The curious incident of the dog in the night-time


Titel: The curious incident of the dog in the night-time                       Författare: Mark Haddon
Serie: -                                                                                          Sidor: 272
Bokförlag: Vintage books                                                               Utgivningsår: 2004 (f.u. 2003)


The Curious Incident of the Dog in the Night-time is a murder mystery novel like no other. The detective, and narrator, is Christopher Boone. Christopher is fifteen and has Asperger's Syndrome. He knows a very great deal about maths and very little about human beings. He loves lists, patterns and the truth. He hates the colours yellow and brown and being touched.
He has never gone further than the end of the road on his own, but when he finds a neighbour's dog murdered he sets out on a terrifying journey which will turn his whole world upside down.


Jag hade inga som helst förväntningar när jag öppnade den här boken. Vår engelskalärare kom in i klassrummet med en bunt böcker, 3 olika. Denna var den enda vars titel jag kände igen, och jag mindes vagt att jag hört lite positiv kritik. 
Men vad är det för bok egentligen? Jag läste baksidan och tänkte mig någon lite annorlunda deckare. Men den här boken var verkligen något helt annat. Den är så mycket mer än vad baksidetexten, den som ni har kanske precis läst här ovan, låter avslöja. Och det är nog bättre så, för det gör läsupplevelsen så mycket bättre kan jag tänka mig. 

I början så tyckte jag att boken var lite väl märkligt. Det tog ett litet tag att vänja sig vid Christopher's sätt att tänka. Han är väldigt saklig och rakt på sak, så det är inte många "leka-med-ord"-beskrivningar i den här boken. Språket är väldigt formellt men samtidigt så är det just Christopher's annorlunda person som gör den här boken så charmig och speciell. Han lägger märke till saker som många av oss lätt skulle förbise och tänker i banor som man själv aldrig varit inne på.
Han vet mycket om matematik, fysik och en massa andra saker. Det var intressant att läsa hans resonemang, men jag hade däremot lite svårare att ta del av de ekvationer och problemlösningar som dyker upp i boken då jag inte har ett så stort intresse för matte. Men för de som gillar att klura på matteproblem kommer helt klart att gilla detta!

Christopher som karaktär är alltså väldigt speciell. Han ser saker på ett speciellt sätt och lägger märke till vissa detaljer, men samtidigt så missar han saker som vi kanske skulle ha upptäckt eller misstänkt. Dessa saker är de som kretsar kring relationer och känslor, det som Christopher har svårt att förstå. 
Boken har en charm och lockar fram leenden, men den har också en sorglig ton som faktiskt påverkade mig på ett helt nytt sätt en andra böcker gjort - mest för att vår huvudkaraktär här inte förstår, tänker och reagerar som vi och för att han har en sorts (i brist på bättre ord) oskuld kring sig. 

Det som verkar vara ett mordmysterium är egentligen en berättelse om Christopher själv, om hur han börjar med att leta efter hunden Wellingtons mördare men istället upptäcker saker om sin familj som legat gömda under ytan, saker som han inte ens anat eller misstänkt. 
Det enda som gjorde mig besviken var slutet som inte riktigt låg på samma nivå som resten av berättelsen i mina ögon. Så ett litet minus för det, men inget som påverkar helheten alltför mycket.

En småsorglig men ändå fin historia som fångade mig och som är helt olikt något jag läst förut. Jag rekommenderar den till alla, oavsett ålder, kön eller vad som nu kan tänkas skilja oss åt.

Betyg: 7/10
Bokens första mening: "It was 7 minutes after midnight."



Kommentarer
Postat av: Man

Grymt! Du hade ungefär samma tankar som jag, och jag blev också väldigt besviken på slutet (och tycker inte heller riktigt att den höll samma nivå som resten), vilket bidrog till ett sämre betyg för min del.. Men läsvärd som sagt! :)

2012-05-02 @ 15:31:51
URL: http://bokskadad.blogg.se/
Postat av: Andrea :D

Slutet kändes lite hastigt och lite sämre än resten av boke,håller med dig x)



Och vilken fin bild :D



2012-05-02 @ 21:08:00
URL: http://andypandycool.blogg.se/
Postat av: Fanny

SV: Okej, tack för svaret ! (:

2012-05-03 @ 16:21:49
URL: http://fantanizer.blogg.se/
Postat av: Fotograf Annie

Den boken gillar jag! Den är verkligen speciell men bra :)

2012-05-05 @ 14:20:25
URL: http://blogg.anniesfotografier.se
Postat av: FlizanLizan

Hejsan



Äru sugen på en ny design så kostar bara mina designers 75 - 150 kr :P

2012-05-05 @ 16:15:00
URL: http://flizanlizan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0