Världen är elak (del 1)

Titel: Världen är elak (del 1)
Författare: Pia Olofsson
Sidor: 93
Format: PDF-fil

Året är 2107.
Världens länder har slutat lita på varandra - ett tredje världskrig tar sin början.
Sverige har tagit ett extra steg i utvecklingen och landet skyddas numera av mänskliga vapen med krafter som mänskligheten tidigare aldrig varit kapabel till att skapa.
Det är när ett ännu större hot än de någonsin kunnat vänta sig tar sig in över gränserna runt landets kuster, och en brutal attack mot högkvarteret sätter deras säkerhet på prov, som drastiska åtgärder måste dras.

Adrian, en stolt ung landsbeskyddare som innerst inne plågas av skulden för hans väns död, utser sig frivillig till att ta sig in till fiendelandet och rädda de som blivit kidnappade. Med sig har han en trupp modiga vänner, och en man som Adrian misstänker har något att göra med attacken mot Sverige...


Pia har en av de bloggar som jag följt och gillat väldigt länge. Därför så var det en självklarhet att läsa första delen i boken hon just nu skriver på. Att boken sen råkar vara i den genre-kretsen som jag vanligtvis älskar gör ju det hela ännu bättre!

Jag hade inga stora förväntningar då det enda jag kunde basera förhoppningar på är hur Pias inlägg är skrivna (vilket iförsej är riktigt bra). Men att ta sig an en bok med ganska neutrala förväntningar brukar ju vara bra, och jag kan säga att jag blev glatt överraskad och imponerad!
Pia har lyckats skapa en bra och välluttänkt värld och idé som jag genast blir intresserad av. Att blanda element som framtids-samhälle, magi och lite science-fiction är något som kan gå bra eller helt galet, men här fungerar det faktiskt utmärkt.

Av det jag hann se och ta del av så verkar det som att det är en bra huvudkaraktär, och även andra mindre karaktärer som jag blir lite nyfiken på. Även samhället, organisationen S.L.F och de olika "experimenten" är något som jag riktigt gärna vill veta mer om!
Språket flyter på och beskriver miljöer, karaktärer och situationer bra. Boken går fort fram, på både gott och ont. Man förblir vaken och uppmärksam som läsare, men däremot så skulle jag önska att vissa scener fick beskrivas lite ytterliggare, eller kanske att de får lite större utrymme i boken. Första mötet med vissa karaktärer fladdrar förbi aningen för snabbt - man mindes dem inte alltid så jättebra när de nämndes senare.

Denna del 1 avslutas med en cliffhanger, vilket jag gillar! Och ogillar såklart, då jag måste vänta på att få veta mer.
Men av det jag har fått läsa hittills så kan jag inte säga annat om att det är lovande. Om du fortsätter på samma sätt Pia, så blir detta nog riktigt bra! :)

Bokens första mening: "Jag bodde på barnhemmet från att jag var två tills jag var sex."

Övrigt:
LÄS BOKEN HÄR | LÄS PIAS BLOGG HÄR.


Kommentarer
Postat av: Pia

WOHO!! Tack för den du! :D Jag blir aldrig trött på att få läsa recensioner om min bok, och jag måste säga att din recension var en av de som jag såg mest fram emot, haha ^^ Jag är så sjukt glad att du gillar den! Och jag ska absolut tänka mer på vad jag kan göra bättre i nästa del ;)

Det är ett par recensioner som jag ännu inte har lagt upp på hemsidan, inklusive din nu då, men jag ska fixa det så snart som möjligt! ;) (Btw. Jag fick mail från Adlibris om böckerna som du vann. De kommer till mig troligen imorgon (onsdag) och jag ska skicka dem vidare till dig direkt! Så du bör få dem innan fredag åtminstone ^^) Kram!!

2012-06-13 @ 01:06:13
URL: http://bookrelated.devote.se
Postat av: Frida

Svar: Tack då mycket! :D

2012-06-14 @ 12:12:17
URL: http://boooklovin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0