Två recensioner i en: Hana & Elin under havet

Titel: Hana                                     Format: E-bok     
Författare: Lauren Oliver                 Sidor: ca 64
Serie: Delirium #1.5                         Utgivning: HarperCollins, 2012

The summer before they're supposed to be cured of the ability to love, best friends Lena and Hana begin to drift apart. While Lena shies away from underground music and parties with boys, Hana jumps at her last chance to experience the forbidden. For her, the summer is full of wild music, dancing—and even her first kiss.
But on the surface, Hana must be a model of perfect behavior. She meets her approved match, Fred Hargrove, and glimpses the safe, comfortable life she’ll have with him once they marry. As the date for her cure draws ever closer, Hana desperately misses Lena, wonders how it feels to truly be in love, and is simultaneously terrified of rebelling and of falling into line.

Här så har vi ännu en "mellan-bok" (i brist på bättre namn) som alltså är en som en liten extranovell till en bokserie. Här får man möta Lena's - huvudkaraktären i Delirium - bästa vän Hana och bjuds på en kort, sammanfattad men ändå ganska tydlig inblick i hennes liv runt samma tidsperiod som Delirium utspelar sig i. 
Jag gillar det, speciellt då Hana var en av de karaktärer som jag blev nyfiken på under läsningen av Delirium och som jag gärna lärt känna bättre. Precis som förut så är Lauren Oliver's språk otroligt fint och beskrivande och är helt klart en stor anledning till att man verkligen fångas in i berättelsens grepp.

Jag hade tyvärr redan fått reda på vad slutet av novellen skulle avslöja, men blev ändå lite överraskad då det kom väldigt abrupt och plötsligt. Det ändrar verkligen synen på Hana som karaktär.
Det hoppas ganska mycket i tid då den här novellen på 64 sidor ska sammanfatta samma tidsperiod som en roman på över 400 sidor gjort - men jag tycker att det funkar fint ändå. Så om du är sugen på mer från Lauren Oliver's dystopisamhälle och/eller, som jag, vill lära känna Hana mer så är det här att rekommendera!


Titel: Elin under havet                           Format:  Grafisk roman
Författare: Sofia Malmberg                   Sidor:  
Serie: -                                                Utgivning: Rabén & Sjögren, 2012

Elin söker efter en kampsportsstudio på internet och får kontakt med tränaren André. Han verkar snäll och vill hjälpa henne. Han förklarar hur hon ska öva. Efter att ha chattat några gånger föreslår han att hon ska komma förbi studion och provträna. Men det visar sig att André har helt andra tankar om mötet

En grafisk roman som riktar sig till barn runt mellanstadieåldern och behandlar detsvåra och hemska med sexuella övergrepp på barn. Boken blev nominerad till årets augustpris och råkar även vara den första grafiska romanen jag läst, så läsupplevelsen präglades lite av det också.
 
Vad tycker jag? Jo, det är definitivt ett speciellt sätt att berätta en historia av den här sorten. Det blir effektfullt på sitt sätt och mycket lämnas åt läsaren själv att tolka utifrån bilderna, enligt mig. Man får följa Elin i vardagen före och efter det otrevliga mötet med André - ibland så befinner hon sig i verkligheten, ibland glider hon in i en slags fantasivärld som visar hennes tankar och bearbetande kring händelsen. 
Men även om jag tycker att berättelsen är bra på sitt eget sätt så kom jag aldrig riktigt in i den så pass som jag önskat eller förväntat mig. Romanen har ju sagts vara ett bra medel för undervisning i skolan eller som hjälp för barn som kan ha varit i en liknande situation och det tror jag absolut på! Jag hade nog förväntat mig något mer, eller helt enkelt något lite annorlunda. Men bra, speciell och intressant - helt klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0