Prinsessan och mördaren


Titel:
Prinsessan och mördaren                                            Författare: Magnus Nordin
Serie: -                                                                              Sidor: 237
Bokförlag: Månpocket                                                        Utgivningsår: 2008 (f.u. 2003)

En ung man hittas vid en soptipp. Han lever, men knappt.
I stockholmsförorten pågår det vanliga livet: Markus är kär i Nina som är kär i Jajje, Teo skiter i skolan och Lenita intrigerar. Men vad är det som händer under ytan? Hur nära inpå finns mördaren?


Jag är inte ett jättestort deckarfan, men det händer då och då att jag plockar upp en. Men då är det ungdomsdeckare som gäller. Så när vi fick välja mellan ett antal ungdomsböcker i skolan så blev detta mitt val.
Det är fjärde boken jag läser av Magnus Nordin och jag vet sen tidigare att han kan konsten att skriva en spännande historia. 
Även här finns den där bekanta spänningen som byggs upp sakta men säkert. Tyckte att det gick aningen segt de första hundra sidorna då det hela mest gick ut på att introducera karaktärerna och deras bakgrundshistorier samt vardagsliv. Sen var det ju så att jag läste boken väldigt utspritt, ett tjugotal sidor här och där innan jag sträckläste andra halvan. 

Tyvärr, som i andra deckare jag läst, så får karaktärerna inte mycket utrymme. De finns där, har alla en enkelt beskriven personlighet och ja, det är ungefär det. Det är en av anledningarna till att jag aldrig riktigt fastnat för böcker inom deckargenren, de känns ofta för platta ur karaktärssynpunkt.
Visst, det är fokus på själva mysteriet i boken och den är inte alls lång i sidantal så det är väl förståeligt. Lite tråkigt bara.

Men en spännande och underhållande historia bjuds man på iallafall. Inte så svårt att lista ut vem mördaren är då karaktärsantalet är litet och man kan utesluta folk ganska snabbt. Men en bra bok, kan jag ju konstatera iallafall.
Men inte så mycket mer än så. Skulle inte ha något emot att läsa fler ungdomsdeckare av Magnus Nordin i framtiden, även om det inte kommer att bli någon prioritering.
Gillar du deckare och vill ha en snabbläst bok? Prova denna då.

Betyg: 5/10
Bokens första mening: "Det hade regnat hela kvällen, ett tröstlöst hällande, typiskt för hösten, men strax efter midnatt blev det uppehåll."

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag är inte heller mycket för deckare men i boken Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö får karaktärerna stor plats och man lär känna dem trots att det är en deckare:) Om du vill ha ett bra tips på en deckare alltsåxD

2012-03-20 @ 08:09:33
URL: http://bookshelf.blogg.se/
Postat av: Nilmas Bokhylla

Vilken härlig blogg du har! Här ska jag definitivt spana vidare :D

2012-03-20 @ 19:34:04
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
Postat av: Lena

Har inte läst ungdomsdeckare på länge men det kan ju vara kul ibland. Annars gillar jag deckargenren. Senast lästa deckare var Camilla Läckbergs nya. riktigt bra.

2012-03-20 @ 20:55:14
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0