Kär i kärleken


Titel:
Kär i kärleken                                                           Författare: Lina Forss
Serie: ?                                                                             Sidor: 265
Bokförlag: Bonnier Carlsen                                                Utgivningsår: 2011

Timotej af Liljas styvpappa bestämmer att familjen ska flytta till London. En dröm för många, men för Timmy är tillvaron inte bara en dans på rosor. I skolan är det inte helt givet vilket kompisgäng hon platsar i eller vem hon kan anförtro sig åt. Och i sin lilla våning i fashionabla Chelsea ältar, gläds och sörjer hon kärleken. För så här är det: Timmy blir kär. Ofta. Hon söker sig till killar och hon söker sig bort från ensamheten.
Men är Timmy verkligen är kär i Måns, Wille, Paul eller John, eller är hon helt enkelt kär i kärleken?


Det var lite av en slump att jag läste den här boken, så därför hade jag inga speciella förväntningar på boken. Att inte förvänta något brukar vara väldigt bra innan man ska läsa en bok, men tyvärr så hjälpte det inte här.
Ganska snabbt in i handlingen så insåg jag att det inte riktigt är min typ av bok, men jag fortsatte läsa ändå, för alla böcker kan ju överraska.

Men tyvärr så hände det inte. Faktiskt så tyckte jag inte att det hände så mycket alls genom boken. Det hela kändes ganska mycket som en ganska halvdan låt som går på repeat; Timotej ser en snygg kille, blir kär (eller ja, det tror hon iallafall) och de har någon fling. Men djupare än så går inget av dessa förhållanden och Timmy blir helt nere - ända tills nästa charmiga kille dyker upp, och så börjar det om igen.
Tyckte heller inte att det fanns någon karaktär som jag fastnade för. Huvudkaraktären Timotej kändes bara ytlig, bortskämd och ganska naiv i mina ögon, något som irriterade mig. Hennes familj eller kompisar fick jag inte heller något grepp om.

Frågan jag ställde mig upprepade gånger när jag läste boken var; vad är poängen med allt det här? För jag fann varken någon form av karaktärsutveckling eller en handling som kom någon vart. Timotej verkade inte ha lärt sig någonting av dessa kortvariga förhållanden, trots att de sårat henne. 

Nu låter det som att jag tänker fullkomligt såga den här boken, men jag har lite bra att säga också. För visst finns det något litet där ändå. Lina Forss språk har en mysig känsla över sig och vissa känslor känner man väl igen som tonåring. Men det bästa var nog ändå London-beskrivningarna i boken, de var väldigt fina och målande.
Men ett fint språk och bra beskrivningar räcker inte för att jag ska gilla en bok. Jag efterlyser en utveckling genom boken samt starkare karaktärer mitt i allt kärleksflams.
Nä, det här var nog inte min typ av bok, helt enkelt.

Men om du, som läser recensionen, tycker att bokens handling låter intressant och mysig.. ja, då har du nog hittat en bok för dig. För boken har något, det tror jag, även om det inte föll mig i smaken.

Betyg: 3/10
Bokens första mening: "Mamma och jag har precis smällt igen dörren till Örjans hemliga lilla våning på Kungstensgatan (den som inte Skattemyndigheterna får veta något om) satt oss i bilen och hunnit ner till Nybroplan när mamma ser på mig."

Uppföljare: Tro, hopp eller kärlek? (utkommer i Mars)


Kommentarer
Postat av: Sofie

Jag håller med dig. "Tramsbok" tror jag att jag kallade den i min recension ;)

2012-02-25 @ 14:44:07
URL: http://filo-sofie.blogspot.com
Postat av: Anna

Svar: Vad kul att du gillade min video!:D

2012-02-26 @ 10:54:21
URL: http://bookshelf.blogg.se/
Postat av: Recenzion

Jag hoppar in här nu på morgonen och säger GRATTIS! : D kram!

2012-02-27 @ 06:53:26
URL: http://recenzion.blogg.se/
Postat av: Felicia

Har precis gjort en bokvideo och det skulle vara jättesnällt om du kommenterade vad du tyckte om den och vad jag kan förbättra. Har sett dina bokvideos på youtube och dom är jättebra! Så fortsätt med dom! :D

2012-02-28 @ 16:33:21
URL: http://feliciasboktips.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0