly Fire (utkommer 2014)

Kommentarer
Postat av: Madeleine

nästa bok i min mening är den bästa, ifs har inte jag läst fyran eller femman. men ja. :)

2012-12-02 @ 10:29:25
URL: http://maddie-bokblogg.blogspot.se/
Postat av: Rebecca - Bokmalen

Du har det bästa framför dig: City of Glass! :)
Det var faktiskt inte förens då jag verkligen föll för karaktärerna. För de är underbara! Sedan i City of Fallen Angels och City of Lost Souls går det tyvärr lite neråt, men de är ändå väldigt bra de också.

2012-12-02 @ 12:35:07
URL: http://bokmalen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0