The lightning thief


Titel:
The lightning thief                                                        Författare: Rick Riordan
Serie: Percy Jackson and the Olympians, bok 1                                Sidor: 375
Bokförlag: Puffin books                                                       Utgivningsår: 2005

"Look, I didn't want to be a half-blood. If you're reading this because you think you might be one, my advice is: put this book down right now. [...] ...if you recognize yourself in these pages - if you feel something stirring inside - you might be one of us. And once you know that, it's only a matter of time before they sence it too, and they'll come for you. Don't say I didn't warn you."

Does six schools in six years count as troubled? Does finding out that the Greek gods are alive and living in America count as troubled? Does the fact that some of them are trying to kill you count as troubled? And does discovering that you're the only half-blood alive who can stop a war of the gods count as troubled? It does.
Because if Olympus does exist, then so must the Underworld. And if Percy doesn't complete his quest by Summer Solstice, never mind trouble - there's going to be Hades to pay...


Hur kommer det sig att jag inte läst den här boken förut? Alla dessa år när varit nyfiken på den och så har jag inte förrän nu äntligen plockat upp den?
Ja, bättre sent än aldrig heter det ju. För jag är jätteglad över att jag, omän sent, läst den här boken!
Den här passade otroligt bra för mig att läsa som 2012's första bok. Den är lättläst och enkel, men på ett bra sätt. Den är liksom rakt på sak och inte särskilt avancerat, vilket Rick Riordan har lyckats passa bra ihop med handlingen. Det går fort att läsa (man skulle säkert kunna läsa ut den på en dag om man ville) och dessutom så är det ett språk som flyter på väldigt bra och som inte alls är svårt, även om det är på engelska. 

Handlingen i sig är väldigt bra. Jag älskar konceptet med den grekiska motologin i nutid. Att det finns flera halvgudar som har en människa och en gud till föräldrar är väldigt intressant att läsa om! Det blir även historia kring de här gudarna, men det har författaren vävt in bra i handlingens händelseförlopp så att det aldrig blir tråkigt att läsa om, bara bra och informativt! Jag har, tack vare den här boken, lärt mig saker om den Grekiska mytologin som skolan aldrig lyckades få mig att fastna för. Mitt intresse för de grekiska gudarna har växt och jag skulle väldigt gärna läsa fler böcker om dem!
Det finns också en rolig och humoristisk ton i boken, vilket jag uppskattar. Gillar även hur kapitlen har så roliga och knasiga namn, som till exempel första "I accidentically vaporize my maths teacher." 

Förutom en spännande och bra handling så finns här också bra karaktärer att lära känna. Jag gillar Percy, gillar hans perspektiv genom vilket vi ju får läsa om berättelsen. Även om han är lite av "superhero-som-kom-från-ingenstans-och-klarar-allt" så tycker jag ändå att det inte verkar som att han är bra på allt, vilket gör honom mer mänsklig. 
Gillar också hans vänner Annabeth och Grover, de är bra sidokaraktärer. Känns lite Hermione och Ron över dem (nej, jag kan inte låta bli att relatera i stort sett allt till Harry Potter) men inte så mycket att det känns plagierat. 

Jag gillade näst intill allt med boken. Knappt något dåligt att nämna. Men om jag ändå ska säga något som jag tyckte lite sämre om så var det att det ibland kändes som att vissa saker, eller rättare sagt, vissa scener i boken, gick lite för fort. Jag skrev ju ovan om att allt flöt på och var väldigt enkelt utlagt - och att jag gillar det - men jag önskar ändå att några händelser hade fått ta lite mer plats i boken.
Jag önskar också lite att jag läst den här boken tidigare, kanske när jag var ett fåtal år yngre. För den här boken är ju egentligen för lite yngre, kanske kring tolvårsåldern, och det märks lite på språket och handlingen. Men jag vill inte åldersstämpla boken, för den funkar utmärkt för mig att läsa som ska fylla 17 detta år!
Och det är ju lite tur också att jag läste den här boken nu och inte vid 12 års ålder - för då hade den nog lästs på svenska och inte engelska, som nu. 

Ja, jag blev faktiskt väldigt fäst vid boken och själva idén med halvgudar. Känns lite tungt att lämna tillbaka den till biblioteket nu när den är utläst.
Så om du är intresserad av grekisk mytologi och vill ha en snabbläst men spännande bok så har du hittat rätt!

Betyg: 8/10
Bokens första mening: "Look, I didn't want to be a half-blood."

Uppföljare: Sea of monsters, Titan's curse, Battle of the Labyrinth, The last olympian.

Kommentarer
Postat av: Fanny

2012-01-09 @ 16:14:52
URL: http://fantanizer.blogg.se/
Postat av: Fanny

Haha, råkade trycka på "skicka kommentar" innan jag skrivit klart...

Men jag undrar om du har set filmen ? (:

2012-01-09 @ 16:15:40
URL: http://fantanizer.blogg.se/
Postat av: Fanny

SV; Okej, tack (:

2012-01-10 @ 20:09:21
URL: http://fantanizer.blogg.se/
Postat av: Antonija

Hej! Vet inte om du minns det men du bad mig om att berätta om hur boken Evermore - de odödliga av Alyson Noël var när jag hade läst den. Jag läste ut den på 3 dagar, den var ganska lättläst. Men den var bra! Rekommenderar dock inte att läsa för mycket i den på en gång, på slutet läste jag de sista 200 utan att lägga ifrån mig den. Då blev man lite lätt förvirad för det var så många känslor som huvudpersonen hade på slutet så man blev lite yr, haha. Men boken var väldigt bra och språket i den var också väldigt bra. Inte den bästa boken jag har läst, men klart läsvärd! :)

2012-01-11 @ 15:49:59
URL: http://antonija.blogg.se/
Postat av: Antonija

Glömde skriva med att även om jag tyckte språket var bra så hade de översatt det konstigt på vissa ställen. Så jag tror nog att den är mycket bättre på engelska, för i vissa ord (några gånger) så saknades det lite bokstäver och på något ställe hade de valt att inte översätta ett ord. Men jag tycker ändå att den var bra. Men som sagt är den säkert bättre på engelska. Ibland kunde man också känna igen lite av Twilight berättelsen i den. Men som sammanfattning av boken så tyckte jag att den var bra, men att översättningen gör att jag sänker lite om vad jag tycker om den. Men själva handlingen var ändå bra i boken och som jag skrev innan så tyckte jag att den var klart läsvärd!

2012-01-11 @ 16:13:36
URL: http://antonija.blogg.se/
Postat av: Malin

Sv: Ja, den verkar ju himla bra :)

2012-01-11 @ 21:45:41
URL: http://ensidatill.blogspot.com/
Postat av: Iktoro

Jag har bara läst del 3, på svenska. Lade märke till att det även där var roliga namn på kapitlena , och nu så är den en av mina favoritböcker - måste beställa hem resten av serien så snabbt som möjligt (Enda lite jobbiga var väl att hela tiden blandade ihop Luke med Lucien i Darkside :D)

2012-01-12 @ 20:43:55
URL: http://iktorosbocker.blogspot.com
Postat av: Boktokig

Den där har ju jag tittat på! Måste läsa den nu!

2012-01-13 @ 17:13:55
URL: http://Boktokig.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0