7 Deadly Sins of Reading

Det här med Book-tags (eller bokenkäter) är något som dyker upp lite överallt i bokvärlden - både som videoform på Youtube och i textformat på bloggar. Nu har turen kommit till mig att svara på en sådan enkät då jag blev taggad av Pia ganska nyligen. Den heter 7 Deadly Sins of Reading och är alltså de sju dödssynderna i bok-tolkning! 
Här kommer mina svar:

1. Girighet - Vilken är den dyraste respektive billigaste boken du äger? 
Jag vet faktiskt någon enstaka bok jag äger som har varit sådär extra dyr, men om man kör på bokköp i allmänt så är det dyraste inköpet jag gjort Harry Potter-boxen jag skaffade förra året. De är i inbundna format och på engelska - och priset landade på ca 820 kr! Dyrt och smärtsamt för plånboken - men det var värt varenda öre!
Billigaste boken jag köpt (som jag kommer på i nuläget) måste nog vara Boktjuven som jag hittade i 
pocketutgåva för 25 kr. Den omtalade boken fick givetvis följa med hem när den kostade så lite.

2. Vrede - Vilken författare både älskar och hatar du?
Det här är en svår fråga, för jag tror inte riktigt att jag känner så för någon författare. Men om jag ska välja någon så tror jag att det blir Christopher Paolini. Jag gillar verkligen hans Arvtagaren-serie (Eragon är första boken), men de är så otroligt långsamma i takt och har nästan lite för mycket detalj. Det är helt klart värt att läsa böckerna - men jag har skjutit upp läsandet av sista boken på grund av tjockleken och hans skrivsätt, trots att jag är väldigt nyfiken på hur allt ska sluta. Och jag tror nog aldrig att jag skulle försöka mig på en omläsning.

3. Frosseri - Vilken bok kan du läsa om och om igen utan någon som helst skam?
Den här vet ni väl redan svaret på va? Harry Potter-serien har jag läst fem gånger redan (sjätte boken 6 gånger, sjunde 7 gånger). Har även lyssnat alla böcker som ljudbok 2 gånger. Och trots att den senaste ljudboks-rundan var för någon vecka sedan så längtar jag redan till nästa omläsning och jag misstänker att det kommer att bli många, många fler i mitt liv. De är helt enkelt så bra att jag inte tröttnar. Så fulla av fantasi, magi och... ja, ni behöver väl inte höra mig gå igenom det igen?

4. Lättja - Vilken bok har du valt bort att läsa på grund av lathet?
Här svarar jag Sagan om ringen-böckerna av J.R.R. Tolkien. Jag har hört ganska ofta hur seg den är och om hur Tolkien ägnar en sida åt att beskriva en sten (?). Haha. Har än så länge inte provat att läsa de böckerna, men läste ett utdrag ur den första på en svenska-lektion - och den lilla textbiten var inte något man läste snabbt, kan jag ju säga. Har dock sett filmerna som jag gillar och är lite nyfiken på storyn.(Hintar även lite till sista Arvtagar-boken som omnämns i "Vrede"-delen. Den passar ju också lite in här).

5. Högmod - Vilken bok pratar du om mest för att framstå som en intellektuell läsare?
Nja, jag pratar inte om böcker för att framstå som intellektuell läsare. När jag pratar om böcker (vilket jag gör mer än gärna och kanske lite för mycket) så gör jag det för att det är kul! Böcker är ett av mina stora intressen och jag läser för att jag gillar det. Men visst blir vissa lite imponerade när de märker att jag läser mycket eller när jag läser en speciellt tjock bok. Men jag läser egentligen inte så mycket som skulle kunna göra mig till intellektuell läsare - har inte riktigt fastnat för klassiker eller annan lite "finare litteratur". Jag gillar fantasy, magi, övernaturligt och ungdomsböcker istället.

6. Vällust - Vilka drag finner du mest attraktiva hos manliga/kvinnliga karaktärer?
Manliga karaktärer blir det nog för mig då, eller? Jag gillar när karaktärer har humor, gärna av den lite sarkastiska sorten. Gillar karaktärer som är ganska avslappnade personer med självförtroende - något som jag tror även gäller utanför böckernas värld när det kommer till personligheter. Sen så får de gärna vara lite smarta av sig. Ja, något i den stilen, tror jag.
 
7. Avund - Vilka böcker skulle du helst vilja få i present?
Ge. Mig. Harry Potter: Page to Screen! Jag har suktat något otroligt efter den boken ända sedan den släpptes - speciellt då alla bokbloggare började visa upp sina nyinköpta exemplar på sina bloggar. Men varför måste den vara så dyr?!
Som det Harry Potter-fan jag är så är den ett måste att äga en dag. Den som köper den till mig kommer jag att älska för evigt! Någon frivillig?
Sen så vore det ju alltid trevligt med ett presentkort på sisådär 500-1000 kronor på en valfri bokhandel...

Det var mina svar det. Egentligen så är det meningen att man ska "tagga" fler personer som ska göra denna enkät, men jag skippar den punkten. Men känner ni er manade att prova på - gör det! Lämna en kommentar med en länk om ni gör den (eller redan gjort den)! 

Ha det bra!
/Amelie

Kommentarer
Postat av: Pia

Kul att vi har samma svar på första och sista frågan... fast omvänt XD

2012-07-02 @ 00:42:15
URL: http://bookrelated.devote.se
Postat av: Maja

Just nu finns det en massa Harry Potter: Page to Screen på rea hos Adlibris, både begagnade och nya för mindre än halva priset, men jag vet inte hur det blir med frakt och så :)

2012-07-02 @ 11:46:39
Postat av: Fanny

Vad roligt att läsa dina svar! Vad kostar Harry Potter: Page To Screen egentligen? :)

2012-07-03 @ 20:55:56
URL: http://fantanizer.blogg.se
Postat av: Petra

Jag har gjort den här:
http://petrasbokblogg.blogspot.se/2012/06/7-deadly-sins-of-reading.html

2012-07-03 @ 20:58:50
URL: http://petrasbokblogg.blogspot.se/
Postat av: Linnéa

Jag måste först påpeka Arvtagaren. Herregud människa läs den!! Jag tror att det är en av de bästa böckerna i serien och det gör INGENTING att den är så tjock, den skulle nästan få vara tjockare!

Och när det gäller Tolkien. Jag fick ringen trilogin för 20:- på en loppis och tyckte faktiskt att det var sjukt värt. Jag känner att som fantasynörd ska man nog ha läst författaren som liksom var grunden till vår moderna fantasy. Och visst, han tar ett helt kapitel på sig att berätta att de går in i en skog, men det är en otroligt vacker berättelse och man får veta så mycket mer än vad man får i filmerna. Men jag antar att du hört om de första 60 sidorna? Har du inte det ska jag varna dig. Dom är plågsamma. Det är en beskrivning över hela tolkiens värld, mycket imponerande men tillslut läser man bara för att. Stå ut tills berättelsen börjar!

Jag tror jag också tar och gör den här! :)

2012-07-09 @ 11:33:50
URL: http://www.bokmalar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0