Udda verklighet


Titel:
Udda verklighet                                               Författare: Nene Ormes
Serie: -                                                                    Sidor: 254
Bokförlag: Styxx Fantasy                                          Utgivningsår: 2010

"Hon vänder sig för att börja klättra nerför stegen när de hinner ifatt henne. Vassa tänder kastar sig mot hennes ansikte, klorna river genom tyg och kött."

I hela sitt liv har Udda plågats av hallucinationer och onda drömmar. Men en natt händer något som förändrar hennes liv och hennes världsbild för alltid. Hon drömmer om en kvinna som flyr för sitt liv på spårområdet vid Malmö Central. Det blir upptakten till en jakt genom Malmös gator och hus, genom nutid och dåtid, där fiende och vän är svåra att skilja åt och ett enda felsteg kan betyda skillnaden mellan liv och död...
Udda upptäcker en annan verklighet, långt ifrån det vardagliga livet i Malmö. En värld som befolkas av hamnskiftare, orakel och magiska lotsar - rivaliserande grupper som alla är mycket intresserade av den sanndrömmande Udda.


Det här är en bok som jag gått och spanat på länge. Faktiskt ända sedan jag började se dem i bokhandlarna och på bloggar över internet. Frågan är bara vad som höll mig borta från den? Handlingen låter ju hur bra som helst, en bok som borde vara precis i min smak.
Men nu är den alltså äntligen läst och det är jag glad över.
Jag gillar verkligen hela konceptet med Udda som drömmer sanndrömmar. Hur hon på så sätt långsamt introduceras till den här andra verkligheten som finns gömd bakom Malmös vardagliga fasad. Visst, man har läst liknande historier flera gånger, men den här boken har något som de andra inte har, som gör den unik.
Kanske är det att det utspelar sig i en vanlig svensk stad som Malmö (som jag förvisso aldrig har besökt) eller kanske för att Nene Ormes har någon speciell ton i sitt språk och skrivande som gör att det känns nytt och annorlunda. Jag vet inte riktigt, det är nog flera olika faktorer som spelar in, men jag gillar det, det är något som är säkert.

Karaktären Udda är väl kanske inte den bästa av huvudkaraktärer som jag stött på, men jag gillar henne. Det är något med sättet hon tänker, det känns ärligt och äkta - vardagligt, på ett bra sätt. Hennes vän Daniel gillar jag också, och hennes relation till honom. 
Övriga karaktärer - de som tillhör den övernaturliga världen vi sedan kommer in i - är intressanta och jag önskar att vissa av dem fått lite mer utrymme så att man lärt känna dem mer. Då tänker jag mest på Imona, som bara dyker upp väldigt snabbt.

Men det är trots allt en relativt kort bok, så att allt inte får lika stor plats i det hela är förståeligt. Men det gör ingenting, för det blir riktigt bra ändå. Det är spännande, lite mystiskt realistiskt ibland då det vardagliga livet pågår bredvid allt det overkliga. Bitvis blir det också ganska skrämmande, man kan riktigt känna och se hemskheter hända.

Men bäst av allt - det är svenskt. Etthundra procent svenskt.
Udda verklighet kan nu gott ansluta sig till Cirkeln på min lista över svenska böcker inom magisk realism att vara stolt över, för det här var bra!

Betyg: 8/10
Bokens första mening: "Luften brinner i hennes lungor och benen lyfter knappt från asfalten när hon slänger sig in i en portuppgång."

Kommentarer
Postat av: Anna

Svar: Tack så jättemycket!:D

2012-02-12 @ 21:30:53
URL: http://bookshelf.blogg.se/
Postat av: sofie

Svar: Jo, det tror jag nog! Den är lite barnslig ibland, men språket är definitivt inte barnsligt! Gillar du fantasy och en påhittad, men lite komplicerad, drömvärldtror jag du gillar denna bok! :)

2012-02-13 @ 18:46:29
URL: http://filo-sofie.blogspot.com
Postat av: Sanna

Den här boken ska jag skriva upp på min ska läsa lista :D

2012-10-10 @ 22:41:13
URL: http://boksanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0