Snökristallens frusna skönhet


Titel:
Snökristallens frusna skönhet                                     Författare: Theres Amrén
Serie: Glaciärernas era #1                                                  Sidor: 421
Bokförlag: NutraVendo                                                   Utgivningsår: 2011


Allt börjar på Sjukavdelningen där Nigala vakar över De äldsta, ett gåtfullt folk som har legat i koma under århundraden sen den stora katastrofen ödelade världen och skapade en ny istid. Nigala känner djup samhörighet med dem, men det är när hon lär känna dr Rakov som hon får veta varför. I takt med att hemligheterna avslöjas uppdagas en annan verklighet. Är dr Rakov verkligen den han utger sig för att vara, eller är han lika falsk och manipulerande som prästerskapet?
I det konservativa Samhället finns inget utrymme för misstag och en felriktad lojalitet kan få ödesdigra följder. Kyrkans makt är stor och konvenanserna starka, oliktänkare går en grym död till mötes. Insatserna är höga, men varken Nigala eller dr Rakov har något val. Nu gäller det bara att spela spelet och överleva.
Allt börjar på Sjukavdelningen där Nigala vakar över De äldsta, ett gåtfullt folk som har legat i koma under århundraden sen den stora katastrofen ödelade världen och skapade en ny istid. Nigala känner djup samhörighet med dem, men det är när hon lär känna dr Rakov som hon får veta varför. I takt med att hemligheterna avslöjas uppdagas en annan verklighet. Är dr Rakov verkligen den han utger sig för att vara, eller är han lika falsk och manipulerande som prästerskapet?
I det konservativa Samhället finns inget utrymme för misstag och en felriktad lojalitet kan få ödesdigra följder. Kyrkans makt är stor och konvenanserna starka, oliktänkare går en grym död till mötes. Insatserna är höga, men varken Nigala eller dr Rakov har något val. Nu gäller det bara att spela spelet och överleva. 

Ja, jag har lite blandade åsikter om den här boken. När jag började läsa så hade jag inga som helst förväntningar, vilket enligt mig är den bästa förutsättningen för att gilla en bok. Tyvärr så kom jag inte alls in i boken i början. Jag fick ofta kämpa med att ta mig igenom bara ett fåtal sidor och lästakten var allmänt långsam vilket gjorde att jag flera gånger kände att jag inte riktigt kom någon vart.
Samtidigt så kan jag inte helt skylla att läsningen var otroligt långsam bara på boken, utan även på mig själv. Mitt lässug var inte på topp och jag läste ganska sällan. Men däremot så hade jag gärna föredragit om boken varit lite mer händelserik under den första halvan, för det hade underlättat för mig.

Ja, det dröjde ungefär till halva boken, om inte lite mer, innan det äntligen började hända saker, enligt mig. Innan dess så kändes det ganska händelselöst och det var flera gånger som jag upplevde att handlingen "stod stilla" och att man inte riktigt kom vidare i historian. 
Men när det väl började hända grejer så hände saker och ting ganska fort, inte något som jag kommer att klaga på. Jag gillar böcker med fart och det var väldigt tur att det blev lite sånt till slut.

Något jag gillar med boken är det samhälle de lever i. En ny istid har kommit och de bor alla i välisolerade små hus och allting har i och med den kalla perioden gått tillbaka lite i tiden. Kyrkan står för styret över Samhället och alla är väldigt insatta i dess tro och fördomar. Kul är också hur man får lite glimtar av hur allting var innan, till exempel under vår tid. 
Lite för mycket politik blir det kanske, för min smak, men det känns ändå bra och nödvändigt för historian. 

Karaktärerna i boken kände jag dock inte riktigt att jag fick ett så jättebra grepp om. Det jag syftar på är deras personligheter, som jag bara kunde ana väldigt svagt. Det kändes inte riktigt som att jag lärde känna karaktärerna så mycket som jag hoppats. Men däremot tycker jag att det jag får höra om de två huvudkaraktärerna, Nigala och Dr. Rakov, är intressant.
Språket är inget att klaga på, för Theres Amrén har ett bra berättande språk som passar bokens innehåll och handling, speciellt med tanke på att det är lite gammaldags, det samhälle de lever i. 

Mot slutet så läste jag utan de svårigheter som jag hade i början och jag tycker att boken slutar på ett bra sätt, även om jag önskade att det hade hänt lite mer genom hela boken, och inte bara de sista 100-150 sidorna ungefär. Om jag har fattat det rätt så skrivs det på en uppföljare, något som jag skulle vara intresserad av, för visst är jag nyfiken på vad mer som finns i den här framtida och kalla världen.

Allt som allt så är det en bok som får godkänt, om inte mer. De sista 100 sidorna höjer boken, men tyvärr så måste den lite långsamma biten i början också räknas med i betyg och omdöme. Men en bra bok med en intressant idé och miljö.

Betyg:
5/10
Bokens första mening: "Hon satte sig käpprätt upp i sängen."

- Om du vill ha mer information om boken eller kanske provläsa ett par kapitel, se då till att besöka bokens hemsida, www.snokristallensfrusnaskonhet.se

Kommentarer
Postat av: Andrea :D

Gillar omslaget : och vilken fin bild du tog :D

2012-02-07 @ 20:04:45
URL: http://andypandycool.blogg.se/
Postat av: Andrea :D

Gillar omslaget : och vilken fin bild du tog :D

2012-02-07 @ 20:04:45
URL: http://andypandycool.blogg.se/
Postat av: Vynne

Svar: Kär i kärleken har jag inte läst, men Prinsessan och mördaren är bra!

2012-02-09 @ 12:10:27
URL: http://bokkarlek.blogspot.com
Postat av: Emma

tänk om boken ramlat ner när du tog bilden :O

riktigt fint blev det i alla fall :)

2012-02-10 @ 19:34:51
URL: http://lusseboken.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0