Divergent


Titel:
Divergent                                                              Författare: Veronica Roth
Serie: Divergent #1                                                         Sidor: 487
Bokförlag: Harper Collins                                               Utgivningsår: 2011

One choice decides your friends, defines your beliefs and determines your loyalties... forever. One choice, can transform you.

When sixteen year old Tris makes her choice, she cannot forsee how drastically her life will change. Or that the perfect society in which she lives is about to unfold into a dystopian world of electrifying decisions, stunning consequences, heartbreaking betrayals and unexpected romance.


Alla som inte har läst denna bok ännu räcker upp en hand? Inte så många händer i luften, skulle jag tro. Hur många har inte hört talas om den? Det är ju knappt att en hand skulle flyga upp, på den frågan.
Ja, det här är sannerligen en bok som är omtalad, hyllad och hypad - och det har den varit ända sen den kom ut, år 2011. Nu, ett år senare ungefär så har även jag läst den. Frågan är: lever den upp till de lovord som strötts över den, utryck som "otroligt bra!", "bästa boken jag läst!" och "ny favorit!" ?
Jag kan säga att det hoppades jag på, väldigt innerligt. Mina förväntningar var skyhöga. Kanske var det därför som den inte riktigt, riktigt kändes så bra som jag trott?

Nu har säkert du, om du är ett Divergent-fan, skrikit "Neeej!". Men ta det lugnt. Så besviken är jag inte. För den har boken är bra. Mer än bra. Riktigt, riktigt bra.
Kan ju börja med att säga att Veronica Roth har lyckats bygga upp en väldigt bra, detaljerad och intressant värld! Gillar de olika "factions" (i brist på svenskt ord) som man har att välja mellan. Gillar hur de grundas på ens personligheter, ja lite som elevhemmen i Harry Potter - en likhet som var omöjlig att missa, kom igen. Men här får du välja mellan den del av staden som du växte upp i, där din familj bor, eller en helt ny, främmande del där helt andra regler råder.
Man hann inte bekanta sig med alla factions, riktigt. Men det finns det ju gott om tid om, för detta ska bli en trilogi (rätta mig om jag har fel.)

Förutom ett väluppbyggt dystopiskt samhälle så har Roth även lyckats få till ett bra flyt i sitt språk. Divergent's storlek på närmare 500 sidor ser lite skrämmande ut vid första anblicken, men det gick fort att ta sig igenom den. Aldrig tråkigt, man läseralltid med nyfikenhet. Hade nog velat ha lite mer händelser och spänning genom hela boken kanske, men jag ska inte heller klaga.
Karaktärerna var bra, dock inte något jättespeciellt. Blev inte, som alla andra verkar vara, kär i en viss Four, men kan väl inte heller förneka att han har sin charm. Tris vänner var intressanta sidokaraktärer.
Tris själv var en huvudkaraktär som jag gillade att följa. Hon kändes realistisk, ja iallafall ända fram till slutet.

Ja, slutet. Här kommer mina blandade känslor. Den sista biten av boken är en enda stor explosion med händelser, känslor. Och allt sker på alldeles för kort tid. Jag klagar inte på att det blir massa action i en bok, nejdå, för så vill jag ha det. Däremot så hade jag föredragit om detta inte skedde så ofantligt snabbt och hastigt. Plötsligt så är Tris nästan som en annan person? Nä, jag vet inte, det vart lite för mycket saker på varandra som gjorde att det blev lite rörigt och orealistiskt.
Men spännande, oja. Olidligt spännande. Och känslosamt.

Så kanske inte riktigt så ofantligt bra som många säger, men inte långt därifrån. Jag längtar enormt och med stor förväntan på uppföljaren Insurgent som kommer senare i år!

Betyg: 8/10
Bokens första mening: "There is one mirror in my house."

Uppföljare: Insurgent (utkommer i Maj)


Kommentarer
Postat av: Elin

Jag har faktiskt inte läst den. En av de få som inte gjort det. Får låna den från bibblan nån dag, för jag vill verkligen läsa den!

2012-03-10 @ 17:51:31
URL: http://gummistovlar.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag har inte heller läst den,men jag vill verkligen. Vill ju veta om jag tycker att den är lika bra som alla säger^^

2012-03-10 @ 18:41:53
URL: http://bookshelf.blogg.se/
Postat av: Emma

Har faktiskt inte heller läst det och fram till för en månad sen hade jag aldrig hört talas om den men idag står den absolut på min lista :)

2012-03-10 @ 18:56:09
URL: http://lusseboken.blogspot.com
Postat av: Lisa

Håller med om vad du skriver. Jag hade också väldigt höga förväntningar på Divergent, men tyckte inte att den var så där "OMG bra" som alla skriver. Väldigt bra dock, men inte någon solklar favorit (:

2012-03-10 @ 19:07:42
URL: http://bladvandaren.blogspot.com
Postat av: Anna - Boktycke

Det är så jobbigt när man har höga förväntningar på en bok och sedan är den inte alls lika bra bara för att man hoppades på för mycket :( Själv älskade jag Divergent :)

2012-03-10 @ 19:18:46
URL: http://boktycke.se
Postat av: Fanny

Hej ! :)

Undrar om du vet att den kommer ut på svenska någon gång? Jag har knappt läst på engelska så verkar lite "extremt" att börja med en 500-sidors bok direkt (:

2012-03-11 @ 19:20:00
URL: http://fantanizer.blogg.se/
Postat av: Fanny

SV; Okej, tack för svaret ! (:

2012-03-12 @ 17:36:56
URL: http://fantanizer.blogg.se/
Postat av: The Never End

Åh, den där är riktigt bra, är faktiskt pepp på att läsa fortsättningen! :)

2012-03-12 @ 19:26:24
URL: http://theneverend.blogg.se/
Postat av: Anna

Svar: Tack:D Haha, när man har sagt engelska namn ett tag blir det lätt att man fortsätter med det trots att författaren är svenskxD Ja, du måste verkligen läsa Anna and the French Kiss! Stephanie Perkins är riktigt bra:)

2012-03-13 @ 11:02:04
URL: http://bookshelf.blogg.se/
Postat av: Sofies bokblogg

Jag hade för mig att du läst denna bok, så därför letade jag upp denna recension. Jag har precis läst du Divergent, så du var inte sist med att läsa den i alla fall. ;) Jag hade inte lagt märke till det där med sorteringshatten, men jag tycker att det finns många likheter med många böcker.

2014-03-11 @ 12:44:39
URL: http://filo-sofie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0