Eld


Titel:
Eld                                                                     Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Serie: Engelsforstrilogin #2                                           Sidor: 634
Bokförlag: Rabén & Sjögren                                         Utgivningsår: 2012

De utvalda ska börja andra året på gymnasiet. Hela sommarlovet har de hållit andan i väntan på demonernas nästa drag. Men hotet kommer från ett håll de aldrig kunnat förutse.
Det blir alltmer uppenbart att något är väldigt, väldigt fel i Engelsfors. Det förflutna vävs ihop med nuet. De levande möter de döda. De utvalda knyts allt tätare till varandra och påminns återigen om att magi inte kan lindra olycklig kärlek eller laga krossade hjärtan. 


Här har ni den bok som jag längtat allra mest efter från 2012s utgivning. Efter en så bra bok som Cirkeln så var förväntningarna såklart väldigt höga - men jag behövde inte oroa mig. Andra delen är i samma klass som den första.

Trots att det nu gått lite mer än ett år sedan jag läste Cirkeln så var det förvånansvärt lätt att komma in i berättelsen - alla karaktärernas personligheter, historia och relationer kom tillbaka till en efter något enstaka kapitel och det var inte alls svårt att få tillbaka känslan som första boken gett.
Karaktärerna som sagt, fortsätter att vara lika bra. Alla "De utvalda" är så välutvecklade att det verkligen känns som att man känner varenda en av dem och igenkänningsfaktorn är hög hela boken igenom. 
Språket är bra men inte alltför avancerat - något som ger boken ett gott flyt. 634 sidor flyger förbi väldigt fort och det kändes aldrig långtråkigt. Det var snarare så att man ville läsa boken långsammare för att spara på den än tvärt om.

Boken börjar lite i ett långsamt tempo där författarna valt att fokusera mer på de fem tjejernas privatliv och allt som hänt under sommaren, sen vi lämnade dem i Cirkeln. Men sakta, sakta kommer den där känslan av att något är fel i Engelsfors och det byggs upp en lite obehaglig känsla av att något hemskt är på väg att hända.
Idén om Positiva Engelsfors gillar jag verkligen - ett roligt tillägg i berättelsen.

Men det bästa med boken måste nog vara att följa karaktärernas utveckling. Under första boken så fick VI lära känna De utvalda, nu får de lära känna VARANDRA. Det är väldigt intressant att följa förändringen hos varje enskild person men även i deras relationer. Denna bok, och även Cirkeln, fokuserar egentligen mest på tjejernas "normala tonårsproblem" och deras privatliv än på magin och apokalypsen, något som gör att allting känns väldigt realistiskt - även vid de delar där magin står i centrum. Hela idén kring en cirkel med häxor och uppdraget att stoppa apokalypsen uppskattas mycket av mig. Det är just hela den här grejen med magi och övernaturligheter i vardagsmiljö som jag brukar dras till.

Boken är väldigt bra uppbyggd och framåt slutet så blir det väldigt, väldigt spännande! Det hela slutar på ett sätt som gör att tanken på att vänta till nästa år på del 3, Nyckeln, känns olidligt svår. 
Men en riktigt, riktigt bra bok är det. Sara och Mats har helt klart lyckats igen. Vill nästan påstå att Eld är snäppet vassare än Cirkeln, men det är svårt att säga vilken som är bäst då de skiljer sig ifrån varandra på flera sätt. Men en sak är säker - detta är en värdig uppföljare och andra del i Engelsforstrilogin. Om du ännu inte testat på dessa böcker så råder jag dig att göra det snarast!

Betyg: 10/10 
Bokens första mening: "Solljuset sköljer in genom rummets höga fönster och blottlägger varje gammal smutsfläck på de vita vävtapeterna."

Tidigare böcker i serien: Cirkeln
Uppföljare: Nyckeln (utkommer 2013)

Kommentarer
Postat av: Felicia

Skulle vara kul om du kikade in på min blogg och tog dig en titt på min bookhaul, det skulle vara superkul med lite respons! :)

2012-05-12 @ 14:16:06
URL: http://feliciasboktips.blogspot.com
Postat av: Julia

Jag gillade inte cirkeln alls, men jag vill ändå läsa Eld!

2012-05-14 @ 17:12:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0