Jonas bok


Titel:
Jonas bok                                                                             Författare: Eden Maguire
Serie: Beautiful Dead, bok 1           Originaltitel: Jonas                   Sidor: 261
Bokförlag: Bonnier Pocket                                                             Utgivningsår: 2010

Var går gränsen mellan liv och död?

Vad är det som händer på Ellerton High? Fyra dödsfall på mindre än ett år. Jonas, Arizona, Summer, Phoenix. Fyra unga, vackra människor. Varför? Oron sprider sig i staden och många frågor saknar svar.
Vilken är Darinas roll? Hon plågas inte bara av saknaden efter pojkvännen Phoenix - utan också av spöklika syner av de som dött. Samtidigt ekar dånet av vingslag oförklarligt i hennes huvud.
Så blir hennes uppdrag tydligt: De döda har fått återvänta till de levande, ett år har de på sig. Nu är deras tid påväg att rinna ut och Darina är utvald att hjälpa dem, de odöda - men med vad?



Den här boken ville jag läsa från alla första gången jag hört om dess handling, de ord ni just läst ovan. Det fina omslaget gjorde mig också sugen på att äga den, så till julen 2010 stod den på min önskelista. På julaftonskvällen låg den sen under granen.
Men trots att jag haft den så pass länge så har den inte blivit läst förrän nu. Lite av det beror på att de recensioner jag läst däremellan har varit mestadels negativa och det har gjort att jag inte kännt ett stort behov med att läsa den på en gång.
Men nu är det allså gjort. Jag försökte öppna boken och inte tänka på de dåliga recensionerna jag läst (och även de bra, för de finns ju också!) och bara läsa, nollständ på förväntningar.

Men trots att idén till handlingen gav boken en stor potential till att bli riktigt bra så har författaren tyvärr inte lyckats. Och den stora anledningen till det är karaktärerna. Ja, det finns egentligen inte så mycket att säga om var och en av dem, för de hade näst intill ingen personlighet. ALLA karaktärer kändes platta och ytliga. Man skulle nästan tro att Eden Maguire bara gav karaktärerna namn och en kort utseendebeskrivning för att kunna jobba vidare på sin idé. Det kändes i stort sett bara som att karaktärerna existerade där, utan att man lärde känna dem. Darina känns gnällig och ytlig, Phoenix känns som en stereotypisk perfekt kille - ett försök att härma killarna i alla andra böcker? Nä, ingen av dem föll mig i smaken.

Det är inte heller bara karaktärerna som är platta och intetsägande. Språket är det likaså. Meningarna är korta, snabba och sakliga. Inte heller beskriver de riktigt omgivningarna och författaren tycks inte ens ha försökt leka lite med orden någonstans? (Visst, jag läser översättningen). De kortfattade meningarna gjorde att handlingen ibland flöt på för snabbt och vissa scener gavs inte alls lika mycket rum som kanske hade behövts.
Känslorna är väldigt dåligt beskrivna i boken. De känns också väldigt orealistiska. Darina går till exempel till skolan två dagar efter att pojkvännen dött och klarar av att bete sig i stort sätt som vanligt, trots att hon "älskar Phoenix oändligt mycket". Sorgen som beskrivs känns inte heller trovärdig. 

Ja, som ni förstått så är jag inte imponerad av boken. Den kunde ha blivit bra, men saknade i stort sett allt som en bok bör ha, enligt mig. Den kändes aldrig särskilt spännande eller intressant. Som tur var så är boken väldigt lättläst och går fort att läsa så det var inga problem att ta sig igenom den. Men när jag läst sista sidan och slagit igen boken så kände jag ingenting. Inte ens besvikelse. Bara ingenting, den väckte inga känslor i mig.

Så tyvärr, jag gillar inte den här boken och skulle inte rekommendera den. Men jag kan såklart inte stå i vägen för er om ni tycker att den verkar bra!

Betyg: 2/10
Bokens första mening: "Det första jag hörde var en dörr som slog i vinden."

Uppföljare: Arizonas bok, Summers bok, Phoenix bok.

Kommentarer
Postat av: Vynne

Hmm, har funderat på att läsa den, men du tycker alltså inte det. Då kanske jag ska strunta i det, och ta alla böcker som rekomenderas av så många i stället^^

2012-01-15 @ 21:13:26
URL: http://bokkarlek.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0